Epopeea gunoaielor: un centru de deşeuri, cinci contracte

Foto: Cosmin Ignat

Viitorul centru de colectare ecologică a deşeurilor din Cluj rămâne pe lista de priorităţi a autorităţilor judeţene şi în acest an. Conducerea instituţiei caută soluţiile legale pentru a putea organiza cât mai rapid cele două licitaţii care să asigure finalizarea restului de lucrări, după ce în noiembrie 2014 a reziliat contractul cu constructorul iniţial.

„Este o prioritate pentru 2015 fără îndoială. Avem însă mai multe dificultăţi acolo şi tocmai de aceea o delegaţie a consiliului a fost la Bucureşti să discute detalii despre posibilitatea organizării unei noi licitaţii. Noi dorim să separăm cele două părţi ale proiectului, fidicul galben şi cel roşu”, a declarat preşedintele interimar al Consiliului judeţean Cluj, Vakar Istvan.

„Am fost la Bucureşti la Ministerul Fondurilor Europene să discutăm despre soluţia propusă de noi să vedem dacă obţinem acceptul lor. Practic noi dorim ca actualul contract pentru CMID să îl rupem în două, zona de fidic galben tehnologică unde ar mai fi de executat doar 25% din lucrare şi zona de depozitare, unde avem toate acele probleme legate de nerespectarea proiectului, probleme scoase la iveală de expertiza comandată de noi vara trecută. Practic aici, pe actualul fidic roşu am avea nevoie să putem licita atât proiectarea, cât şi execuţia. Am ajuns la această situaţie deoarece după ce am înaintat constructorului expertiza şi i s-a cerut să vină cu un proiect de revizuire care să respecte soluţiile propuse în această expertiză am primit un proiect care nu respectă acest lucru. Aşa că singura soluţie ar fi o nouă licitaţie. Ministerul Fondurilor Europene a spus de principiu că primim acest accept, acum îl aşteptăm în formă scrisă. Asta pentru că acolo vom avea nişte cheltuieli neeligibile legate de noua proiectare”, a precizat managerul de proiect, Mariana Raţiu.

Pregătiri de licitaţie

Aceasta a explicat că, deocamdată, au fost realizate toate demersurile pentru a se putea recupera o parte din banii cheltuiţi. „Noi am executat garanţia de bună executare a inginerului proiectului, cel care a asigurat asistenţa tehnică. Acum vom executa şi poliţa de risc profesional astfel încât să ne recuperăm cea mai mare parte din valoarea acestui contract. E vorba de o firmă israeliană, Tahal. De asemenea şi la constructor, Atzwanger am executat garanţia de bună execuţie care reprezintă 10% din contract şi avem şi un rest de avans care cred că va fi recuperat”, a adăugat Mariana Raţiu.

Practic Consiliul Judeţean trebuie acum să se ocupe de respectarea procedurilor pentru a putea organiza două licitaţii separate. Una pentru executarea restului de 25% din zona tehnologică şi una pentru proiectare şi execuţie în funcţie de soluţiile tehnice care apar în expertiză. „Avem nevoie de un consultant pentru a şti cine oferă clarificările pentru caietul de sarcini la licitaţie. Cred că dacă totul merge bine avem şanse să lansăm anunţul de licitaţie pe la sfârşitul lunii februarie pentru partea de jos a lucrării, actualul fidic roşu. Pe de altă parte aici în expertiză avem două soluţii propuse, fie demolarea lucrărilor executate în valoare de circa 10 milioane de lei, fie o consolidare cu pământ armat”, a mai spus managerul de proiect.

La aceşti bani se vor adăuga însă costurile de demolare dacă se alege această soluţie, iar bugetul proiectului pentru întreaga parte de fidic roşu, zona de depozitare a deşeurilor, a fost diminuat în urma licitaţiei de la circa 50 de milioane la 34 de milioane de lei. Între timp, pe un alt contract, firma Ceconi continuă lucrările de consolidare care au fost necesare după alunecările de teren dintr-o anumită zonă a viitorului depozit, lucrări care sunt estimate a fi finalizate la sfârşitul lunii aprilie.

Practic pentru a finaliza tot proiectul privind doar centrul de deşeuri Consiliul Judeţean va trebui să gestioneze cinci contracte diferite.

Se apropie închiderea rampelor din judeţ

Pe de altă parte, celelalte contracte de lucrări şi servicii conexe din cadrul proiectului de sistem integrat al deşeurilor merg mai departe fără probleme majore, dau asigurări reprezentanţii Consiliului Judeţean Cluj. „La drumul de acces la viitoarea rampă se lucrează, cei de la Napoca au făcut şi lucrări de conservare şi probabil totul va fi gata în iulie. De asemenea, avem un alt contract pentru racordare la energia electrică unde ne mai lipseşte acordul unui proprietar din zonă pentru a putea emite apoi autorizaţia de construire. În privinţa livrării de echipamente, aceasta s-a făcut în mare parte, cu excepţia municipiilor Cluj-Napoca şi Turda care au cerut ca livrarea să se facă abia în primăvară pentru că nu au spaţiu de depozitare pentru recipientele de colectare. Cât priveşte staţiile de transfer aici trebuie să verificăm dacă firma Confort care a câştigat licitaţia a dat comandă pentru utilajele necesare. De asemenea, cred că la sfârşitul acestei luni comisia de licitaţie va stabili câştigătorii în cazul contractelor pentru închiderea rampelor de gunoi din judeţ”, a subliniat Mariana Raţiu.

Sistem integrat de peste 200 de milioane de lei

Autorităţile judeţene au obţinut prelungirea duratei contractului de finanţare a sistemului integrat de deşeuri prin Programul Operaţional Sectorial „Mediu” până la 31 decembrie 2015, adică o durată de implementare de 64 de luni pentru acest proiect. Valoarea proiectului depăşeşte 200 de milioane de lei, din care peste jumătate o reprezintă tocmai realizarea centrului ecologic de deşeuri unde s-au înregistrat aceste probleme de proiectare şi execuţie în ultimii doi ani. Proiectul a fost demarat în 2012 şi primul termen de finalizare era decembrie 2012, apoi termenul a fost prelungit până în octombrie 2014, iar în final s-a ajuns la decembrie 2015. În paralel a fost desfăşurată o campanie de informare şi conştientizare a publicului referitor la colectarea selectivă, valoarea acesteia fiind de circa 700.000 de lei. Până la construirea noului centru, soluția la criza gunoaielor este o nouă rampă privată temporară care funcționează tot în zona Pata Rât.

Distribuie:

Postaţi un comentariu