Ioan Hosu: Prin mesajele sale pre-electorale, UDMR încearcă să se salveze pe sine

Sociologul Ioan Hosu / Foto: Dan Bodea

Sociologul Ioan Hosu spune că mesajul UDMR „Salvăm Clujul! De Bucureşti. Taxele noastre să îmbogăţească Ardealul, NU Capitala!” are multiple roluri. Pe de o parte, UDMR ar încerca să atragă electoratul maghiar din bazinele PCM şi PPMT, iar pe de altă parte, ar urmări întărirea coeziunii de grup, dat fiind faptul că UDMR miza pe reacţii la asemenea mesaje, mai ales că ele sunt în limba română.

„Într-o notă uşor cinică: toată lumea vrea să ne salveze de ceva, inclusiv UDMR. Dar prin acest mesaj, UDMR încearcă să se salveze pe sine, în primul rând. Adică, încearcă să vină cu mesaje şi cu oferte care să scoată din competiţie PCM şi PPMT. Genul acesta de mesaje este desinat în principal electoratului maghiar. Ei spun că a fost un mesaj intenţionat, că au dreptul la exprimare şi că e un mesaj care reafirmă principiul descentralizării fiscale şi nu neapărat segregaţionismul. Mulţi dintre regionaliştii români sau adepţii descentralizării sunt de acord cu mesajele astea. Ele sunt intenţionat formulate provocator pentru a scoate către UDMR din electoratul maghiar care astăzi ar merge către PCM sau PPMT. Cred că aceasta e toată strategia: de a recâştiga electoratul maghiar care aşteaptă mai mult de la formaţiunea lor, care vrea mesaje mai ferme, mai tranşante, chiar dacă ele riscă să creeze agitaţie în rândul unora şi a altora”, spune Ioan Hosu.

El apreciază că UDMR „a fost destul de anost” în ultimii ani şi că a început să piardă, mai ales în anumite zone din Transilvania, iar asemenea mesaje i-ar face pe maghiari să nu migreze spre alte formaţiuni ale maghiarilor, care au un mesaj mult mai puternic, axat pe descentralizare, regionalizare şi decizie la nivel local, respectul pentru local şi pentru comunităţile locale, respectul pentru identitatea locală.

Totuşi, dacă e un mesaj destinat maghiarilor, de ce a fost scris în limba română?

Ioan Hosu are o explicaţie: „Faptul că e scris în română arată majorităţii că avem de-a face cu un UDMR care nu s-a pensionat încă pe scena politică. În plus, există în bazinul electoratului românesc adepţi ai descentralizării şi regionalizării accentuate. Dar dacă Levente Elek e preşedinte la USR, adică un maghiar, mesajul se adresează şi electoratului român şi maghiar care ar putea să migreze către USR. Probabil e şi o formă de a testa aderenţa majorităţii la discursurile privind descentralizarea şi regionalizarea”.

Dar, pentru că UDMR se aştepta la reacţii din partea majorităţii –probabil unul dintre motivele pentru care mesajul a fost scris în limba română-, a încercat astfel să întărească şi coeziunea de grup.

„În momentul în care ai o situaţie de criză, primul impuls e acela de a strânge rândurile. Şi probabil că al doilea obiectiv e acela de a strânge şi de a aduna electoratul maghiar în jurul lor. Primul e să scoţi electoratul din vadul PCM şi PPMT şi al doilea e de a întări coeziunea de grup şi coeziunea votanţilor maghiari în jurul UDMR”, mai spune Ioan Hosu.

Distribuie:

Postaţi un comentariu