Clujul este al doilea oraș din țară ca număr de cumpărători online. Jucăriile și electronicele se vând cel mai bine

În Cluj-Napoca, TeCOMM este la a patra ediție. Participanții vor avea acces la informații și know-how despre cum să-şi crească vânzările, să identifice corect competitorii locali şi să utilizeze la maximum tehnicile moderne de SEO / Foto: Dan Bodea

Cea de-a patra ediției a conferinței de comerț electronic, TeCOMM este în plină desfășurare la Cluj-Napoca. În perioada 30-31 octombrie, evenimentul aduce în fața participanților pe unii dintre cei mai experimentați profesioniști în domeniu din companii precum Estèe Lauder, Google,  Cargus, Fashion Days, Fan Courier, Bitdefender, ContentSpeed, F64.ro și Aoro. Participanții vor avea acces la informații și know-how despre cum să-şi crească vânzările, să identifice corect competitorii locali şi să utilizeze la maximum tehnicile moderne de SEO.

„TeCOOM e un eveniment ce reunește 400 de participanți, majoritatea reprezentanți ai magazinelor online din Transilvania, dar nu numai. Este un eveniment care își propune să reunească comunitatea magazinelor online pentru a găsi metode de optimizare a comerțului online, metode de promovare în mediul online, astfel încât utilizatorii să aibă o experiență cât mai plăcută în momentul în care doresc să își achiziționeze un produs online. Ideea evenimentului este să ofere workshopuri, dezbateri despre anumite teme, începând de la marketingul online, continuând cu plăți electronice, cu platforme de comerț electronic, până la subiecte interesante cum este curieratul sau partea de conversii”, a spus organizatorul evenimentului Bogdan Cecean.

Organizatorul TeCOMM; Bogdan Cecean / Foto: Dan Bodea

Organizatorul TeCOMM; Bogdan Cecean / Foto: Dan Bodea

Clujul pe locul doi 

În momentul de față în Transilvania există aproximativ 600 de magazine online, însă o parte dintre acestea au o activitate destul de redusă, conform statisticelor existente. „Evenimentele de genul acesta le ajută să își crească vânzările și să găsească oportunități de colaborare, pentru că este o piață în creștere, extrem de dinamică, unde nu poți spune niciodată că ești la curent cu tot ceea ce e nou”, explică Bogdan.

Transilvania are de recuperat procente serioase față de capitală în acest domeniu. Cu toate acestea, Clujul se află pe locul doi în ceea ce privește comerțul online. „Oamenii sunt destul de reticienți, merg mai mult pe comerțul tradițional, dar creșterea este accelerată în marile orașe din provincie. La Cluj avem câteva magazine online care sunt printre liderii pieței respective. Este vorba de un magazin online de jucării și produse pentru copii, bestkids.ro. Ei au fost la un moment dat liderii pieței, acum sunt în top trei magazine online din România. Pe IT avem debo.ro care are cifre destul de bune.  De asemenea, avem în Transilvania unul dintre liderii pieței de carte online, okian.ro care vinde foarte bine în mediul online, cu preponderență cărți din afara țării”, a spus organizatorul TeCOMM.

Ca o noutate, în cadrul conferinței din acest an, se vorbește tot mai mult despre mobile commerce , comerț de pe telefoanele mobile sau tablete. „Este un subiect extrem de interesant atât pentru consumatori cât și pentru cei care au magazinele online, pentru că vom cumpăra din ce în ce mai mult de pe mobile, vom plăti din ce în ce mai mult cu cardul, deși în continuare în România rata de penetrare a plăților cu cardul este destul de mică, majoritatea preferând să primească coletul acasă și să plătească cu cash. Cu toate acestea, raportul începe încet, încet să se egalizeze și eu cred că în următorii ani vom reuși să avem un procent destul de mare al plăților cu cardul. În curând curierii nu vor mai avea voie să aibă cash la ei, iar acest lucru va duce la o creștere a ratei de plată cu cardul”, explică Bogdan.

În România cel mai bun procent în ecommerce îl are partea de turism,   unde tranzacțiile online sunt prioritare și au crescut foarte mult în ultimul timp / Foto: Dan Bodea

În România cel mai bun procent în ecommerce îl are partea de turism, unde tranzacțiile online sunt prioritare și au crescut foarte mult în ultimul timp / Foto: Dan Bodea

Serviciile de curierat se adaptează cerințelor online

Acest lucru este confirmat de una dintre firmele de curierat prezente la conferință, Cargus-Urgent, care „se echipează” corespunzător pentru  a le oferi clienților posibilitatea de a plăti cu cardul în viitorul apropiat, în momentul în care primesc pachetul: „De ce vin firmele de curierat la un eveniment destinat magazinelor online? Pentru că noi venim să ascultăm, să vedem care sunt nevoile magazinelor online pe segmentul de curierat, venim să învățăm, să ne dăm seama de ce anume au ei nevoie și să implementăm aceste lucruri, în relația cu ei. Noi anul acesta am prezentat câteva soluții pe care le pregătim pentru anul următor pentru magazinele online și anume plata cu POS-ul care va fi ceva absolut revoluționar, vom fi prima companie de curierat care va avea toți curierii echipați cu POS. Asta înseamnă că atunci când cumperi ceva online, poți plăti prin POS. Motorul de creștere al curieratului o reprezintă magazinele online și segmental acesta de e-commerce. Piața de curierat crește cu 30% din segmental de online de la un an la altul” a spus Nadia Homoc, Director Comercial Cargus-Urgent. Cele două firme care funcționau pe cont propriu până în luna iunie a acestui an au fost achiziționate de un fond de investiții, unindu-și astfel forțele. În ceea ce privește aplicațiile de care dispune compania de curierat este de precizat faptul că utilatorii pot verifica în timp real, de pe smartphone, statusul expedierii.

Robert Tănase,   Manager Account Executiv Cargus-Urgent și Nadia Homoc,   director comercial Cargus-Urgent / Foto: Dan Bodea

Robert Tănase, Manager Account Executiv Cargus-Urgent și Nadia Homoc, Director Comercial Cargus-Urgent / Foto: Dan Bodea

„În momentul de față, principalul nostru concurent este Fan Courier. Noi suntem în continuă creștere, se fac investiții mari în platforma IT, suntem focusați pe acest segment, tocmai din acest motiv suntem prezenți și la acest eveniment, suntem atenți la detalii, toate activitățile sunt măsurate în timp real, avem câțiva indicatori de performanță  standard și cred că asta ne face pe noi să fim puțini diferiți față de ceilalți concurenți de pe piață”, a spus  Robert Tănase, Manager Account Executiv Cargus.

Cei mai de temut concurenți ai celor de la Cargus-Urgent, au fost și ei prezenți la eveniment. „Fiind cea mai mare companie de curierat din România, nu puteam să lipsim din zona comerțului online. Acum câțiva ani comerțul online reprezenta din totalul expedițiilor undeva la 4%. Acum vorbim de numere cu două cifre, de 30 % din numărul expedițiilor Fan Courier, ceea ce reprezintă ceva. Comerțul online e principalul vector de creștere pe care îl avem, nu doar noi, ci toate companiile de curierat și am înțeles că spre această zonă trebuie să ne îndreptăm cu prioritate atenția. În portofoliul de servicii au intrat servicii noi care țin cont de exigențele partenerilor noștri. Dorim să oferim utilizatorului final o experiență cât mai simplă și cât mai completă. Noi facem legătura dintre online și offline, astfel încât magazinele să se ocupe de partea de promovare, iar clientul de produsul livrat, pe care încercăm să îl livrăm în cel mai scurt timp și cu costuri minime. Noi am impus standarul de livrare în 24 de ore. Ceilalți au trebuit să facă acest efort și să vină în zona aceasta”, a explicat Georghe Nechifor, Director General de Vânzări Fan Courier pe Transilvania.

Georghe Nechifor,   Director General de Vânzări Fan Courier pe Transilvania / Foto: Dan Bodea

Georghe Nechifor, Director General de Vânzări Fan Courier pe Transilvania / Foto: Dan Bodea

Doar 20% din achizițiile din IT sunt făcute online

Comerțul online în România reprezintă o mică parte din comerțul total, comerțul tradițional având încă prioritate. Vorbim de procente sub 10% din volumul total de vânzări. „ În țări precum Norvegia, Olanda, Belgia, Marea Britanie, Franța comerțul online aproape depășește comerțul tradițional și se estimează că până în 2020 mai multe țări din Europa vor avea o superioritate a numărului de tranzacții în mediul online față de cele din mediul offline. În Norvegia, de exemplu, doar 0, 5 % din tranzacții mai sunt făcute cu cash. În U.K. două din cinci tranzacții sunt făcute în mediul online, iar până în 2020 trei din cinci tranzacții vor fi făcute în mediul online. Acest aspect ne vorbește despre comportamentul clientului care preferă să își facă cumpărăturile de la birou, inclusiv cele pentru acasă. În domeniul IT procentul este mult în favoarea cumpărăturilor online. În țările civilizate 80% din achizițiile pe IT sunt făcute în online. În România, suntem  în continuare în partea cealaltă, doar 20% din achizițiile din IT sunt făcute online”, explică organizatorul TeCOMM.

Evenimentul aduce peste 50 de speakeri,   16 workshopuri și șase prezentări la care principalele subiecte de discuție sunt: cele mai eficiente,   metode de branding & reputation,   dezvoltarea unor strategii de promovare în funcție de piața țintă,   cum se fac eficient reducerile de costuri,   care sunt avantajele plăților online și cum poate fi crescută rata de conversie / Foto: Dan Bodea

Evenimentul aduce peste 50 de speakeri, 16 workshopuri și șase prezentări la care principalele subiecte de discuție sunt: cele mai eficiente, metode de branding & reputation, dezvoltarea unor strategii de promovare în funcție de piața țintă, cum se fac eficient reducerile de costuri, care sunt avantajele plăților online și cum poate fi crescută rata de conversie / Foto: Dan Bodea

La noi în țară, cel mai bun procent îl are partea de turism, unde tranzacțiile online sunt prioritare și au crescut foarte mult în ultimul timp. „Majoritatea dintre noi ne rezervăm online biletele de avion, le plătim cu cardul. Majoritatea ne informăm în mediul online când vine vorba de servicii în turism.  Sunt și domenii care sunt în continuare în partea opusă, de exemplu domeniul mobilierului, unde oamenii vor să meargă să testeze, să aleagă culoarea și așa mai departe. O concluzie de la edițiile anterioare a fost aceea că pe zona de fashion există potențial pentru apariția unor noi magazine online, iar faptul că numărul acestor magazine crește cu 35% în fiecare an este un semn bun. În zona IT deja avem de ani buni magazine mari în mediul online”, explică Bogdan.

În spatele computerului sunt tot oameni

Acesta crede că o afacere nișată are șanse mai mari să răzbată în mediul online și consideră că trebuie exploatate domeniile care nu au fost încă acaparate de marile companii.

„Un lucru extrem de important în care magazinele online trebuie să investească este partea umană, în sensul că în momentul în care oferim unui consumator un produs este important să simtă că îl primește din mâna unui om, nu din partea unui calculator. Sloganul acestei ediții TeCOMM este „Humanize eCommerce” (Umanizați comerțul online). Trebuie să trecem de la relația om-computer, la relația om-om, pentru că și în spatele computerului sunt tot oameni care fac partea de vânzări”, este de părere Bogdan.

TeCOMM a transformat Clujul în centrul comerțului electronic și strategiilor online / Foto: Dan Bodea

TeCOMM a transformat Clujul în centrul comerțului electronic și strategiilor online / Foto: Dan Bodea

Multe firme din România nu au site

Radu Stoica, Analytical Lead în cadrul Google România le-a vorbit participanților despre consumatori și modul în care pot fi identificați cei mai valoroși dintre aceștia pe site. „Nu toate comenzile pe care le primim pe site sunt la fel. Din unele câștigăm mai mult, din altele mai puțin. Putem să măsurăm aceste aspecte cu Google Analytics și le putem folosi pentru a ne îmbunătăți campaniile de marketing pe care le facem. Trebuie să instalăm în primul rând Google Analytics. Produsul este gratuit. Apoi începem să înregistăm date și să ne uităm prin ele. Nu vom găsi într-o singură zi un lucru care să ne dea pe spate. Sunt foarte puține lucruri pe care le putem descoperi mai ales dacă avem un business matur. E un proces care durează și nu trebuie să fim dezamăgiți dacă nu ne dăm seama la început care e formula noastră de profit. Sunt unele lucruri care se măsoară, altele care se măsoară mai greu și care trebuie mai mult deduse. Nu trebuie să fim extrem de stricți cu noi și cu rezultatele pe care le așteptăm”, a spus acesta.

Comerțul online în România reprezintă o mică parte din comerțul total,   comerțul tradițional având încă prioritate / Foto: Dan Bodea

Comerțul online în România reprezintă o mică parte din comerțul total, comerțul tradițional având încă prioritate / Foto: Dan Bodea

Reprezentanții Google vor organiza începând de săptămâna viitoare mai multe întâlniri cu reprezentanții mai multor IMM-uri din București și din țară pentru a le vorbi acestora despre beneficiile online-ului. „Dorim să îi stimulăm să dezvolte o prezență în online. Ne referim în special la IMM-urile care nu au în prezent website. Ne adresăm acelor business-uri care încă nu au văzut valoarea online-ului. Sunt destul de multe business-uri. E păcat, din perspectiva consumatorului”, a spus acesta.

 


Publicitate

Postaţi un comentariu