Emilia Groza, directorul Casei de Asigurări de Sănătate Cluj: “Când e vorba de justificat banii cetăţenilor, nicio birocraţie nu e prea mare!”

Foto arhivă: Dan Bodea

La aproape zece ani de la introducerea funcţiei de manager de spital, la Cluj se constată o destul de bună funcţionare administrativă în cele mai multe dintre spitale, după aprecierea  Casei de Asigurări de Sănătate, dar şi conflicte precum cel de la Spitalul Clinic Judeţean dintre managerul Petru Şuşcă şi medicul Ciuce care pun sub semnul întrebării funcţionalitatea sistemului.

“Managerii noştri de spitale din Cluj sunt destul de vechi pe funcţii, cu excepţia domnului Şuşcă, care are un an vechime, toţi au o experienţă de mai mulţi ani. Nu am avut probleme majore cu niciunul dintre ei, discutăm tot timpul şi unde sunt dificultăţi stabilim de comun acord, în comisiile mixte, cum e cel mai bine să facem. În principiu, tocmai pentru ca lucrurile să mergă bine, între manageri şi şefii de secţii se încheie contracte care reglementează relaţiile, de aceea n-ar trebui să apară probleme. Dacă apar, ele ţin de comunicare, nu de reglementări”, explică Emilia Groza, director Casa de Asigurări de Sănătate Cluj.

Cât priveşte cardurile, plimbat pe la instituţii, adeverinţe şi justificări birocratice, domnia sa ne asigură că ceea ce ni se pare acum o complicaţie inutilă legată de cardurile de sănătate ni se va părea mult mai uşor de suportat pe măsură ce ne obişnuim cu noutatea, iar sistemul electronic se va roda.

Reporter: Doamna director, avem manageri de spitale şi avem medici, iar între ei îi avem pe pacienţi. La aproape 10 ani de când avem un astfel de sistem, cum vi se pare că funcţionează?

Emilia Groza: La Cluj avem manageri foarte experimentaţi, cu mici excepţii, sunt vechi în funcţii şi ştiu ce au de făcut. Apoi, există reguli foarte stricte, dacă le respectă, nu se poate greşi. Răspunderea este foarte mare, vă daţi seama că noi decontăm cam 100 de milioane de lei lunar pentru toate actele medicale din judeţ. Ori, aceştia sunt bani serioşi, nu ne putem juca cu justificarea lor. Tocmai de aceea, fiecare act medical este verificat de Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în domeniul Sănătăţii, intră în sistemul Unic Integrat şi astfel se decontează serviciile medicale. Sunt şi cazuri invalidate pentru care se solicită comisia de control. În cazul copilului de la Spitalul Judeţean, ne exprimăm regretul, a fost o mare suferinţă pentru familie, dar în altă ordine de idei, fondul n-a fost păgubit.

 Au fost cazuri în care să se apeleze la justiţie?

Da, am avut, de exemplu, un proces al unui medic cu CAS în care instanţa a decis că actul medical e mai important decât corectitudinea birocratică şi i-a transformat amenda în avertisment. Am înţeles şi acest punct de vedere, dar avem grijă să se respecte regulile, legile.

Ce rol are cardul de sănătate în acest sistem, îl ajută sau îl complică inutil? Pentru că sunt oameni nemulţumiţi care asta spun.

Cardul e ceva nou, iar noutatea ni se pare complicată, însă cardul de sănătate transparentizează  actul medical. Numai aşa poţi supraveghea şi regla sistemul. Trebuie informare şi o bună organizare. Au fost spitale unde oamenii s-au organizat foarte bine şi n-au fost probleme, dar au fost şi locuri unde lucrurile au mers dificil. Acolo sunt ajutaţi şi sper că în curând nu vor mai fi plângeri.

Am văzut oameni la coadă la ghişeul de “reclamaţii”, care aşteaptă să li se deblocheze cardurile sau să li se dea altele… care este situaţia?

Avem şi astfel de cazuri, dar din 502 mii de carduri pe judeţul nostru, 2.465 le-au pierdut, le-au distrus din greşeală sau li s-au furat, 4.070 au avut defecte tehnice şi ele vor fi remediate pe cheltuiala firmei contractante, iar 341 au respins cardurile din motive de conştiiţă, religioase sau de altă natură. Nu mi se pare un procent de eroare îngrijorător, ba chiar m-au surprins în bine statisticile care arată că în prima lună, luna mai, la medicii de familie s-au dus 179.554 de pacienţi cu cardurile şi 83 de mii fără carduri. Ceea ce mi se pare un bun început.

Trebuie să mergem să ne completăm cu datele pe care le dorim?

Cine vrea le introduce, dar oricum, ele există în dosarul medical, pe care medicul, cu acceptul  pacientului le poate accesa dacă are nevoie de ele. Dacă e nevoie de datele esenţiale, grupa de sânge, alergii sau alte probleme, ele pot fi găsite în dosarul medical.

Când credeţi că vor fi remediate şi cazurile de carduri nefuncţionale?

Sper ca la 1 august să avem o funcţionalitate completă. Eu în discuţiile cu medicii de familie asta le-am recomandat.

Distribuie:

Postaţi un comentariu