În aşteptarea unei HG. Dan Tarcea, viceprimar: „Nu va fi afectată nicio clădire odată cu extinderea străzii Bună Ziua”

Foto: Dan Bodea

Primăria Cluj-Napoca doreşte să extindă strada Bună Ziua din cartierul cu acelaşi nume şi a lansat în acest sens o consultare publică. Municipalitatea a propus două variante: trei benzi de circulaţie (două dintre acestea cu sens de mers înspre Calea Turzii), pistă de biciclete şi două trotuare (lăţime trotuar 2m, lăţime bandă carosabil 3,25 m, pistă biciclişti 2,25) sau patru benzi de circulaţie, două trotuare (lăţime trotuar 2m, lăţime bandă carosabil 3m ).

În Planul Urbanistic General (PUG) strada Bună Ziua are prevăzuţi 16 metri, dar în momentul de faţă aceştia sunt doar pe hârtie. În realitatea sunt 9-10 metri, o bandă pe sens şi un trotuar, pe o singură direcţie de mers. De menţionat este faptul că pe cealaltă parte, trotuarele existente au fost construite de proprietarii locuinţelor din cartier sau de către anumite firme pe o porţiune scurtă. Astfel, avem zone în care un trotuarul este realizat din trei materiale diferite, în funcţie de gustul proprietarului. Odată cu extinderea şi modernizarea principalei artere din cartierul Bună Ziua o bună parte din aceste trotuare pestrițe vor dispărea, pentru a face loc unei noi benzi sau unor noi benzi de circulație și unor noi trotuare, în funcție de ce anume se va decide în urma consultării publice. 

 „În acest moment sunt două propuneri din partea Primăriei Cluj-Napoca. Ampriza străzii Bună Ziua va avea 16 metri. Pe această ampriză ne dorim să facem ori patru benzi şi două trotuare ori trei benzi, două trotuare şi două benzi pentru biciclete. Pista pentru biciclete ar urma să fie realizată pe o singură parte, pe ambele sensuri, cu o lăţime suficient de mare pentru a putea trece bicicletele una pe lângă cealaltă. Dacă s-ar face pista de biciclete pe ambele părți, atunci ar fi mai complicat pentru că ar trebui să luăm din trotuar, iar noi ne dorim să avem şi trotuare suficient de late pentru pietoni pentru a putea face un aliniament de arbori şi să fie şi pista pentru bicicletă suficient de lată să se poată circula în siguranţă cu bicicleta”, a explicat viceprimarul Dan Tarcea.

Dan Tarcea/ Foto: Dan Bodea

47 de proprietăți afectate

Întrucât Primăria Cluj-Napoca nu deține suficient teren pentru realizarea celor trei sau patru benzi, 47 de proprietari de terenuri vor fi expropriați. „Sunt 47 de proprietăţi care sunt afectate. Acolo se va merge pe expropriere pentru utilitate publică pentru că în PUG este prevăzut acest lucru. S-a stabilit deja traseul pe unde va trece drumul şi care sunt proprietarii, urmând să mergem pe procedura de expropiere aşa cum prevede legea”, a precizat edilul.

Cu toate că în unele zone, locuințele sau blocurile au fost construite aproape de carosabil, Dan Tarcea susține că există spațiu suficient pentru ambele soluții și că nu va fi afectată nicio clădire. Ba mai mult, oamenii nu vor coborî din bloc direct în stradă, urmând să existe totuși o distanță între partea carosabilă și locuința acestora, alta decât cea prevăzută pentru construirea trotuarelor. „Va rămâne loc suficient pentru a nu fi afectată nicio clădire în urma extinderii străzii”, a precizat viceprimarul.

În ceea ce privește feedback-ul clujenilor, edilul a precizat că acesta este unul pozitiv. „Este un interes major din partea locuitorilor din zonă, dar şi a clujenilor în general. Părerile sunt şi pro şi contra în ceea ce priveşte pistele pentru biciclete, dar mai sunt şi alte propuneri decât acestea. De exemplu, să facem o ampriză mai mare de 16 metri, lucru care în momentul de faţă nu cred că este posibil pe toată lungimea drumului pentru că atunci vor fi afectate clădirile care sunt în zonă.  Ampriza va rămâne de 16 metri. Ne dorim să gestionăm cât mai bine lucrurile pe această suprafață”, a precizat viceprimarul.

Consultarea publică pe acest subiect se va încheia marți, 7 martie. „Dacă vor fi solicitări să facem şi o dezbatere publică la care să vină cetăţenii, nu va fi niciun fel de problemă, vom face”, a mai spus edilul.

Foto: Dan Bodea

Context

Strada Bună Ziua nu se află în prezent în proprietatea muncipalității clujene, fiind cedată în 2011 Ministerului Transportului și Infrastructurii de către Consiliul local Cluj-Napoca prin HCL 78 din 22 februarie 2011. Prin HCL-ul menționat s-a aprobat transmiterea sectorului de drum public cuprins între Calea Turzii intersecție cu Bună Ziua și Str. Fagului intersecție cu Str. Constantin Brâncuși, în lungime de 3 km din administrarea Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în vederea realizării activităților de interes național de către Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România. „Această solicitare avut la bază împrejurarea ca până la finalizarea lucrărilor la centurile ocolitoare și autostrada A3, traseul de tranzit al traficului greu pe relația București-Baia Mare, tur-retur s-a desfășurat pe strada Bună-Ziua-Fagului, aceasta fiind mai mult de jumătate din traficul ce se desfășoară pe această zonă față de traficul local”. Ulterior, prin HG Nr. 206/2011 s-a aprobat transmiterea pe perioada executării lucrărilor în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, prin Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România SA în vederea realizării activităților de interes național în domeniul administrării domeniului public. 

Prin HCL 18/23.09.2016, municipalitatea clujeană îi cere Ministerului Transporturilor înapoi sectorul de drum cedat în 2011.

 „Având în vedere solicitările Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România SA, în sensul că lucrările au fost finalizate precum și faptul că traficul greu și de tranzit nu se mai desfășoară pe străzile Bună Ziua- Fagului propunem aprobarea solicitării de transmitere a sectorului de drum mai sus amintit din proprietatea publică a statului și administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în proprietatea publică a municipiului Cluj-Napoca”, se precizează în HCL-ul din 2016.

Primarul municipiului Cluj-Napoca a precizat la postul de radio Realitatea FM că deși strada nu se află deocamdată în proprietatea municipalității, e bine totuși să consulte localnicii în privința soluțiilor propuse. „ Nu aveam încă inventarierea terenurilor. E bine să îi consultăm pe oamenii care locuiesc acolo cum vor ei mai bine să arate. Nu opţiunea mea este cea care trebuie să conteze la final. Ambele variante au avantaje şi dezavantaje. Va fi o dezbatere publică. Ca să avem această dezbatere publică am muncit șase luni de zile. Bună Ziua este încă în proprietatea Guvernului României, prin Ministerul Transporturilor. Sper ca Guvernul Grindeanu să pună pe ordinea de zi într-o şedinţă cât mai apropiată pentru a o putea prelua”, a spus Boc.

Persoanele interesate pot trimite sesizările, observaţiile, punctele de vedere la adresa de email:consultarepublica@primariaclujnapoca.ro sau pot înregistra adrese scrise la Serviciul Centrul de Informare pentru Cetăţeni, str. Moţilor nr.7 sau la orice primărie de cartier.


Publicitate

Postaţi un comentariu