Află tainele meseriei dorite de pe băncile liceului

Raluca Brăftălean / Foto: Dan Bodea

În cadrul Transylvania Colege din Cluj-Napoca liceenii studiază toate disciplinele în limba engleză, după curriculum-ul oferit şi coordonat de universitatea Cambridge. Alături de curriculum-ul Cambridge, elevii au parte și de programe speciale oferite în liceu, precum „Work Experience”, program de practică profesională de două săptămâni care le completează portofoliul pentru admitere la universităţile de top din lume. Fiecare elev completează în luna iunie un formular cu domeniile în care ar dori să își realizeze practica, iar apoi, școala le pune la dispoziție mai multe firme dintre cele cu care colaborează pentru acest program, din care ei pot alege ce li se potrivește. După finalizarea celor două săptămâni de practică, elevii primesc o scrisoare de recomandare din partea companiei respective și o diplomă care atestă faptul că elevul respectiv și-a făcut practica acolo. Aceste documente vor fi incluse în portofoliile elevilor. Cu toate că practica obligatorie durează două săptămâni, elevii pot rămâne și mai mult timp în cadrul unei comapnii dacă își doresc acest lucru.

Programul „Work experience” este doar unul dintre lucrurile care fac diferită această școală de cele tradiționale, de stat. Cu ce îi ajută pe elevi practica profesională? În primul rând îi face să vadă, încă de pe băncile liceului dacă se potrivesc sau nu cu o anumită meserie și dacă merită să se pregătească sau nu în respectivul domeniu.

Ruxandra Mercea

Ruxandra Mercea, director executiv Transylvania College / Foto: Dan Bodea

„Eu am trecut printr-o școală tradițională românească și am vrut să merg la un moment dat în străinătate, la facultate. Ce am avut de făcut? A trebuit să învăț singură, în timpul meu liber, foarte limitat de altfel, pentru câteva examene specifice pentru a putea intra la facultatea dorită din Statele Unite. Apoi, am fost la interviu la facultate. M-au întrebat ce voluntariat am făcut, cine sunt eu, ca persoană. Mi-au pus toate întrebările acestea cheie pentru care nu eram deloc pregătită, neavând backgroundul necesar și un consilier care să mă pregătească în acest sens.

De asemenea, universitățile din străinătate, o bună parte dintre acestea, nu doar cele americane, vor să vadă, pe lângă partea academică, care e importantă, tot ce faci pe lângă școală. Work Experience-ul nostru le dă elevilor posibilitatea să dovedească că pot să facă medicina, de exemplu. Dacă mergi într-un spital începând cu clasa a noua, asta înseamnă că ai deja o bază și știi de ce ți-ai ales cariera de medic. Ai avut patru ani în timpul liceului să vezi ce înseamnă medicina și nu o să își dai seama în anul III că nu îți dorești de fapt acest lucru, ca mulți alți studenți care se răzgândesc pe la mijlocul facultății sau termină facultatea pentru că nu au de ales. În liceul nostru elevii primesc partea academică și toate acele aspecte extra», care de fapt sunt lucruri normale pentru o universitate din afară.  Noi vedem aceste așeptări ca fiind extra pentru că nu se fac în școala tradițională. Vorbim de work experience, de implicarea în comunitate, dar și de educația financiară pe care le-o dăm. Ei vor fi independenți financiar de la 18 ani. De la 18 ani ei trebuie să se descurce cu un buget lunar, să își caute un job pentru că o aibă un împrumut de 9 mii de lire pe an, iar până termină cei patru ani de facultate, împrumutul va fi mare. Toate aceste activități și practica îi ajută să își aleagă meseria, dar și să fie pregătiți pentru viață”, a explicat pentru Transilvania Reporter, Ruxandra Mercea, director executiv Transylvania College.

Raluca Brăftălean a fost Head Girl sau șefă de promoție în 2015. Tânăra a fost admisă University of Bath, cea mai bună universitate de Arhitectură din Anglia. „Cum am absolvit vara aceasta nu am mai participat la programul de practică anul acesta. Anul trecut am lucrat la o firmă de design interior, acum doi ani la un birou de arhitectură, iar acum trei ani la o altă companie de arhitectură. Nu suntem plătiți în timpul programului de practică, dar câștigăm experiență în domeniul care ne interesează. Cel mai mult mi-a plăcut să lucrez în cadrul biroului de arhitectură Project-A. Am avut ocazia să învăț cum să folosesc diferite programe folosite pentru design cum ar fi ArhiCAD sau SketchUp. După această experiență știu să le folosesc foarte bine și chiar am aflat că îmi vor fi utile chiar din primul an de facultate. Am fost pe șantier. Am măsurat camerele unui apartament care se construia în centru, iar apoi a trebuit să realizez designul unei camere în SketchUp. În cadrul acestui birou am învățat cel mai mult. A fost o experiență care m-a pregătit foarte bine pentru viitor și pentru facultate. Eu cred că practica este folositoare nu numai pentru că ne pregătește pentru viitoarea noastră slujbă, dar ne și ajută să decidem dacă ne dorim într-adevăr această meserie și dacă am fi multumiți să lucrăm în acest domeniu. Consider că acest program ar trebui introdus în toate școlile, fie ele de stat sau private”, consideră Raluca.

Tânăra a ales University of Bath unde speră ca visul său de a fi arhitectă să devină realitate. „Aceasta a fost prima mea opțiune și sunt foarte fericită. Motivul principal pentru care am ales-o este faptul că aici se face un an de practică în al treilea an. Voi fi angajată un an, voi lucra și voi fi plătită petru asta. Mi se pare o experiență inedită să lucrez un an înainte de a fi angajată cu adevărat la o firmă”, spune clujeanca.

Gânscă Paul Mihai a terminat clasa a X -a. Își dorește să devină programator, astfel că practica profesională și-a făcut-o în domeniul IT. „Anul acesta am făcut practică în domeniul de IT și Gaming. Am fost la Quantic Labs, o companie din Cluj care se ocupă de bug testing pe toate platformele și lucrează cu multe companii mari. Aici am învățat cum să caut buguri în jocuri, cum să le scriu și diverși termeni noi. În viitor aș dori să devin programator și poate, să lucrez la un joc propriu. Această experiență m-a ajutat foarte mult în realizarea acestui vis. Anut trecut am fost la AROBS Transylvania Software, unde am lucrat la un proiect împreună cu Victor Cuc și cei de acolo. La AROBS am învățat diferite metode prin care o companie mare își creează produsul”, povestește Paul.

Transylvania College / Foto: Dan Bodea

Transylvania College / Foto: Dan Bodea

O altă elevă dorește să lucreze în viitor în domeniul resurselor umane. „Anul acesta am făcut practică la Artwin Consulting, o firmă de consultanță în HR. Acesta e domeniul în care vreau să activez  în viitor, ceea ce înseamnă că am câștigat experiența relevantă pe care o pot trece în CV și care mă va ajuta atât la școală, cât și la viitoarea slujbă. La Artwin Consulting am avut ocazia să discut cu câțiva angajați despre ce înseamnă munca în HR și să mă implic și eu în procesul de recrutare, căutând potențiali candidați. În trecut am făcut practică și în alte companii, în domeniul business-ului sau al resurselor umane. Câteva dintre ele sunt Emerson, Orange, Fortech și Aegon. Deoarece elevii din școala noastră au ocazia să facă practică încă de la începutul liceului, ne ajută să ne dăm seama care sunt pasiunile noastre și ce carieră ni se potrivește. Cele două săptămâni pe care le petrecem într-o companie ne oferă o perspectivă foarte clară și obiectivă asupra ceea ce înseamnă o carieră în respectivul domeniu. După ce ne decidem ce slujbă dorim, practica ne ajută să dobândim cât de multă experiență”, consideră Alexandra Chihaia.

Arhitectul Robert Farczadi din cadrul biroului Project-A consideră că această practică este utilă atât pentru elevi, cât și pentru potențialii angajatori. „Pe mine m-ar fi ajutat foarte mult să lucrez într-un birou de arhitectură înainte de facultate. E altceva. În teorie, fiecare meserie sună boem, dar nu știu cât de artistic este să lucrezi într-un spital, să ai de-a face cu oamenii bolnavi, de exemplu. Cred că aceast work experience este util și nu ar fi rău să aibă fiecare copil o astfel de posibilitate. Până în momentul de față am avut în practică de la Transylvania College șapte fete de diferite vârste. Copiii mi se par foarte ok, au inițiativă, sunt creativi, se implică. Bine, nu toți cei care au fost la noi au urmat studii superioare de profil, dar până la urmă este un work experience. Vii, vezi cu ce se mănâncă și dacă nu își place te orientezi ulterior spre un alt domeniu. E bine să descoperi din timp dacă această meere ți s-ar potrivi sau nu. Noi am încheiat cu Transylvania College un contract de colaborare pentru cele două săptămâni de practică. În acest timp încercăm să găsim sarcini cât mai plăcute și interactive pentru elevi. De exemplu în primul an le-am propus să facem un parc de joacă pentru Transylvania College, apoi le-am să recondiționăm un submarin. Mergem de fiecare dată pe șantier. Pentru asta e nevoie de acordul părinților. Mi se pare interesant acest program, cred că ar trebui extins la toate școlile”, este de părere arhitectul.


Publicitate

Postaţi un comentariu