Producătorii autohtoni trebuie să ofere calitate pentru a rezista pe piaţă

Felix Arion

Pentru a rezista pe o piaţă cu o concurenţă foarte puternică fermierii români trebuie să găsească formula optimă pentru ei. Specialiştii consideră că cel mai indicat e să se asocieze într-o formă sau alta. Un mod de a-i ajuta pe producătorii autohtoni din domeniul agricol este şi Clusterul AgroTransilvania, constituit în 2015. Directorul general al acestui cluster, Felix Arion consideră că există un interes în creşetere a consumatorilor pentru produsele româneşti din anumite regiuni, dar că fermierilor autohtoni le este foarte dificil să facă faţă concurenţei super şi hipermarketurilor.

“AgroTransilvania Cluster îşi propune, prin asocierea membrilor săi, sprijinirea dezvoltării sectorului agroindustrial pe baza unei strategii comune de dezvoltare, cu scopul declarat de a susţine creşterea competitivităţii asociaţiei, precum şi a fiecărui membru în parte, atât  pe piaţa naţională, cât şi pe cea internaţională”, spune Arion. De altfel între obiectivele declarate ale acestei asocieri se numără şi creşterea competitivităţii sectorului agroindustrial transilvănean, încurajarea creării şi dezvoltării structurilor asociative, dar şi susţinerea dezvoltării iniţiativelor locale şi regionale, unul dintre rezultatele vizibile fiind redeschiderea de către membri clusterului a fabricii de brânzeturi de la Ţaga.

Cum pot însă să se afirme producătorii autohtoni şi să câştige o cotă de piaţă importantă? Cheia este calitatea. „O strategie de marketing eficientă trebuie să fie adaptată realităţilor fiecărui producător în parte. Înainte de toate, este necesară furnizarea către clienţi doar de produse cu standarde ridicate de calitate. Acest deziderat trebuie completat de asigurarea unui flux cât mai constant din punct de vedere al frecvenţei de furnizare, pentru a obişnui clienţii să caute mereu acelaşi produs, fapt care poate impune, în cazul producătorilor mici, implicarea în diverse forme asociative create pe considerente economice. Nu trebuie neglijată dezvoltarea imaginii produsului”, explică directorul AgroTransilvania Cluster.

În ciuda problemelor semnalate de mass media, mai ales în ultima perioadă, referitor  la diferite produse alimentare comercializate de diverse lanţuri de supermarketuri sau de practici din aceste lanţuri, produsele autohtone încă nu putem spune că au intrat serios în competiţie ca alternativă la marfa din aceste lanţuri de magazine. “La momentul actual, pe piaţa din România a produselor agro-alimentare, în special cea avizată de hiper şi supermarket-uri, competiţia este puternic dezechilibrată între puterea economică a marilor companii transnaţionale care exportă în România şi producătorii autohtoni. Nu este de anticipat o migrare masivă a consumatorilor dinspre hiper şi supermarket-uri către formele tradiţionale de comercializare, deşi o tendinţă în domeniu va fi vizibilă, în special din partea consumatorilor cu venituri peste medii, cu familie şi cu un nivel de educaţie ridicat, pentru care calitatea produselor alimentare este mult mai importantă”, este de părere Felix Arion.

“Fiecare producător trebuie să îşi definească consumatorul şi să îi cunoască obiceiurile de consum şi să încerce să îl găseasca acolo unde acestuia îi este acela mai simplu să ajungă. Achiziţiile online înregistrează, evident, o tendinţă ascendentă, iar producătorii şi cei care vând produsele încearcă să ţină pasul, chiar dacă, în acest moment, nu la nivelul aşteptărilor consumatorului. Principala dificultate a fermierilor în acest sens este legată de faptul că ei intenţionează să îşi individualizeze produsele, să le comercializeze ca fiind unice, diferite. O combinaţie între comercializarea tradiţională, în magazin, şi cea online poate fi o strategie de succes”, adaugă specialistul clujean.

Potrivit acestuia, la ora actuală cele mai de succes produse autohtone sunt în primul rând cele certificate la nivel european “Se observă, însă, dorinţa consumatorului de a alege produsele care sunt legate de o anumită zonă, fie ele certificate oficial sau nu, iar produsele care au reuşit să îşi creeze o poveste în acest sens, se dovedesc a fi de succes în acest moment”, mai spune directorul AgroTransilvania Cluster.

Articole pe aceeați temă:

Reînvie CAP-ul? Avantajele cooperativelor moderne

Noi produse româneşti recunoscute în UE şi programele de promovare

Ioan Opriță, fermier: Să lucrezi cu animale și cu pământ este un lucru nobil


Publicitate

Postaţi un comentariu