Nervii șoferilor vestesc toamna la Cluj

Primăverii, zona Parking / Foto: Dan Bodea

După ce în ultimele luni orașul s-a transformat rapid într-un imens șantier, să găsești șoferi nervoși blocați în traficul din Cluj e ca și cum ai încerca să găsești lapte la o fermă de vaci: adică incredibil de simplu. Sunt cu sutele, în fiecare dimineață și în fiecare seară, adunați fără voia lor pe străzile pe care se mișcă agale și muncitorii ai căror șefi promit că tot coșmarul se va încheia până în noiembrie. Din mașini, din spatele volanului, unde fie e cald, fie se caută în disperare un loc de parcare liber, fie se aud scuze telefonice pentru întârziere, perspectiva nu este la fel de optimistă.

În Floresti, de exemplu, în fiecare dimineață, la ora 08:00. DN 1 e transformat într-o mare parcare. Mașinile stau încolonate la mai bine de trei kilometri de intrarea în municipiul Cluj-Napoca. E un peisaj care deja e caracteristic zonei, însă situația a fost și mai mai gravă în ultimele zile când ambele intrări spre oraș au fost blocate din cauza lucrărilor, atât de pe Calea Florești, cât și de pe strada Primăverii.

Oricine se poate plimba printre mașini liniștit căci autovehiculele nu au unde pleca. Sunt blocate în trafic, la fel ca șoferii care, întrebați cum li se pare situația, înjură de zor și ne povestesc cum ar fi trebuit ei să fie într-un cu totul alt loc. În urmă cu 20-30 de minute, în cele mai multe cazuri.

Cei care vorbesc sunt resemnați și speră la mai bine. Nu la momentul vorbirii, dar măcar în lunile care urmează, chiar dacă știu că orașul va fi invadat din nou de elevi şi studenți.

„Am ajuns să nu mai avem pe unde intra în oraș dacă venim dinspre Florești. Totul e blocat. Ca să parcurgi strada Moților îți ia 40 de minute fie că e luni dimineața, miercuri seara sau duminică. E balamuc la orice oră”, spune Vlad, un clujean pe care l-am găsit blocat în trafic, în drum spre Cluj.

Laura, o altă șoferiță din Cluj care străbate zilnic orașul, nu este deloc mulțumită de cum se circulă pe străzile sufocate de utilaje și săpături. „Autoritățile nu au ținut pasul. Se circulă extrem de greu și din cauza lucrărilor, dar și din cauza unor zone-problemă. De exemplu, Piața Unirii sau strada Clinicilor sunt două zone extrem de greu de traversat la ore de vârf sau când sunt evenimente în zona de centru a orașului. Per ansamblu, se circulă haotic”, spune ea.

Chiar dacă orașul aduce mai mult a sit arheologic, Clujul se pregătește să inaugureze și sistemul de bike-share-ing. Testele deja au început așa că printre altele, acest lucru înseamnă câteva sute de bicicliști care se plimbă pe străzile deja aglomerate.

„Nu există zi în care să nu te enervezi pentru că dai în trafic de încă o stradă blocată, de încă o zonă cu lucrări ori de șoferi indisciplinați. Bicicliștii n-au nicio șansă să circule civilizat. Comparativ cu alte orașe mari din Europa, cu care ne tot place să ne comparăm, mi se pare că suntem extrem de în urmă. Pistele sunt desenate pe asfalt <<din obligație>> și nicidecum ca spațiu destinat bicicliștilor. Să se protejeze singuri și să încerce să anticipeze mișcările şoferilor, asta e singura lor șansă. În Cluj se circulă la fel de prost ca în București sau în Constanța ori Timișoara. Orice blocaj cauzat de lucrări ori accidente înseamnă haos pentru că nu există rute alternative”, mai spune Laura.

„Oricum sunt probleme în traficul din oraș. Ar fi bine să fie delimitate mai serios pistele de biciclete pentru că în orice moment o mașină poate trece de acei stâlpișori și să lovească un biciclist. Bine, pe de altă parte ar fi cam cazul să învețe și ei niște reguli de circulație. Unii ajung pe stradă de pe altă planetă parcă”, spune David, un alt șofer clujean.

Cel puțin teoretic, străzile vor fi redate traficului până în luna noiembrie. Chiar dacă cei mai mulți dintre șoferi sunt deciși să suporte calvarul de dragului confortului de care vor avea parte după finalizarea lucrărilor, aglomerația, blocajele și felul în care șantierele sunt gestionate nu încântă pe nimeni. „În fiecare zi trebuie să ajung la adrese și e tot mai greu. De multe ori nu reușesc să termin de livrat pentru că stau foarte mult blocat în trafic. Nici înainte nu era mai bine, se mergea încet. Dar acum sunt momente în care te oprești pe stradă și acolo rămâi minute bune”, explică Marius, șofer al unei firme de curierat.

„Se lucrează încet și prost. Treci pe lângă ei [n.r muncitorii de pe șantiere] și îi vezi rezemați în lopeți în timp ce pe stradă se înghesuie două autobuze. E o perioadă grea, dar sper să fie mai bine când vor termina lucrările astea. Sper că le vor și termina”, spune Andreea.


Publicitate

Postaţi un comentariu