Google finanţează o aplicaţie a doi clujeni care să verifice veridicitatea ştirilor online

Doi tineri IT-işi din Cluj vor lucra la o aplicaţie cu ajutorul căreia utilizatorii pot verifica dacă ştirile apărute pe internet sunt sau nu reale. Aplicaţia este cu atât mai utilă cu cât zilnic suntem bombardaţi cu mii de informaţii din surse mai mult sau mai puţin credibile. Finanţarea a fost obţinută de la gigantul Google în cadrul programului internaţional prin care compania sprijină inovaţia în domeniul media online.

Transilvania Reporter a vorbit despre provocările şi beneficiile viitoarei aplicaţii cu unul dintre iniţiatorii proiectului Emil Şteţco, CEO la ZA Cloud.

Emil Şteţco, CEO la ZA Cloud.

Emil Şteţco, CEO la ZA Cloud.

Cum v-a venit ideea unei asemenea aplicaţii?

– ZA Cloud este un startup în domeniul software înființat în 2013 la Cluj-Napoca, alături de alți doi specialiști IT. Nu suntem proaspăt ieșiți de pe băncile școlii, avem experiență de peste 20 de ani în domeniu. Primul produs pe care l-am lansat a fost aplicația mobilă de recomandare de știri, Știrili, care funcționează ca un agregator de știri inteligent pentru majoritatea publicațiilor, revistelor și blogurilor din România. A fost primul nostru efort folosind tehnologii de Inteligență Artificială, care ne-a făcut să ne dăm seama de potențialul acestui domeniu și al aplicațiilor care lucrează cu conținut online. Am aflat despre Digital News Initiative (DNI), în mod deloc ironic, de pe Știrili în 22 octombrie 2015. Imediat după, am lucrat cu colegii mei, George și Sebi pentru a veni cu o idee demnă de o finanțare de la Google. Aşa s-a născut proiectul TrustServista. Procedura de depunere a proiectului a fost extrem de simplă, incomparabil mai ușoară și mai transparentă decât, să zicem, la un proiect pe fonduri europene.

– Cum anume şi când aţi reuşit să obţineţi finanţarea din partea Google? Aţi mai colaborat şi pentru alte proiecte? Cu cine şi câţi contracandidaţi aţi concurat?

– Am parcurs paşii fireşti, transparenţi şi foarte clari descrişi de Google pe Digital News Initiative (DNI). Am depus proiectul undeva în luna noiembrie 2015. În luna ianuarie 2016 am fost contactaţi de un reprezentat al Google din Germania cu care am avut o conversaţie de 15 minute pe Skype. Cred că cel mai scurt (dar intens) interviu din cariera mea. Anunţul că am fost selectaţi a venit prin e-mail pe data de 23 februarie, cu doar o zi înainte ca CEO-ul Google Sundar Pichai să anunțe la Paris finanțarea a peste 120 de companii și organizații din spațiul știrilor online cu peste 27 de milioane de euro. Ne-am simțit foarte mândri să vedem că România a fost și ea pe harta finanțărilor cu două proiecte. Am aflat de curând că al doilea proiect românesc finanţat prin acelaşi program este un proiect ce va fi dezvoltat de Gazeta Sporturilor. Nu ştiu exact câţi contracandidaţi am avut, dar am concurat cu instituţii media mature din întreaga Europă. Chiar și EuroNews a primit finanțare pentru un proiect de streaming video live 360 de grade…

Ce anume va face exact această aplicaţie şi în cât timp estimaţi că o veţi putea dezvolta şi lansa?

– TrustServista va implementa algoritmi care vor putea verifica în timp real dacă un subiect de ştire este real şi poate fi confirmat din mai multe surse. Platforma e gândită ca o unealtă pentru jurnaliştii de investigaţie din întreaga lume, dar nu numai. Totul va funcționa la o scară mare, asemănător unui motor de căutare specializat pe ştiri. Soluția va fi folosită de agențiile de presă, de instituții sau chiar de orice este interesat să obţină meta informaţii despre o ştire. Am avut norocul ca în echipa noastră să fie și un specialist cu experiență în presa de investigație, așa că am atacat o problemă reală a majorității agențiilor de presă.

– Va putea fi folosită gratuit sau contra cost?

– TrustServista va funcţiona sub forma unei platforme SaaS (Software as a Service) pe baza unui abonament. Finanţarea pe care am primit-o va fi folosită pentru construcţia unui prototip cu câteva funcţionalităţi de bază. Iniţial vom pune la dispoziţie şi pachete gratuite pentru a obţine cât mai mult feedback din partea viitorilor utilizatori.

captura program google

Este prima aplicaţie de acest gen din lume şi cât de folositoare consideraţi că va fi pentru utilizatori în condiţiile în care de exemplu doar pe facebook se vehiculează o cantitate imensă de informaţii din surse mai mult sau mai puţin credibile?

– Aşa cum bine aţi observat, cantitatea imensă de informaţii care ne inundă pe platformele de socializare şi care vin dintr-o varietate infinită de surse face să ne fie extrem de greu să distingem informaţia adevărată de cea falsă, informaţia de calitate de propagandă. Industria media răspunde extrem de încet la aceşti factori şi, în mod normal, o face cu soluţii verticalizate şi mai ales “in-house”. Dacă companii media ca Thomson Reuters îşi pot permite folosirea unui soluţii software inteligente pentru informaţiile lor financiare – gen Eikon, alte companii media mai mici nu au resursele sau cunoştinţele necesare pentru a implementa astfel de soluţii pentru uzul lor propriu.

Referitor la alte soluţii similare în lume, există câteva platforme de “fact-checking” disponibile online. În toate aceste cazuri, partea de analiză a informaţiilor este în general făcută manual, iar aceste platforme se focusează mai ales pe subiecte de politică şi zona electorală. Ce este important de spus aici este faptul că aceste platforme de “fact-checking” se bazează foarte mult pe date pre-existente disponibile şi fac verificări simple. În aceste condiţii, astfel de platforme nu pot face faţă unor subiecte care evoluează rapid şi care ar trebui investigate la fel rapid – vezi cazul Diesel Gate unde informaţii fără o sursă credibilă au dus la scăderea acţiunilor BMW pe parcursul a numai câtorva ore de la diseminarea informaţiei.

TrustServista va fi o platformă online care va folosi tehnici de “investigative jurnalism”, “critical reading”, procesare de limbaj natural şi inteligenţă artificială pentru a identifica originea unei informaţii (“pacientul zero”) şi a genera legături clare între articole similare şi sau părinte. În plus, TrustServista va putea asocia unui articol un nivel de încredere cuantificabil astfel încât utilizatorii platformei să poată distinge între informaţii adevărate sau false, între informaţii de încredere şi pură propagandă.

– Este suficientă finanţarea aceasta de 50.000 de euro sau este doar o sumă necesară pentru pornire, estimaţi la cât se va ajunge?

– Noi am urmărit să ne extindem capabilitățile și portofoliul de produse. 50.000 de euro pentru un prototip pe 6 luni înseamnă pentru noi exact cât avem nevoie să ne facem treaba, fără a fi prinși în birocrația gestionării unui buget mare. După succesul pilotului vom putea accesa o nouă finanțare tot în cadrul aceluiași proiect. Vorbim de sute de mii de euro.


Publicitate

Postaţi un comentariu