Provocarea găleţii cu gheaţă: de la narcisism la acţiune caritabilă

De câteva săptămâni, internetul a fost acaparat de filmuleţe cu oameni care îşi toarnă găleţi cu apă şi gheaţă în cap, într-o campanie umanitară – cel puţin la origine. YouTube, Facebook, Twitter şi alte platforme asemănătoare au fost inundate de fenomenul Ice Bucket Challenge, cunoscut iniţial şi ca ASL Ice Bucket Challenge. ALS sunt iniţialele unei boli cumplite, amyotrophic lateral sclerosis – scleroza laterală amiotrofică, sau boala Lou Gehrig.

Cine a pornit campania?

Originile campaniei sunt neclare, iar dacă îi cauţi sursa, variantele sunt multiple. O provocare numită „Cold Water Challenge” circula pe internet de la mijlocul anului 2013 şi îi îndemna pe oameni să doneze bani pentru lupta împotriva cancerului, sau să sară în apă rece, dacă nu donează. O altă provocare pornită în statul american Indiana implica stropirea unor grupuri de persoane cu apă, iar cei stropiţi trebuia, apoi, să direcţioneze bani spre diverse acţiuni caritabile.

Apoi, în iulie 2014, atenţia a fost mutată spre ALS. În Florida, SUA, jucătorul de golf Chris Kennedy a dat curs provocării unui prieten de a-şi turna în cap o găleată cu apă cu gheaţă. Acesta avea o rudă diagnosticată cu scleroză laterală amiotrofică, astfel că s-a gândit să facă acest gest pentru a încuraja donaţiile către „ALS Association“, organizaţie care investeşte în cercetarea acestei afecţiuni. Iniţial, regulile jocului erau următoarele: cei provocaţi puteau să aleagă, între a face o donaţie de 100 de dolari şi a-şi turna o găleată cu gheaţă în cap, iar apoi numeau o singură persoană pentru a continua provocarea. A urmat Pete Frates, un fost jucător de baseball care suferă de maladia Lou Gehrig, care a publicat un video pe Twitter şi i-a provocat pe câţiva din foştii săi colegi de la Boston College. Ca un bulgăre de zăpadă pornit la vale, campania a crescut tot mai mult şi s-a transformat în ceea ce vedem astăzi.

Vadete care au intrat în joc

Un rol major în popularizarea campaniei l-au avut vedetele americane, care au intrat în joc. De la Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, la Bill Gates, fondatorul Microsoft, politicieni, echipe de sportivi, oameni de afaceri celebri, toţi sunt protagoniştii unor filmuleţe care îi înfăţişează turnându-şi apă cu gheaţă pe cap şi nominalizând, la rândul lor, alte vedete. Au intrat în joc personalităţi precum Steven Spielberg, Justin Bieber, Lady Gaga, Britney Spears, Justin Timberlake, Taylor Swift, James Franco, Ben Affleck, Lena Dunham şi Oprah Winfrey.

De asemenea, văduva senatorului Robert Kennedy, Ethel Kennedy, în vârstă de 86 de ani, a acceptat să participe la acest joc şi l-a provocat şi pe preşedintele Statelor Unite ale Americii, Barack Obama, să se implice. Potrivit Casei Albe, acesta a refuzat provocarea, însă a promis o donaţie.

La rândul său, fostul fotbalist britanic David Beckham şi mulţi colegi de-ai săi, printre care portughezul Cristiano Ronaldo, brazilianul Neymar da Silva Santos Júnior şi argentinianul Lionel Messi, au acceptat provocarea. Nu în ultimul rând, cu toţii au respectat condiţia principală şi au donat bani în scopuri caritabile – majoritatea asociaţiei care luptă împotriva sclerozei laterale amiotrofice.

Controversele Ice Bucket Challenge

Asociaţia cu pricina a anunţat că, în ultima lună, s-au strâns în cont peste 100 de milioane de dolari, graţie provocării Ice Bucket Challenge. Ca şi comparaţie, în aceeaşi lună, anul trecut, s-au strâns numai 2, 8 milioane de dolari, ceea ce înseamnă că donaţiile au crescut anul acesta cu 3.500%, potrivit revistei Forbes. De asemenea, reprezentanţii asociaţiei au declarat că nu mai puţin de trei milioane de persoane au donat în cadrul campaniei care a făcut senzaţie pe reţelele de socializare.

Succesul campaniei ALS Ice Bucket Challenge se datorează faptului că provocarea de a-ţi turna în cap o găleată cu apă şi gheaţă este una accesibilă şi amuzantă, au declarat experţii de la Plenty Consulting, o companie specializată în strângerile de fonduri “peer to peer”.

Alte voci, pe de altă parte, susţin că succesul campaniei se datorează narcisismului oamenilor – căci, dacă ne gândim bine, provocarea era ori să donezi, ori să îţi torni găleata cu apă în cap. Nu este nimeni obligat să se filmeze şi să posteze înregistrarea, dar oamenilor le place tocmai această parte. Iar unii dintre ei nici nu mai donează.

Aceasta este numai una dintre controversele care înconjoară campania devenită virală. Donezi şi te filmezi, sau numai te filmezi şi îţi faci imagine? Altă controversă, mai serioasă, a apărut după ce site-ul politicalears.com a investigat pe ce se cheltuiesc banii din aceste donaţii – care nu sunt puţini, dacă ne gândim că a fost depăşită suma de 100 de milioane de dolari.

Deşi scopul declarat al campaniei este strângerea de fonduri pentru cercetare, în scopul găsirii unui tratament al sclerozei laterale amiotrofice, peste 73% din donaţii merg pe salariile angajaţilor şi managerilor ALS Foundation, plus alte cheltuieli, şi sub 27% sunt folosite în scopul pentru care sunt donate, potrivit site-ului amintit. Iar ECFA, o organizaţie care urmăreşte destinaţia fondurilor caritabile, a scris că acest procent de 27% este inacceptabil de redus.

Uite aşa se face!

Dacă majoritatea celor care s-au „înrolat” în campanie au postat filmeţe asemănătoare, în care numai personajele diferă, unii au vrut să fie mai originali, iar alţii au ţinut să le dea o lecţie celor care nu donează, ci doar se filmează şi se distrează pentru că aşa e „trendul”.

Spre exemplu, actorul Patrick Stewart, devenit celebru în rolul căpitanului Jean-Luc Picard din serialul „Star Trek”, apare într-o înregistrare în genul acesta, într-o cameră de hotel, aşezat la o masă. În primele momente ale filmuleţului, actorul scrie un cec, a cărui valoare nu este făcută publică, după care trage aproape de el o frapieră din care ia două cuburi de gheaţă pe care le foloseşte pentru a-şi prepara cu pahar cu whisky.

Fără a spune vreo vorbă, actorul închină paharul în cinstea privitorilor, după care îşi savurează băutura şi zâmbeşte. Până în prezent, înregistrarea video cu Patrick Stewart a atras peste 5 milioane de vizualizări pe platforma YouTube. În acest mod elegant, actorul le arată celebrităţilor  care s-au întrecut în a-şi turna găleţi cu apă şi gheaţă pe cap cum ar trebui de fapt abordată această provocare.

La rândul său, actorul Charlie Sheen este protagonistul unui videoclip diferit de toate celelalte care au vizat campania umanitară de strângere de fonduri. Actorul în vârstă de 49 de ani se prezintă la începutul filmării, după care ia o găleată şi o răstoarnă deasupra capului, numai că, spre deosebire de celelalte provocări duse la capăt de personalităţi, din găleata lui Charlie Sheen nu curge apă cu gheaţă. „Staţi puţin… Asta nu e gheaţă. Ăştia sunt 10.000 de dolari”, spune el arătând spre bancnotele căzute pe podea. „Pe care îi donez astăzi fundaţiei ALS. Hai să fim sinceri: gheaţa se va topi, dar banii ăştia chiar o să ajute nişte oameni.”

Voci împotriva campaniei

Există şi celebrităţi care au refuzat să se alăture campaniei, una dintre acestea fiind Pamela Anderson. Actriţa a procedat tocmai pe dos, criticând asociaţia ALS pentru că face teste pe animale pentru a găsi un tratament. Fosta vedetă a serialului „Baywatch“, în vârstă de 47 de ani, a explicat că experimentele efectuate pe animale, pentru a se găsi un tratament pentru scleroza laterală amiotrofică, nu au avut rezultate pozitive. Totodată, într-un mesaj pe Facebook, Anderson i-a încurajat pe fanii săi “să sprijine fundaţiile filantropice care nu rănesc animalele şi care investesc timp şi resurse în găsirea tratamentelor avansate, relevante pentru oameni“.

Actorul şi producătorul de film Zachary Quinto a refuzat, de asemenea, provocarea, atrăgând atenţia asupra „secetei uimitoare din California şi nevoia disperată de apă potabilă din ţările în curs de dezvoltare“. În acelaşi timp, soţul cântăreţei P!nk, Carey Hart, a lăudat ALS pentru campania creativă, dar a atras atenţia că provocarea a devenit “o glumă pe care o dai mai departe“.

Pericol de moarte

Nici medicii nu au veşti bune pentru entuziaştii care se grăbesc să accepte provocarea. Un medic din Noua Zeelandă susţine că aceştia riscă să moară, deoarece expunerea bruscă a capului şi a feţei la apă rece poate declanşa “reflexul de scufundare”, care determină oprirea respiraţiei.

“Aruncarea cu apă rece pe neaşteptate pe cap este un pericol extrem. Există posibilitatea ca unii oameni să moară, chiar dacă nu imediat. În cele mai multe cazuri, respiraţia revine la normal după ce capul nu mai este acoperit de apă rece. Dar există şi posibilitatea să se producă reflexul de scufundare, de protejare a căilor respiratorii şi închidere a larigelui şi încetinirea ritmului cardiac. Afectaţi pot fi şi cei care au probleme cardiace, existând posibilitatea unor atacuri de cord”, a declarat medicul, Stephen Wealthall, citat de publicaţia The New Zealand Herald.

Reacţia medicului nu este fără acoperire: pe 7 iulie, neo-zeelandezul Willis Tepania, în vârstă de 40 de ani, a murit, după ce a făcut stop cardiac în timp ce îşi turna o găleată cu apă cu gheaţă pe cap, după ce în prealabil consumase alcool. Iar un alt participant, un belgian în vârstă de 51 de ani care se afla în vacanţă în Spania, a intrat în comă după ce i-a cerut unui prieten să arunce pe el, dintr-un avion folosit la stingerea incendiilor, nu mai puţin de 1.500 de litri de apă, care l-au zdrobit, pur şi simplu.

Rămânem cu ceva după Ice Bucket Challenge?

Aşadar, „leapşa cu găleata“ pare la prima vedere un joc amuzant şi a pornit ca un gest de solidaritate faţă de bolnavii care nu dispun de niciun tratament la ora actuală. Este, fără îndoială, una dintre cele mai reuşite acţiuni caritabile la nivel mondial – dar trebuie tratată cu discernământ şi echilibru.
Fiind o campanie „virală”, cel mai probabil Ice Bucket Challenge nu va avea o viaţă prea lungă. Au mai fost şi altele înaintea ei – cele de solidaritate cu victimele unor dezastre naturale sau cu victimele războiului din Gaza, de exemplu. Utilizatorii platformelor sociale sunt, însă, superficiali în susţinerea unor astfel de campanii „la modă”. Majoritatea postează mesaje cu hashtag-ul „în vogă” numai ca să se înscrie şi ei în tendinţe, să fie „cool”, chiar dacă nu au cunoştinţe despre problema în cauză.

Aşadar, anul viitor în luna august, e greu de crezut că asociaţia ALS va mai strânge 100 de milioane de dolari. Un alt „viral” va cuceri internetul şi utilizatorii săi; bolnavii de scleroză  laterală amiotrofică vor fi uitaţi, iar cei care astăzi îşi toarnă apă cu gheaţă în cap vor şti la fel de puţine lucruri despre respectiva maladie.

Unii oponenţi aicampaniei Ice Bucket Challenge au adus în discuţie problema consumului foarte mare de apă. 19 milioane de litri de apă s-au consumat în SUA pentru acest joc, potrivit unei estimări făcute de Steve Fleischli, de la organizaţia neguvernamentală americană „Natural Resources Defense Council“. Aceasta ar fi cantitatea de apă consumată de 150 de oameni într-un an, spune el.
La nivel mondial, 780 de milioane de oameni nu au acces la apă potabilă, adică de 2, 5 ori mai mult decât întreaga populaţie a Statelor Unite. În lume, potrivit portalului water.org, 3, 4 milioane de oameni mor în fiecare an din cauza unei boli provocate de apa infestată. De asemenea, la nivel mondial, mai mulţi oameni au telefon mobil, decât toalete.
Ce este scleroza laterală amiotrofică?

Scleroza laterală amiotrofică – boala Lou Gehrig – se caracterizează printr-o pierdere progresivă a anumitor celule nervoase ale creierului şi măduvei spinării, denumite neuroni motori, ce comandă muşchii voluntari, care fac posibilă mişcarea. Boala este progresivă şi incurabilă, ducând la pierdereaunor abilităţi precum mersul, vorbitul, mâncatul, înghiţitul şi alte funcţii fundamentale. Cauzele maladiei sunt necunoscute, însă se ştie că circa 5-10% dintre bolnavi prezintă o formă moştenită a acesteia.

Aproximativ 5.600 de noi cazuri ale acestei maladii sunt înregistrate în fiecare an în Statele Unite ale Americii, unde 30.000 de persoane suferă de această boală.

Odată diagnosticaţi cu această afecţiune care duce la dispariţia neuronilor şi la atrofierea muşchilor, pacienţii trăiesc cel mult şase ani, pentru că, în final, inima li se opreşte. În ţări precum Olanda, Belgia sau Statele Unite ale Americii, este permisă eutanasierea celor diagnosticaţi cu această boală pentru că suferinţele pe care aceştia le îndură sunt crunte, spun specialiştii.
În România, în 2010 CNAS avea în bazele de date 253 de pacienţi cu SLA, iar în 2013 s-a ajuns la 468 de pacienţi.
Cea mai cunoscută persoană care suferă de scleroză laterală amiotroficăeste astrofizicianul britanic Stephen Hawking, considerat şi singurul pacient care a supravieţuit maladiei.  Omul de ştiinţă a fost diagnosticat cu boala la 21 de ani, iar acum are 72 de ani. Şi el a răspuns provocării Ice Bucket Challenge, însă copiii săi au primit apa cu gheaţă pe cap.

 

 

Ice Bucket Challenge în România

Aşa cum era de aşteptat, fenomenul a fost importat şi a căpătat amploare şi în România; vedeta de televiziune Andreea Marin a dat startul, provocându-l pe Cabral. Andreea Esca a acceptat provocarea, în direct, la pupitrul Ştirilor Pro TV, iarcântăreţul Fuego şi-a turnat şampanie, în loc de apă. Vedetele de televiziune Radu Banciu, Cătălin Măruţă, Radu Vâlcan şi Dana Rogoz, actriţele Carmen Tănase şi Adela Popescu, cântăreţii Tudor Chirilă, Andra, Pepe şi Connect-R, dar şi sportivii Adrian Mutu şi Larisa Iordache sunt doar câteva dintre vedetele autohtone care s-au alăturat campaniei umanitare.

Cristian Chivu, fostul căpitan al echipei naţionale de fotbal, a refuzat să îşi toarne apă rece pe cap, din cauza unei accidentări suferite la începutul anului 2010, dar a donat bani asociatiei ALS care luptă împotriva sclerozei laterale amiotrofice.

 

 

  •  
    Provocări mai mult sau mai puţin inteligente
    Ice Bucket Challenge este cea mai recentă dintr-o serie de provocări pe internet la care tinerii participă mânaţi fiind de teribilism şi exhibiţionism. Unele au fost inofensive, cum ar fi concursul de îndesat în gură cât mai multe bezele moi, dar altele s-au dovedit periculoase:
    • Fire Challenge (provocarea focului) i-a îndemnat pe câţiva să îşi dea foc (şi să ajungă la spital cu arsuri severe, în multe cazuri).
    • “Neknomination” îi provoacă pe teribilişti să se filmeze în timp ce beau alcool, cât mai mult, dintr-o singură înghiţitură. La început au fost sticle de bere, dar apoi au apărut cocktailurile de băuturi tari – astfel că tinerii au ajuns iar la spital, în cele mai fericite cazuri, iar alţii, în special din Marea Britanie şi Irlanda, au murit.
    • “Cinnamon Challenge“ te provoacă să mănânci o lingură plină de scorţişoară măcinată fin, în timp ce te filmezi (desigur). Mulţi s-au sufocat şi au ajuns, din nou, la spital.


Publicitate

Postaţi un comentariu