Liliana Cazacu îi ajută pe tineri să își descopere pasiunea în IT: „Educația îți dă libertatea gândirii”

Foto: Nicu Cherciu

Transilvania Reporter a iniţiat o vânătoare de eroi. În opinia noastră, erou al acestui timp lipsit de primejdii concrete este acel bărbat sau acea femeie care are curajul să trăiască potrivit unor valori astăzi desuete. Eroi sunt acei oameni care şi-au construit o carieră în manieră clasică, prin studiu, hărnicie şi perseverenţă, şi care, mai mult decât atât, sunt modele ale implicării sociale. Comportamentul prosocial, cum îl denumesc sociologii, poate însemna filantropie, voluntariat, campanii de ajutorare sau de denunţ al abuzurilor. Eroii timpului nostru sunt oamenii care acţionează altruist, care se desprind de sine pentru a-i ajuta pe celălalt. 

Liliana Cazacu este o sibiancă îndrăgostită de orașul său natal, dar care, în urmă cu 25 de ani a ales Clujul datorită ofertei universitare. A absolvit Chimie-Fizică, a optat pentru o carieră în învăţământ, s-a căsătorit, iar în prezent este o mămică fericită. Astfel, Clujul a devenit, cum era firesc, a doua casă.  Pe plan profesional, la începutul anilor 2000 a simţit nevoia unei reconversii a specializării, spre noul trend al vremii, informatica. În 2003, după șapte ani de dăscălie, a decis că e timpul unei schimbări, alegând provocarea de a fi parte din echipa iniţială a Centrului de Excelenţă Cluj, primul de acest fel din ţară. După două decenii în învățământ, a pus bazele Asociației FOR IT, prin intermediul căreia îi provoacă pe elevi să își descopere pasiunea în IT și de ce nu, să urmeze o carieră în cel mai râvnit domeniu al momentului. Liliana Cazacu își petrece o bună parte din timp printre cei mai bine pregătiți elevi clujeni. Cum îi convinge pe aceștia să își folosească aptitudinile într-un mod creativ, dar și ce înseamnă pentru un elev să „guste” încă de pe băncile liceului munca în cadrul unei companii, înconjurat de o echipă de profesioniști, aflăm în cele ce urmează.

Reporter: Activați în cadrul Centrului de Excelență, unde aveți de-a face cu cei mai performanți tineri clujeni, dar nu numai. Cum anume îi ajută centrul să se dezvolte?

Liliana Cazacu: Centrul de Excelenţă este locul în care copiii cu aptitudini deosebite, recomandaţi de profesorii lor şi selectaţi în urma unor teste academice, prin sprijinul Inspectoratului Școlar Judeţean Cluj, sunt pregătiţi suplimentar în vederea atingerii unor performanţe înalte în educaţie. Anul acesta şcolar spre exemplu, peste 2700 de elevi din judeţul Cluj urmează cursurile de excelenţă, la 16 discipline.

Reporter: Pe lângă Centrul de Excelență, vă ocupați de Asociația FOR IT, asociație ce are ca scop promovarea și susținerea educației tinerilor în IT. Cum v-a venit ideea înființării asociației? Când ați sesizat că există o astfel de necesitate pe piața IT?

Liliana Cazacu: Ca dascăl de informatică, am observat nevoia de implementare practică a cunoştinţelor teoretice dobândite de elevi la clasă. Oportunitatea a apărut în momentul în care Călin Văduva, CEO Fortech, şi-a manifestat dorinţa de a sprijini educaţia tinerilor în IT. Pasul următor a fost unul firesc, de implementare a unui proiect al cărui obiectiv a fost familiarizarea elevilor de liceu cu mediul de lucru real într-o firmă de IT, prin dezvoltarea unor aplicaţii urmând procesele moderne de project management, sub îndrumarea unor mentori, developeri cu experienţă.

La finalul anului trecut, pentru că proiectul a fost unul de succes, fiind bine primit de ambele medii, preuniversitar şi business, a luat naştere Asociaţia FOR IT, cu scopul de a extinde proiectul iniţial la un program comunitar, cu implicarea tuturor factorilor cheie în dezvoltarea educaţiei tinerilor clujeni în IT: mediile preuniversitar şi universitar, cel de business, dar şi comunitatea prin repezentanţii ei. Ceea ce este foarte important la programul implementat de asociatie este faptul că răspunde atât nevoii învățământului, de a oferi elevilor un spaţiu în care să „testeze” ce va fi după finalizarea studiilor, cât şi nevoii companiilor de a avea viitori angajaţi familiarizaţi cu munca în echipă şi obişnuiţi cu asumarea de roluri şi responsabilităţi, nu doar bine calificaţi.

Conceptul programului „Descoperă-ţi pasiunea în IT” l-am construit având la bază nevoia unei educații unitare a tinerilor, care să nu fie un efort singular al unei instituții de învățământ, ci rezultatul unui efort comun, dorinţă exprimată atât de elevi, părinți, profesori cât şi de reprezentanţii mediului de afaceri clujean.

Reporter: Care este rolul dumneavoastră în cadrul asociației?

Liliana Cazacu: Aşa cum Ian, băieţelul meu de 7 ani, este sufletul meu „în casă”, asociaţia este sufletul meu în afara casei. Şi îmi place să cred că transformând visurile copiilor în proiecte viabile, care să fie preluate de companiile clujene, ajut la dezvoltarea comunităţii în care el va creşte. De aceea, îmi este foarte greu să definesc un rol anume. Concret, mă ocup de tot ce înseamnă managementul organizatiei.

Reporter: Cât de devreme considerați că ar trebui începută educația în IT, având în vedere evoluția societății, a tehnologiei?

Liliana Cazacu: Cred în nevoia de începere a educaţiei în IT la o vârstă cât mai timpurie, prin activităţi interactive specifice fiecărei vârste, care să le dezvolte gândirea algoritmică de care vor avea nevoie în viaţă, indiferent de opţiunile de carieră spre care se vor orienta mai târziu.

Reporter: Cum putem să îi facem pe elevi să își folosească aptitudinile dobândite într-un mod creativ, dar totodată util?

Liliana Cazacu: Exact asta face asociaţia noastră prin programul „Descoperă-ţi pasiunea în IT”:  provoacă elevii să-şi descopere aptitudinile în IT şi să-şi fructifice ideile prin dezvoltarea unor aplicaţii concrete. De exemplu, săptămâna trecută, la finalul modulul de antreprenoriat pe care elevii l-au urmat timp de patru săptămâni, proiectele lor de business ne-au uimit prin ideile inovatoare şi bugetele estimate destul de realist; dacă ele îşi vor face loc pe piaţă, vom avea spoturi publicitare care să ruleze pe geamuri, vom face plăţi prin Money Magnet, pizza ne va fi livrată cu drona sau ne vom putea găsi jumătatea prin FaceMaster.

Reporter: Programul de mentorat și educație practică „Descopera-ti pasiunea in IT” a ajuns anul acesta la a treia ediție. Cum au fost edițiile anterioare?

Liliana Cazacu: Proiectul a fost inițiat în 2014 ca un program de vară (2 luni) în care firma Fortech a susţinut pregătirea a 40 de elevi de la Liceul „Avram Iancu” în cadrul unor workshop-uri pe teme atât tehnice cât şi de soft skills. Bine primit de elevi, profesori și părinți, proiectul s-a dezvoltat în 2015 ca un program de educație practică și mentorat, cu o structură complexă bazată pe practică şi mentorat, susţinute de cursuri şi în final de concursul aplicaţiilor realizate (timeline=6 luni). Beneficiarii au fost 160 de elevi, de latrei licee clujene: Liceul „Avram Iancu”, Colegiul „Emil Racoviță” și Liceul de Informatică „Tiberiu Popoviciu”.

DSCF3642

Reporter: Ce aduce nou programul anul acesta?

În acest an s-a păstrat structura de bază, dar numărul școlilor implicate a crescut la patru, prin alăturarea Liceului „Nicolae Bălcescu”. De asemenea, timeline-ul este extins la șapte luni, iar alături de cursurile tehnice şi de soft skills am introdus şi un modul de antreprenoriat. Programul a devenit unul comunitar prin implicarea mai multor parteneri care susţin asociaţia, respectiv FORTECH, AROBS Transilvania, EBS Romania şi NetMatch, Primăria Cluj-Napoca, Consilul Judeţean Cluj, Facultatea de Matematică şi Informatică din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” şi Inspectoratul Școlar Judeţean Cluj.

Reporter: Cât de deschiși sunt elevii când vine vorba să urmeze un astfel de program? Sunt elevii mai receptivi decât studenții care își desfășoară pratica în cadrul companiilor?

Liliana Cazacu: Au fost foarte mulţi elevi dornici să ia parte la acest program şi din păcate am fost nevoiţi, din cauza locurilor limitate de buget, să facem o selecţie, mai mult din trei sferturi dintre ei nefiind acceptaţi.

În ceea ce priveşte rezultatul muncii lor din următoarele șapte luni, la final vom organiza un concurs al aplicaţilor dezvoltate. Anul trecut, comisia de jurizare a proiectelor a fost constituită din reprezentanţi ai învăţământului preuniversitar şi universitar şi ai mediului de business. Aceştia au fost plăcut surprinşi de proiectele elevilor, comparabile cu cele ale studenţilor.

Reporter: Dar companiile? Cât de deschise sunt când vine vorba de elevi?

Liliana Cazacu: Anul acesta au răspuns apelului nostru patru firme de IT, fără al căror sprijin acest program n-ar putea fi implementat şi cărora le multumesc. Deoarece ne dorim să oferim cât mai multor elevi şanşa acestei experienţe, avem nevoie de implicarea cât mai multor firme de IT, ceea ce ne face deschişi la propunerile venite din partea celor interesaţi să ne susţină.

Reporter: Tinerii sunt grupați pe echipe, iar fiecare echipa va realiza, cu ajutorul mentorului, o aplicație sau un produs, până la finalul programului. Ce idei sau ce proiecte v-au rămas în minte?

Liliana Cazacu: Da, elevii sunt grupaţi în echipe formate din cinci membri. Fiecare echipă își alege o temă de proiect pe care o dezvoltă sub îndrumarea unui mentor. Rolul mentorului este esențial în procesul de formare al elevilor participanți la program. Mentorii sunt programatori din firmele de IT partenere, pasionați și implicați, care primesc bucuroși provocarea de a îndruma cinci elevi să funcționeze ca o echipă astfel încât toți să adere la un set comun de valori și principii de lucru. Fiind un model profesional pentru echipă, mentorul le va prezenta elevilor care sunt aceste valori și îi va ajuta să identifice cum se reflectă ele în bunul mers al unui proiect și în obținerea rezultatelor dorite.

De asemenea, pe parcursul activităților de mentorat, se va implica în organizarea echipei, stabilirea rolurilor și responsabilităților, identificarea obiectivelor și planificarea activităților de proiect, la început ca model de teamlead, apoi treptat va delega din aceste atribuții până la preluarea totală și firească a sarcinilor de către elevi; va pune la dispoziția echipei o serie de materiale și instrumente de lucru care să-i ajute pe elevi la dezvoltarea aplicație alese.

Citiți și: Andrei Chiș, dezvoltatorul aplicației Bus Tracker din cadrul programului „Descoperă-ți pasiunea în IT”, dorește să aibă propria firmă de IT

Reporter: Ce idei inovative au fost premiate?

Liliana Cazacu: La ediţia trecută am premiat 53 de elevi, pentru ideile de proiect şi pentru modul de implementare, de prezentare , design-ul aplicaţiei, business planul etc., dar şi rezultatele obţinute la probele teoretice.

Fortech - 21.09.2015 - NIK_9738 - foto Nicu Cherciu

Reporter: În ce constau premiile? Pe ce criterii sunt alese?

Liliana Cazacu: Anul trecut am ales să oferim premii în produse (laptop-uri, tablete, telefoane mobile etc.). În acest an, urmează să ne consultăm cu partenerii, dacă vom oferi premii în sume de bani sau tot în produse.

Concursul pe ehipe de la finalul programului „Descoperă-ţi pasiunea în IT” este unul foarte serios, punctajul final obținut de o echipă se calculează prin cumularea punctajelor obținute de membrii echipei la fiecare din cele patru probe din concurs (trei individuale şi una de echipă ), comisia de evaluare fiind formată din reprezentanţi ai tuturor partenerilor asociaţiei în acest proiect.

Reporter: În opinia dumneavoastră, este Clujul Silicon Valley? Are șanse să devină?

Liliana Cazacu: Cu sau fără apelativul de Silicon Valley, Cluj-Napoca îşi are locul, rolul şi renumele în domeniul IT, fiind un principal centru de educaţie şi dezvoltare în acest domeniu.

Reporter: Lucrați atât în cadrul Centrului de Excelență Cluj, cât și în cadrul asociației cu tineri, cu elevi cu rezultate bune. Care credeți că sunt șansele ca acești tineri să rămână în țară? Cum anume îi poate atrage România pe aceștia să își construiască un viitor aici?

Liliana Cazacu: Din păcate, ca şi în celelalte domenii de activitate, şi în acest domeniu România este un bun exportator de inteligenţă. Intermediind legătura dintre şcoală şi companii, tot ce pot să sper este ca tinerii să îşi descopere vocaţia şi locul potrivit în care să se manifeste, iar acest loc să fie aici. Programul derulat de Asociaţia FOR IT are şi o componentă care vizează formarea spiritului antreprenorial, o deprindere necesară şi esenţială în dezvoltarea lor ulterioară, deoarece, odată descoperită, îi poate transforma din viitori angajaţi, în viitori angajatori.

Reporter: În ce alte domenii, în afară de IT, excelează cei mai mulți elevi? Spre ce se orientează?

Liliana Cazacu: Avem copii minunați care excelează în toate domeniile: științe, matematică, arte sau zona disciplinelor umane. Ca opțiuni de carieră însă, îmi pare că se orientează spre meseriile mai bine reprezentate în piața forței de muncă, chiar dacă poate vocația lor e alta.

Reporter: Ce pasiuni aveți? Ce vă place să faceți în timpul liber?

Liliana Cazacu: E greu să-ţi mai cultivi pasiunile la ritmul pe care ţi-l imprimă viaţa la un moment dat, aşa că acum mă limitez la cele care îmi sunt cel mai accesibile: să colecţionez amintiri. Timpul liber îmi este dedicat, în întregime, familiei.

Reporter: Aveți un moto după care vă ghidați?

Liliana Cazacu: E mai degrabă un principiu de viaţă pe care încerc să-l insuflu şi copiilor: educația îți dă libertatea gândirii. Iar un om liber este un om fericit. De aceea nu ezit să-i îndemn să dobândească cât mai multe cunoştinţe, să experimenteze, să-şi lărgească mereu orizontul, pentru că asta le dă posibilitatea de a alege. Le oferă libertatea de a alege!

Citiți și: Patru companii clujene se unesc pentru programul „Descoperă-ţi pasiunea în IT”


Publicitate

Postaţi un comentariu