Metode alternative sunt, bani să fie!

Foto: Dan Bodea

Sistemul de învățământ privat din România începe să prindă tot mai mult. O adevărată afacere pentru unii, dar și o alternativă demnă de urmat pentru alții, școlile particulare încearcă dincolo de aspectul financiar, să astupe, atât cât se poate, carențele sistemului de stat. În județul Cluj există în momentul de față 35 de școli particulare, unele cu programe specific, altele nu. Întrucât aici părinții plătesc bani grei pentru a-și ține copiii la școală, aceste școli excelează prin dotările moderne pe care le au, iar cadrele didactice sunt atent selectate, trecând printr-un proces riguros. Sunt mai bine plătite, dar li se cere mai mult. În principiu, aceste școli pun mult accent pe dezvoltarea emoțională a elevului, învățându-l să facă alegeri corecte, nu doar în ceea ce privește învățătura.

Poate cea mai sonoră prezență din Cluj în ceea ce privește școlile particulare este Transylvania College, singura școală din România acreditată pe curriculum românesc și curriculum Cambridge. Simona  Baciu,  împreună  cu  soțul  ei,  Dr.  Dan  Baciu,  sunt  inițiatorii  și  fondatorii  Fundației Transylvania College, care a lansat instituțiile educaționale Grădinița „Happy Kids” și „TransylvaniaCollege. The Cambridge International School in Cluj”. Elevii  sunt  încurajați  să-și  valorifice  la maximum potențialul, să respecte diversitatea, să fie creative.

Școala oferă progame educaționale de la grădiniță până pe clasa a 12-a. Taxa de școlarizare diferă în funcție de linia de școlarizare aleasă: linia românească sau cea internațională. Orientativ, pentru 2015-2016, pentru școala generală taxele sunt 17.990 lei/an, pentru limba română și 6.060 euro/ an pentru linia internațională, dar acestea variază în funcție de anul de studiu, precum și de alte aspecte. Nu sunt incluse în cadrul taxei de școlarizare masa, transportul, activitățile extrașcolare, taberele de vară, excursiile, manualele, uniformele. Pentru a fi admis la această școală, elevii trebuie să susțină un examen de matematică în limba engleză și să treacă de interviul susținut de reprezentanții școlii.

După ce elevul a trecut de admitere, trebuie să își achite taxa de școlarizare și să își achiziționeze uniforma care este obligatorie. Cu ce este deosebit sistemul de învățământ din cadrul Transylvania College? „Din clasa întâi sunt în această școală. Sunt copii care nu au posibilitatea ca la șapte ani să aibă un vis. În această școală poți să ai un vis, poți să te gândești că mâine vei deveni astronaut și chiar poți să realizezi acest lucru. Depinde foarte mult de tine. La început ești încurajat să ai un vis, apoi să încerci să îl realizezi. Școala în sine dorește să e dezvolți armonios și să ai un plan, o idee, să știi e vrei să faci cu viața ta când ieși pe porțile școlii: să mergi la facultate, să îți deschizi o afacere”, este de părere Sergiu, unul dintre foștii elevi ai acestei școli.

Alături de curriculum-ul Cambridge, elevii au parte și de programe speciale oferite în liceu, precum „Work Experience”, program de practică profesională de două săptămâni care le completează portofoliul pentru admitere la universităţile de top din lume.  Un alt program „Money week” îi învață pe elevi să fie responsabili și să își gestioneze singuri banii.

Transylvania College investește anul acesta peste 50.000 de euro în aplicarea, în exclusivitate pe plan local, a unui program educațional inedit, bazat pe ideea că orice copil poate deveni un lider, prin însușirea celor șapte obiceiuri. „Leader in Me pornește de la ideea ca lumea s-a schimbat și că elevii trebuie să fie echipați, încă de mici, cu un set de abilități care să nu se bazeze numai pe materiile principale învățate în mod tradițional la școală,  ci și pe competențe cruciale, precum comunicarea, capacitatea de inițiativă, disponibilitatea de a rezolva problemele, capacitatea de a fixa obiective, colaborarea și autocontrolul”, explică Ruxandra Mercea, Director Executiv Transylvania College.

Transylvania College acordă anul acesta trei burse de studii pentru elevii excepționali, una pentru clasa a cincea și două pentru clasa a noua.

Procesul de recrutare al profesorilor

Pentru a putea fi angajat la Transylvania College, un profesor trebuie să îndeplinească mai multe cerințe: studii universitare și postuniversitare în pedagogie, certificat de competență lingvistică (Limba Engleză – nivel B2), experiență anterioară în sisteme educaționale similare, de exemplu în pregătirea elevilor pentru Cambridge International Examinations, atitudine pozitivă, creativă, deschisă și înțelegerea conceptului de predare activă, centrată pe elev.

Primul pas în procesul de recrutare a profesorilor în cadrul Transylvania College constă într-o evaluare online complexă a tuturor candidaților, prin care se identifică cele mai compatibile persoane cu posturile vacante. Evaluarea se axează pe stilul de gândire, trăsături comportamentale dominante și interese ocupaţionale. După primul interviu, cu îndrumătorul liniei de studiu sau cu șeful de catedră, urmează susținerea unei lecții demonstrative, la care va asista șeful de catedră, care va evalua toate aspectele ce țin de conținutul lecției predate (diversitatea informațiilor, claritatea ideilor principale, relevanța informațiilor) și aspectele ce țin de organizarea lecției (captarea și menținerea atenției elevilor, comunicarea inițială a planului de lecție, tranziția logică a ideilor, expunerea concluziilor lecției, recapitulare prin conexiunea cu lecțiile anterioare și anticiparea lecțiilor următoare), interacțiunea cu elevii, încorporarea răspunsurilor elevilor în predare, comunicarea verbală și nonverbală.

Al treilea pas în procesul de selecție este interviul cu managementul școlii. Urmează al patrulea pas, care înseamnă practic perioada de integrare, când are loc prezentarea întregii echipe Transylvania College, a campusului și a culturii organizaționale, sunt însușite procedurile interne, criteriile de evaluare în funcție de standardele de performanță, se trasează regulile profesionale. Totodată, în această perioadă, sunt programate training-uri și sesiuni de dezvoltare profesională.

Alternativa Waldorf

Acest sistem de selecție a dacălilor este adoptat și de școlile de funcţionare în alternativa Waldorf. Pedagogia Waldorf aduce în actul predării trei componente ale fiinţei umane: gândire, simţire şi voinţă. Pedagogia Waldorf a fost creată la începutul secolului XX de către Rudolf Steiner, la iniţiativa directorului Waldorf Astoria, Emil Molt. Există și la Cuj o astfel de școală care funcționează din 1992. Şcoala Gimnazială Waldorf Cluj-Napoca este o instituție de stat, dar care a adoptat această metodă alternativă de învățământ.

Baza educaţiei şi predării în şcolile Waldorf este un curriculum-cadru care stimulează cadrele didactice în a-şi elabora individual predarea. Fiecare cadru didactic este responsabil pentru orele sale şi răspunzător în faţa comunităţii, iar predarea se evaluează.

Curriculumul-cadru al şcolii Waldorf este corelat la nivelul claselor şi al disciplinelor de învăţământ şi, datorită adecvării sale la etapele de dezvoltare a copiilor şi adolescenţilor, oferă fiecărui copil/elev multiple posibilităţi de dezvoltare, potrivite vârstei sale. Acestea constau, printre altele, în dobândirea de cunoştinţe, de competenţe culturale, de aptitudini sociale şi emoţionale, de diferite deprinderi practice şi de aptitudini artistice.

Obiectivul cadrului didactic este de a se forma pe el însuşi ca „artist al educaţiei”, astfel încât elevul să devină creativ din punct de vedere intelectual, responsabil din punct de vedere social şi apt de a acţiona. De regulă, un cadru didactic conduce clasa ca învăţător-diriginte până la clasa a VI-a – a VIII-a. Profesorii de specialitate şi mentorii, mai ales cei de la clasele mari, trebuie să aibă pe lângă calificarea în pedagogia Waldorf şi o calificare corespunzătoare în specialitate, o calificare academică.

Pentru a intra la această școală se depune o cerere, după care are loc o întâlnire cu conducerea școlii. Părinții trebuie să cunoască foarte bine principiile după care funcționează această școală, acesta fiind un criteriu important în cadrul selecției. Se poate organiza și o a doua întâlnire, după care părinții sunt anunțați dacă cei mici au fost sau nu admiși.

„Eu am ținut neapărat ca băiatul meu să meargă la această școală, tocmai pentru a se dezvolta diferit, pentru a fi pregătit pentru viață. Aici nu se dau teste peste teste doar de dragul testării, ci se merge spre o altfel de educație, calitativă aș putea spune, unde se dezvoltă și anumite abilități. Abilitățile sunt mai importante uneori decât cunoștințele care pot fi ușor uitate. Abilitățile te ajută să construiești”, este de  părere o clujeancă al cărui băiat este elev la aceatsă școală.

Ai bani, ai parte de liceu

Pentru a învăța la un liceu privat din Cluj, taxele nu sunt chiar atât de mari. De exemplu, pentru a învăța la Liceul Tehnologic „Virgil Madgearu” din Cluj-Napoca elevii tebuie să plătească pe an între 1.500 și 1.600 de lei, în funcție de anul de studiu și frecvența participării la cursuri. Taxa de școlarizare nu include costul manualelor, participarea la activitățile extrascolare și extracurriculare sau costul examenelor naționale (bacalaureaut, atestare profesională).

Unitatea şcolară a fost înfiinţată în anul 1999 de catre Fundatia “Virgil Madgearu”.  În anul 2011 liceul a fost evaluat de comisia ARACIP și a primit acreditarea pentru învățământul liceal, profilul servicii, calificarea profesionala tehnician în turism. În anul 2012 liceul a fost din nou si a primit autorizația de funcționare pentru o nouă filieră în cadrul liceului, cea teoretică, profil uman, specializările filologie și științele naturii.

Poate vă întrebați de ce ar funcționa un astfel de liceu, care nu oferă altceva decât ceea ce oferă și liceele de stat. Răspunsul stă într-o singură afirmație: „ Admiterea la liceu nu este condiționată de rezultatele obținute la evaluarea naționala sau de participare la examenele de evaluare națională”.

Cu toate acestea, liceul se laudă că este pe locul II în ceea ce privește promovabilitatea la examenul de Bacalaureat, fiind pe locul II, după Transylvania College în topul școlilor particulare din județul Cluj.

Școala acasă

Educația la domiciliu este o altă ramură care tinde să se dezvolte în România. Deși încă nu este clar reglementată legislativ, homeschoolingul este practicat de peste 200 de familii din România, iar numărul este în creștere. Acestea au găsit o portiță legislativă prin care să își poată educa copiii acasă: îi înscriu la școli din afara țării, care permit acest lucru.  „Eu cunosc o famile care își educă cei doi copii acasă. Mai mult, fac acest lucru la munte. Nu e niciun fel de problemă, copiii sunt extrem de sociabili. Familia respectivă a venit de la București, locuiește într-un sat din județul Alba. Nu știu cum își vor echivala diplomele cei mici, dar deocamdată toată lumea e fericită”, a declarat ghidul montan Dan Moisă.

Asociației Home Schooling România se luptă în momentul de față pentru legalizarea educației acasă, fondatorii săi, soții Gabriel și Gabriella Curcubeț făcând acest lucru cu cei patru copii ai lor încă din 2001.

„Facem educaţie acasă din mai multe motive: copiii au parte de învățământ personalizat, copiii pot socializa mult mai ușor decât la școala publică, costurile sunt mai mici, au parte de învățământ de calitate fiindcă putem folosi cele mai avansate manuale americane și cele mai bune programe educaționale”, a declarat Gabriel Curcubet în cadrul unui interviu acordat Academiei Heidi.


Publicitate

Postaţi un comentariu