Mr. Exit: „Marea chestie este să-ți transformi hobby-ul în job”

Radu Georgescu, un antreprenor în mișcare/ Foto: Dan Bodea

Antreprenorul în IT Radu Georgescu (45 de ani) avea în 2012 o avere estimată în jurul cifrei de 30 de milioane de euro, dar, mai mult ca sigur, va marca una dintre cele mai mari creșteri ale anului curent, după ce în octombrie a bifat al treilea exit de succes, vânzând platforma de comerț electronic Avangate către compania americană de investiții financiare Francisco Partners. Suma pentru care s-a făcut tranzația nu a fost divulgată, dar se presupune că e de ordinul zecilor de milioane de dolari.

Acesta a fost cel de-al treilea exit internațional de succes al lui Radu Georgescu, după vânzarea în 2003 a tehnologiei de securitate „RAV Antivirus” către Microsoft și în 2010 a sistemului de plăți online GECAD ePaymeny către Naspers, o companie sud-africană de Internet și multimedia.

O discuție cu Radu Georgescu este ca un energizant băut când ți se închid pleoapele. Cu alură de tânăr antreprenor, veteranul exiturilor de succes vorbește dezinvolt și clar, sigur pe sine, dar fără strop de aroganță. Am stat de vorbă cu el despre afaceri, rateuri și succese, săptămâna aceasta, cu ocazia inaugurării Liberty Technology Park Cluj-Napoca.

Cum este să fii un bogătaș cinstit într-o țară în care oamenii cu avere sunt priviți suspicios?

Aș începe prin a spune că nu cred că „bogătaș” este un cuvânt bun. Cred că „bogat” este un cuvânt bun. Cred că sunt cuvinte care sunt percepute ca antipatice. Cred că „bogătaș” este rău și „bogat” e bun. Cred că „patron” este rău și „acționar” sau „investitor” sunt bune. Cred că să fii bogat este un lucru bun. Cred că toată lumea ar trebui să-și dorească să fie bogată, să aibă bani. Este o dorință legitimă. Este o dorință care te împinge să faci lucruri bune, pentru că să faci profit înseamnă să creezi valoare, să muncești mult, să faci lucruri bune, și eu sunt mândru de chestia asta.

Cum ați făcut primul milion?

Am început o companie. Am vândut-o. Am început alte patru companii, din care trei au fost rateuri, am vândut încă una (dintre cele patru – n.r.) și în momentul în care am vândut-o, adică atunci când am vândut RAV-ul la Microsoft, atunci am făcut bine peste un milion.

Gurile rele din IT spuneau la momentul respectiv că prima dată ați făcut viruși, și apoi ați făcut antivirusul, ca să îi demonstrați eficiența…

Lumea spune asta cam despre toate firmele producătoare de sofware antivirus. Vă asigur că nu e adevărat. Există o ligă a companiilor producătoare de antiviruși, este o comunitate bine organizată, în care nu intri decât după ce ești verificat și în care nu intră decât companiile care nu au produs niciodată viruși. Deci, dacă ești în această ligă, înseamnă că nu ai făcut viruși. Sunt atât de mulți viruși produși de „oamenii răi”, ca să le zicem așa, încât chiar nu e nevoie, ca producător de antivirus, să mai faci și tu alții.
Nu regretați că nu ați mers în echipa Microsoft, când ați avut oferta de a merge vicepreședinte pe zona de securitate?
Nu, nu am regretat și nu regret. Mie îmi place să construiesc lucruri de la zero, să fac partea de antreprenoriat, de construcție a companiilor de la zero. În Microsoft ar fi trebuit să fac strategii de companie. Nu zic că e bine, că e rău, dar nu este ceva care să mă facă pe mine să mă scol dimineața plin de energie și dorindu-mi să fac lucruri.

Care va fi următorul exit de succes?

(Râde) Stați întâi să încep. De-abia am terminat ultimul exit, dar vă promit că va fi. Voi proceda ca și până acum: vor fi cinci, șapte sau zece investiții, din care probabil marea majoritate vor rata, dar va fi una care va fi de succes. Orice investitor așa face. Pornești mai multe businessuri, și doar unele, puține, reușesc. Noi vedem Facebook, Google și ne gândim „mamă, ce succes au”, dar toate companiile care au murit și toți oamenii care au încercat și nu au reușit, toate astea noi nu le vedem, dar ele au existat. Facebook este 1 din 1000, să zicem. Deci, dacă vrei să funcționezi corect, trebuie să ai și rateurile de rigoare.

Exercițiu de imaginație: aveți 22 de ani, ați terminat o facultate și, de undeva, aveți 10.000 de euro investit. În ce investiți?

În software, mai exact în ceva ce îmi place din acest domeniu și la care mă pricep, fiindcă marea chestie este să-ți transformi hobby-ul în job. Trebuie să îți placă. Trebuie să te scoli dimineața cu foarte multă pasiune. Dacă e hobby-ul tău, știi destul de mult și nu ai nevoie de marketing de succes foarte mult. În ce îți place, în aia trebuie să investești, eu aș investi în software, dar dacă ție îți place să gătești, fă un restaurant!


Publicitate

Postaţi un comentariu