Elevii au liber la obezitate

Foto: Dan Bodea

Proiectul de modificare a legii educaţiei fizice este blocat în comisiile din Parlament încă din toamna anului trecut, și nici nu sunt semne că propunerea ce vizează creştere numărului de ore de educaţie fizică în şcoli, de la o oră, la trei ore, să treacă de votul Camerei Deputaţilor – cameră decizională. Prin modificarea Legii 69/2000, deputatul Adrian Merka, susținut de ministrul tineretului și sportului, Gabriela Szabo, a cerut introducerea a trei ore de sport pe săptămână, obligatorii în şcoli, în condiţiile în care azi elevii fac doar o oră sau două pe săptămână.

Lipsa banilor și alte chichițe

Proiectul de modificare a Legii 69/2000 (legea educaţiei fizice) zace în Parlament încă din luna septembrie a anului trecut, iar motivele sunt care mai de care mai hilare. Principala problemă este lipsa banilor, pentru plata orelor suplimentare ale profesorilor de sport. Vis a vis de acest subiect, controversat până la urmă, am cerut părerea unui dascăl clujean care nu doar că predă educația fizică, dar a și pus pe picioare două echipe sportive în cadrul instituției în care luvcrează, Liceul special pentru deficienți de vedere. ”Despre beneficiile orelor de educaţie fizică şi sport nici nu ar mai trebui să vorbim. An după an repetăm la infinit aceaşi placă. Sportul înseamnă sănătate pentru copiii noştri, o dezvoltare fizică armonioasă, dezvoltare mentală, integrare socială etc.

Prima problemă, din punctul meu de vedere şi care mă doare pe mine, e faptul că începând cu clasa a VIII-a se face doar o oră de educaţie fizică. Dacă vrei să o faci pe a doua deja e cu dichis pentru că trebuie să îşi aleagă copiii opţional educaţia fizică pe anul respectiv. Apoi, o altă problemă intervine în momentul în care ai o echipă sportivă în școală, așa cum avem noi la Liceul special pentru deficienți de vedere, mă refer la echipa de torbal. Noi am primit două ore, dar și acestea sunt puține dacă vrei să faci performanță. Copiii chiar își doresc și iubesc acest sport, dar două ore sunt prea puține”, explică profesorul Călin Crăciun. În prezent, toţi elevii din România au o singură oră obligatorie în programă. Opţional, mai există una pentru ciclul primar, dar aici apar alte probleme, iar sabotajul porneşte chiar din interior. „De obicei copiii sunt <<îndrumați>> să aleagă o materie care va fi la Bacalaureat, sau sunt iarăși influențați să aleagă o materie care să <<rezolve>> o catedră unde nu ajung orele. Asta este o meteahnă veche în sistemul nostru educaţional, nu se urmăreşte dorinţa copiilor. Fiul meu a venit acasă şi mi-a spus că ar fi vrut să facă mai mult sport, dar că diriginta i-a spus să ceară altă materie”, povesteşte revoltată Oana Mihaela S., mama unui elev de la Liceul Racoviţă din Cluj-Napoca.

Ministrul Szabo vrea mai multă implicare

Pentru a-i face pe elevi să înţeleagă beneficiile mişcării, ministrul Tineretului şi Sportului, Gabriela Szabo propune şi schimbarea cursurilor. Adică elevii să practice baschet, volei sau exerciţii de corectare a diferitelor afecţiuni locomotorii. „Nu sunt de acord cu sistemul ăsta cu o singură oră de sport, dar nici nu mai merge ca pe vremuri cu alinierea stânga-dreapta, genunchii sus, le dăm o minge şi plecăm acasă. Nu, e nevoie de mai multă implicare și din partea profesorilor de sport”, a punctat Gabriela Szabo. La rândul lor profesorii spun că aplică astfel de metode de multă vreme. „La noi în şcoală copiii în general îşi doresc să facă educaţie fizică, mai ales că după atâţia ani am găsit moduri de a-i face să le placă, să îşi dorească să participe la ore. Chiar şi cei scutiţi vin cu plăcere. Am reuşit să găsesc o armonie între exercţiul fizic – muzică – şi ludic. Practic am ieşit din tiparul orelor clasice de educaţie fizică şi combin utilul cu plăcutul. Nu toţi trebuie să ajungă sportivi de performanţă, dar toţi trebuie să practice exerciţiile fizice din placere, să se dezvolte armonios din punct de vedere fizic, psihic.

La noi în școală este o elevă care în urmă cu doi ani urma să fie exmatriculată, pentru că mai făcea și prostii. Anul trecut l-am rugat pe domnul director să o lase în grija mea și am făcut o echipă de torball goalball de fete și am incluso și pe ea în acest proiect. Am reușit să o aduc pe drumul cel bun. Anul trecurt am luat cu fetele locul 2 în Ungaria, la goalball, și ea a fost văzută ca revelația turneului. Zilele trecute am venit din Germania, de la o competiție și a luat doar locuri 1 la înot și a primit trofeul pentru cel mai bun timp din concurs. E atât de mândră de ea și atât de cuminte că nu o mai recunoaște nici mama ei. Chiar am vorbit cu mama fetei la telefon și îmi zicea printre lacrimi că nu știe cum să îmi mulțumească pentru că am atras-o înspre sport și ca am adus-o pe drumul cel bun. Asta înseamnă educația fizică – disciplină, dorința de a fi mai bun, așa trebuie să ne educăm copiii”, a adăugat Călin Crăciun. În România marea majoritate a şcolilor merg pe un minimum de ore de sport, pornindu-se de la ideea că educaţie fizică poate face oricine dar, studiile arată că în țara noastră trei din patru copii riscă să ajungă obezi tocmai din cauză că nu mai fac mișcare.

Distribuie:

Postaţi un comentariu