Mihai Roman, director Agro Transilvania: „ Producătorii ar trebui să facă asociații puternice cu care să poată negocia pe picior de egalitate cu supermarketurile”

Foto: Dan Bodea

Legea Supermarketurilor, adică actul normativ care modifică Legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare în România, a fost publicată în Monitorul Oficial pe 15 iulie. La trei zile, unele aspecte din cadrul noii legi, printre care se numără și obligația comerciantului de a acorda spații distincte de expunere și vânzare a produselor românești, au intrat în vigoare. Transilvania Reporter a discutat cu Mihai Roman, directorul Centrului Agro Transilvania din Dezmir, una dintre cele mai mari piețe agro-alimentare en-gros și en-detail din regiune pentru a vedea cu ce obstacole se confruntă producătorii locali în momentul în care aceștia doresc să vândă marfa prin intermediul supermarketurilor, dar și pentru a afla care sunt noile tendințe pe piață, în ceea ce privește cultivarea fructelor și a legumelor.

Mihai Roman/ Foto: arhiva personala

Mihai Roman/ Foto: arhiva personala

Centrul Agro Transilvania vine în ajutorul producătorilor oferindu-le spre închiriere spații destinate depozitării clasice și la frig, prelucării, ambalării, manipulării, desfacerii și negocierii produselor agroalimentare, cu toate dotările necesare conform cerințelor și normativelor Uniunii Europene. „Conform legii, 41% din suprafață disponibilă la noi este destinată producătorii locali, este marcată cu plăcuță, cu sectoare, cu standuri pentru desfacerea mărfii. În hala de marketing au prioritate producătorii din zona noastră și apoi și ceilalți pentru că nu putem face deosebire între ei. Am construit pe platformă niște tonete pentru ca producătorii să nu mai stea în aer liber în piață, să aibă condiții decente: apă, toalete, absolut tot ce trebuie  pentru a-și desfășura activitatea în mod normal, cum ne cer și normele de igienă, de altfel. Pe aici vin aproximativ 40, 50 de producători și între 180-200 de vizitatori, cumpărători”, explică Mihai Roman.

De ce produsele românești nu ajung în supermarketuri, cu toate că legea le obligă să aibă spații destinate? Ce impedimente sunt? „Până în momentul în care nu se vor organiza producătorii pentru a putea să asigure marfa necesară supermarketurilor, nu cred că se va putea realiza acest lucru. Și noi am încercat să facem contracte cu supermarketurile și ni s-a spus că putem încheia un contract numai dacă le asigurăm în mod continuu produsele. De unde să le asigurăm, dacă de exemplu, într-o zi vin 30 de producători, iar în altă zi 100 de producători? E foarte mare cererea pe sectorul de fructe, legume. Am avut discuții cu mulți producători, am discutat și cu administrațiile locale. Am încercat să vedem dacă nu ar fi o soluție să se unească mai mulți producători, pentru că în acest caz am avea cantitatea necesară de marfă. Așa, unul vinde la colțul străzii, altul vrea să vândă direct de la fața locului, altul spune că vinde în piață. Fiecare e liber să își valorifice marfa cum dorește, dar e vorba de cantitate aici. Nu poți avea o poziție fermă în fața supermarketurilor dacă tu nu ai suficiente produse”, explică directorul.

Conform acestuia, cererea de fructe și legume este foarte mare. „Să vă dau un exemplu: la Kaufland ni s-a cerut undeva la 1.500-2.000 de kilograme de roșii pe zi. Sunt zile în care ar fi cantitatea, dar sunt zile în care nu și atunci automat îți pierzi contractul. Supermarketurile au raioane speciale pentru legume și fructe care sunt contractate. Conform contractului, trebuie să onorezi comanda. Nu ai făcut asta, ți-au reziliat contractul. Noi am vorbit cu mai multe supermarketuri. Așa ne-au spus toate. Mai mult decât atât, sunt unele supermarketuri care au logistica lor de a achiziționare a fructele și legumele. Au inclusiv depozitele lor de refrigerare. Câștigă mult mai mult la preț. La iau la un preț foarte mic și apoi le vând”, a explicat Mihai Roman.

Soluția?

Directorul Agra Transilvania consideră că soluția pentru această problemă ar fi o asociere între mai mulți producători. „Producătorii trebuie să facă asociații puternice cu care să poată negocia pe picior de egalitate cu supermarketurile. Produsele lor să fie la calitatea cerută de supermarketuri, dar la prețurile cerute de producători. Dar, până când nu vom avea cantități, nu vom putem negocia. Sunt discuții în sensul ca noi, cei de la Agro Transilvania să încercăm să achiziționăm o parte din marfa care nu se va vinde și să încercăm să o dăm noi la supermarketuri, dar asta urmează să se decidă după ce va fi numit un Consiliu de Administrație pentru că actualul își termină mandatul în luna decembrie a acestui an. Noul director va vedea dacă este oportună o astfel de investiție și cum anume se va implementa această idee”, a spus Roman.

Tendințe în agricultură

În ceea ce privește tendințele în agricultură, Mihai Roman susține că nu sunt mari schimbări în ceea ce privește felul produselor cultivate, ci mai mult în ceea ce privește semințele folosite.

„Producătorii au încercat diverse lucruri și s-au adaptat pieței. Foarte mulți au renunțat din păcate la semințele românești. În urmă cu patru, cinci ani se găseau din plin produsele românești, produsele clasice care erau foarte bune la gust. Mulți producători au cumpărat semințe din Olanda, din Ungaria, din alte țări, care, crescute în condițiile climatice de la noi, nu mai au gustul acela. Sunt bune, sunt frumoase, dar nu au gustul cu care eram noi învățați. Unii merg cu hibrizi, alții cu soiuri, fiecare cu ce dorește să producă”, spune acesta.

Schimbarea nu e determinată de prețuri, ci de termenul de păstrare al produselor. „Roșiile noastre sunt bune trei, patru zile, hibrizii țin o lună. Producătorii se orientează spre hibrizi pentru că știu că și peste o lună îi pot vinde”, spune acesta.

Cu toate că pe tarabe au început să apară și produse ceva mai exotice: brocoli, vinete albe, roșii galbene, directorul Agro Transilvania susține că nu e neapărat o tendință în această direcție, întrucât aceste produse s-au cultivat și înainte. „Nu sunt cantități foarte mari, dar se cultivă. Zona noastră este definită cel mai bine prin următoarele produse: fructele din livezi, roșii, ardei, ceapă, cartofi”, spune acesta.

Centrul Agro Transilvania

Construit în zona periurbană a municipiului Cluj-Napoca, cu ieşire la DN1, Centrul Agro Transilvania este accesibil cumpărătorilor din municipiul Cluj-Napoca prin intermediul liniei de autobuze 8L, care duce călătorii în incinta pieţei, unde există o staţie proprie special amenajată. Piaţa dispune de spaţii totale în suprafaţă de 14.100 mp, din care suprafaţa utilă este de nu mai puţin de 7.695 mp, aici existând o hală de marketing cu un volum util de depozitare de peste 9.000 mc, în care pot fi depozitate clasic şi la frig diverse produse alimentare, depozite în aer liber în suprafaţă totală de 340 mp, platforme betonate pentru expunere şi depozitare în aer liber în suprafaţă totală de 43.000 mp şi spaţii de închiriat pentru depozitare şi comercializare sub copertine în suprafaţă totală de 2208 metri pătraţi.

De asemenea, Centrul Agro Transilvania pune la dispoziţia producătorilor şi comercianţilor pachete complete de servicii precum refrigerare rapidă, răcire cu fulgi de gheaţă, manipulare/ stocare produse cu transpalete electrice sau manuale, spălare, periere, sortare, serviciu închirieri cântare, salubrizare şi dezinfectare/ dezinsecţie/ deratizare.

Utilizatorii centrului au la dispoziţie utilaje moderne (linie automată multifuncţională pentru spălare, periere, sortare, cântărire produse vegetale, tunel de coacere pentru produse vegetale), spaţii de parcare păzite, spaţii pentru birouri dotate cu acces la internet şi telefon-fax, monitorizarea perimetrului cu sistem de supraveghere video, sprijin şi consultanţă din partea personalului calificat al centrului.


Publicitate

Postaţi un comentariu