Ben Mehedin: „În turism nu se întâmplă minuni peste noapte, dar Transilvania este o minune!”

Interviu cu Ben Mehedin, manager în cadrul Fundaţiei Adept Transilvania, despre cum s-au implicat organizaţiile neguvernamentale în pregătirea anului turistic 2016 şi ce noutăţi se anunţă.

– A început vara în care Transilvania este principala destinaţie recomandată de ghidul Lonely Planet. Tu activezi în cadrul Fundaţiei Adept Transilvania, spune-ne, la rândul tău ce anume ai recomanda în Transilvania pentru turiştii curioşi?

Transilvania are câte ceva de oferit pentru oricine interesat de cultură, istorie, natură și chiar agrement sau turismul balnear și de sănătate. Transilvania este atât de bogată, în istorie, încât oricât de pretențios ar fi un turist, tot va găsi aici ceva care să-i ofere o experiență unică: de la semne de locuire încă de pe vremea când oameni și animale împărțeau același adăpost, (cum e „Peștera urșilor” sau chiar urme mai vechi ale vieții pe pământ – dinozaurii de la Hațeg), pînă la istoria modernă și contemporană, cum ar fi vizitarea casei în care s-a născut Herman Oberth părintele științei zborului în cosmos sau Catedrala Unirii de la Alba Iulia, unde a fost încoronat Ferninand ca rege al tuturor românilor. Și pentru că Transilvania este leagănul poporului nostru, pentru o experiență completă, eu cred că orice vizitator trebuie să vadă Sarmizegetusa Regia – acest ”Machu Pichu al Europei”. Și bineînțeles aș încuraja descoperirea acestui spațiu al toleranței (mai ales religioase), printr-o aplecare mai profundă asupra modului în care diferite etnii, de diferite religii au conviețuit în Tranislvania. Iar de vom considera Transilvania, în accepțiunea mai largă a termenului, și anume – ținutul cuprins între arcul carpatic și granițele de nord-vest, oferta este chiar mai generoasă, prin ironizarea morții – Cimitirul Vesel de la Săpînța sau prin vizitarea limes-ului roman, de la Porolisum sau a Grădinii Zmeilor, din Sălaj. Sper că ați remarcat faptul că nu am pomenit aici satele săsești din Sudul Transilvaniei, despre care considerăm implicit că trebuie vizitate.

Transilvania trebuie experimentată, căci România, și în mod special Transilvania are cel mai frumos cer.

-Fundaţia voastră se ocupă de patrimoniul regiunii, de natură şi de noi atracţii turistice. Care este viziunea voastră în legătură cu promovarea Transilvaniei?

Fundatia ADEPT Transilvania este o organizație de mediu, cu misiunea de a proteja peisajele agricole cu înaltă valoare naturală (HNV) și de a aduce beneficii comunităților de agricultori tradiționali care au creat aceste peisaje de-a lungul secolelor și care le întrețin. Pentru o dezvoltare echilibrată și durabilă a satelor transilvane, este necesar a folosi în mod judicios toate resursele, iar turismul, cultural istoric și ecologic poate aduce venituri în mediul rural, asigurând venituri suplimentare. În viziunea Fundației ADEPT Transilvania merită a fi promovat to ce ține de peisaje – peisajele culturale, din care se poate observa armonia conviețuirii om-natură. Căci Transilvania devine interesantă prin oameni și atunci un loc de cinste se acordă meșteșugurilor și artei culinare. Pentru a oferi turiștilor prilejul de a experimenta un meșteșug, împreună cu Primăria Saschiz, am amenajat un atelier de ceramică în care a renăscut ceramica de Saschiz – (tehnica sgrafito) și unde turiștii au parte de momente de neuitat, când lutul ascultător se modelează sub mîinile lor. Pentru a experimenta aceste peisaje unice, prin finanțare de la guvernul Elveției, în cadrul programului româno-elvețian de cooperare și cu co-finanțare din partea Fundației Orange, am amenjat un traseu de mountain bike de peste 100 km, într-o rețea care leagă satele, pajiștile și pădurile satelor săsești într-un concept unic. Transilvania însă este un spațiu atât de divers încât este destul de dificil a găsi elementele unui „brand” umbrelă. Căci în Transilvania se află și Brașov-ul și Cluj-ul sau Odorheiu Secuiesc. Însă putem spune fără a ne fi teamă că greșim, Transilvania poate fi promovată prin gastronomie, căci, după cum spunea Egon Ronay – cronicar de gastronomie spunea, iar citarea este aproximativă: Gastronomia mondială a dat lumii trei mari concepte: „bucătăria asiatică, bucătăria franțuzească și bucătăria uitată a Transilvaniei”

-Voi cu ce v-aţi pregătit în mod special? Ce planuri aveţi şi ce aţi constatat ca fiind în neregulă.

Aș afirma că pregătirea a avut loc de-a lungul timpului, prin inventarierea acelor activități pe care turiștii le pot realiza, prin construirea traseului de biciclete, prin amenajarea atelierului de ceramică sau prin activitățile de promovare a zonei. Chiar dacă echipa tânără și dinamică a Fundației se mobilizează pe moment atunci când este necesar și are o capacitate de reacție rapidă, pentru anul turistic transilvan nu ne-am pregătit anume. După cum am mai spus noi nu suntem agenție de turism, chiar dacă uneori prin faptul că sprijinim inițiativele locale și aducem împreună diverși factori de interes, conștienți fiind de importanța turismului în economia rurală, totuși uneori întreprindem acțiuni similare activităților de tur-operator. În acest sens prin Centrul de Informare Turistică îndrumăm vizitatorii, în concordanță cu viziunea noastră, spre a experia cultura, istoria, natura și bineînțeles bucatele transilvane.

Nu le-aș numi nereguli, însă există un deficit de personal pregătit pentru a primi vizitatori. Este, dacă-mi permiteți, penurie de profesioniști în turism. Cauzele sunt multiple și nu cred că avem spațiul necesar să le tratăm aici, însă e nevoie încă de oameni pregătiți, care să ofere în serviciile de ospitalitate, ceea ce Transilvania are ca bogăție.

-Crezi că ne-am pregătit suficient pentru această oportunitate?

În turism nu se întâmplă minuni peste noapte, ci este nevoie de pregătire asiduă, de muncă și de investiții. Sunt turiști care își pregătesc minuțios călătoriile cu ani buni înaintea realizării lor, iar Transilvania nu poate fi asimilată unui „city-break”. E nevoie de infrastructură de cazare, e nevoie de dezvoltarea serviciilor înafară de cazare și masă și este nevoie de profesioniști în turism, de la manageri și directori de hoteluri, până la simplă deservire a clienților și la serviciile de curățenie.

Pentru dezvoltarea unui concept de vizitare a Transilvaniei, nu cred că ne-am pregătit suficient; sunt acțiuni disparate pe care diverși factori de interes le intreprind, însă aceste acțiuni nu-mi par a avea loc conform unui plan coerent și bine pus la punct, cel puțin eu nu am știință de un astfel de plan.

– Crezi că se pot mobiliza şi alte organizaţii neguvernamentale pentru că vara să nu fi fost nicicând mai profitabilă?

Cred că organizațiile din zonă au o capacitate de reacție destul de bună pentru a folosi la maxim orice oportunitate, în general și în baza acestei percepții pot spune că și-n acest caz se vor mobiliza. Ca un exemplu, anul acesta, în săptămîna Haferland, în care sunt implicate Fundația Michael Schmidt Stiftung, Peter Mafay Stiftung Tabaluga, Fundația ADEPT Transilvania și Fundația Mihai Eminescu Trust, în perioada 10 – 15 august, este promovat ca fiind primul festival al turiștilor din România care călătoresc în familie. Festivalul la care se așteaptă să vină, peste 2500 de turiști Programul oferă evenimente pentru diverse vîrste sub sloganul „Sașii te așteaptă în familie”.


Publicitate

Postaţi un comentariu