Primăria Cluj se luptă cu neologismele: evaluare, rating, Moody’s, Fitch etc

Alba Iulia a devenit recent prima municipalitate din România evaluată de cunoscuta agenție internațională de rating Moody’s. Astfel, orașul Alba Iulia este recomandat investitorilor străini care țin cont de aceste ratinguri ca fiind un mediu de afaceri la fel de sigur precum cel din orașe ca Budapesta sau Zagreb.

Anterior, alte orașe din țară, cum ar fi Oradea, Brașov sau București, au apelat la evaluări de la altă agenție de talie mondială, și naume Fitch.

Clujul nu apre însă interesat de o evaluare recunoscutăm internațional când vine vorba de relația cu băncile și investitorii, municipalitatea neavând niciun proiect în ceea ce privește aplicarea pentru o evaluare din partea vreunei agenții.

Agenția americană Moody’s, cu o experiență de peste 100 de  ani cercetare și analiză de risc, a acordat municipiului Alba Iulia calificativul Ba1 care sugerează investitorilor un mediu de afaceri relativ stabil, dar cu riscuri semnificative.

În analiza experților economici de la Moody’s a intrat bugetul, datoria publică locală, lichidităţile, obligaţiile financiare, politica și este evaluată capacitateade a rambursa datorii contractate și de a onora obligații de plată.

Potrivit speciliștilor, o astfel de evaluare a unui oraș este foarte utilă în ceea ce privește relația cu creditorii și cu viitorii investitori, pentru care un calificativ bun acordat de una dintre agențiile de evaluare de top cântărește foarte mult atunci când se pune problema demarării unor investiții.

„Un calificativ bun îți oferă credibilitate și acees la împrumuturi avantajoase. De asemenea, ai și o mai bună vizibilitate pe plan internațional. Practic, agențiile de rating precum Moody’s oferă o notă de credibilitate. O evaluare cu rezultate bune a unei agenții de rating poate aduce beneficii în ceea ce privește finanțarea, creditele dar și parteneriate cu investitori străini. Calificativul reprezintă mai mult o garanție morală pe care o ai și nu una concretă”, explică economistul clujean Iosif Pop.

Municipalitatea din Alba Iulia a investit aproximativ 15.000 de euro în acest demers, acesta fiind prețul unei evaluari efectuate de filiala Moody’s din Cehia.

„Ratingul este util şi în situaţia în care municipiul Alba Iulia va lua decizii în sensul demarării unor proceduri pentru atragerea de investitori străini în scopul creării unor parteneriate de tip public-privat pentru o mai eficientă furnizare a serviciilor publice”, a declarat purtătorul de cuvânt al Primăriei Alba Iulia, Mihai Coșer, citat de Agerpres.

Excendentul financiar al Clujului, mai tare decât evaluarea Moody’s

Municipalitatea clujeană nu se află printre cele care au aplicat pentru o evaluarea din partea unei agenții internaționale de rating. Viceprimarul Gheorghe Șurubaru a declarat pentru Transilvania Reporter că niciun demers nu a fost făcut în acest sens.

„Nu a fost făcut niciun demers în acest sens dar cel mai probabil acest lucru va fi propus în perioada care urmează. Ar fi un lucru benefic această evaluare și un rating bun acordat Clujului ar ajuta mult în relația cu investitorii”, a declarat acesta.

Lipsa de inițiativă este explicată de economistul Iosif Pop ca o meteahnă a administrațiilor românești dar și ca o urmare a faptului că administrația clujeană are oricum o imagine foarte bună la nivel local și chiar la nivel internațional.

„Din păcate, obținerea de astfel de ratinguri nu este ceva obișnuit pentru administrațiile locale din România. Chiar dacă un raiting bun îți deschide multe uși chiar și în relația cu bancile europene și ai posibilitatea unor credite mai mari, vedem că doar Alba Iulia a apelat la o astfel de evaluare. Investitorii străini țin cont de aceste raitinguri și Alba Iulia caută să aibă credibilitate. Dacă administrația locală este sănătoasă și mediul de afaceri va fi”, explică Iosif Pop.

„Clujul are o credibilitate foarte bună pe plan intern și internațional. Chiar dacă administrația locală a făcut niște împrumuturi tot timpul le-au achitat și an de an Clujul a înregistrat excedent financiar, ceea ce dă bine. Când mergi cu dovada că ești pe excendent financiar în ultimii ani e la fel de bine ca atunci când ai un rating bun din partea unei agenții de evaluare”, mai spune economistul clujean.


Publicitate

Postaţi un comentariu