Ioana Varga, expert contabil: Contabilul „şoarece de bibliotecă” trebuie să dispară

Foto: Dan Bodea

Concepţia generală despre economişti este aceea că au o meserie plictisitoare. Poate că aşa şi este dacă, în calitate de economist, te limitezi doar la a ţine evidenţă contabilă. Dacă vrei să foloseşti, însă, informaţia contabilă, atunci trebuie să gândeşti, trebuie să fii dinamic şi, ca urmare, nu mai rămâne loc pentru plictiseală. Ioana Varga a absolvit Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor din Cluj-Napoca în 2002, la specializarea Contabilitate. A lucrat în mai multe firme, în instituţii bancare,   a desfăşurat activităţi de contabilitate financiară, iar în prezent, firma pe care o conduce alături de asociata ei, Ioana Costea, gestionează o cifră de afaceri de 121 milioane de lei şi un număr de salariaţi de 1100 de persoane, proveniţi de la aproximativ 200 de firme.

Deschiderea apetitului

Toate locurile de muncă pe care le-a avut înainte de a-şi deschide propria firmă  i-au oferit Ioanei Varga o viziune completă a ceea ce înseamnă activitatea economică. Şi-a descoperit anumite abilităţi de comunicare cu clienţii, iar perioada în care a fost director economic la o firmă de insolvenţă a făcut-o să vadă capătul liniei în domeniul în care profesează.  “Atunci când am început activitatea de contabilitate, am început acasă, într-o singură cameră unde şi mâncam şi dormeam. Mi-am dorit întotdeauna mai mult de atât şi am plecat de la firma de insolvenţă, mi-am luat un birou, în chirie pentru a-mi desfăşura activitateaprofesională.  Eram atunci însărcinată şi trebuia să îmi găsesc un ajutor.  Am apelat la o colegă şi la un intern care să mă ajute. Cu Ioana Costea, asociata mea, am fost colegă de facultate, dar nu ne cunoşteam foarte bine. O perioadă am avut aceeaşi şefă şi eu m-am angajat în locul ei. Ştiam de la şefa mea că lucrurile trebuie făcute cum le făcea Ioana. Şi ea are experienţa similară cu a mea în mai multe sucursale de bănci. În 2009 Ioana a rămas în concediu de maternitate şi la un moment dat avea nevoie de o semnătură pe un bilanţ şi a venit la mine pentru semnare. Ştiu că am făcut-o să aştepte şi i-am propus că dacă tot este în concediu de materniate să vină să facem ceva împreună. În trei luni de zile i-am deschis apetitul pentru ceea ce avem de gând. Singur nu poţi să reuşeşti în acest domenu”, povesteşte Ioana Varga despre începuturile afacerii sale.

Oameni de afaceri fericiţi

Astfel, din luna februarie a anului 2010, împreună cu asociata ei, Ioana Varga a început să dezvolte firma A&I Consulting.  Până atunci, activitatea lor nu implica goana pentru clienţi, dar cu trecerea lunilor au început să caute metode să se promoveze. “În câteva luni ne-am trezit că o cameră nu oferea suficient spaţiu. Într-un an ne-am mutat într-un sediu mai mare şi treptat am început să angajăm oameni. Cu timpul, am ajuns în categoria oamenilor de afaceri fericiţi care sunt soliciaţi în urma recomandărilor. Din 2011 am început să mergem la cluburi de networking care în timp şi-au făcut efectul. Toate participările ne-au provocat să fim mult mai atente la partea de marketing”, precizează expertul contabil.   Dezvoltarea a venit foarte repede, la fel şi divizarea serviciilor. Ceea ce le-a adus clienţi a fost şi faptul că au început să se ocupe de înfiinţarea de firme. “În plus oferim consultanţă pentru manageri în momentul în care vor să ştie ce înseamnă business-ul lor din punct de vedere fiscal. Avem astăzi clienţi pe care noi i-am înfiinţat şi pe care i-am văzut crescând. O parte încep să se desprindă de noi pentru că evoluţia lor necesită mai mult decât un contabil extern. Au fost clienţi cărora noi le-am recomandat să-şi creeze departament economic intern”, explică Ioana Varga.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Nevoia de echipă

Anul 2013 a fost unul foarte plin pentru echipa A&I Consulting ceea ce a necesitat angajarea de oameni noi în firmă. “Căutăm aproape întotdeauna economişti cu un pic de experienţă, măcar de trei ani de zile. Un economist are nevoie şi de abilităţi de relaţionare şi de organizare. Au fost colegi care nu au făcut faţă ritmului. Avem promisiunea faţă de clienţi să răspundem la solicitările curente în 24 de ore. Când ai 200 de clienţi, respectiv 20 de firme pentru un economist, trebuie să ştii să le gestionezi. Avem şi trei colege care au rămas la noi din perioade de internship”, precizează Ioana Varga. Echipa ei şi a asociatei Ioana Costea este formată în mare parte din femei, însă bineînţeles, acesta nu este un criteriu de angajare. “Un contabil trebuie să fie dinamic. Am văzut multe persoane candidate, cu profil economic, dar cu un ritm foarte lent. Varianta în care contabilul este un şoarece de bibliotecă trebuie să dispară. Există sisteme de plată, de emitere de facturi, de comerţ online pe care trebuie să le înţelegi. Abia atunci  când cunoşti cum funcţionează sistemele respective poţi să încerci să găseşti o monogrofie contabilă pentru ele, sau chiar şi fiscală. Un contabil obosit nu are ce căuta în vremurile astea. Trebuie să poată face faţă schimbărilor”, explică Ioana Varga. În firma pe care o conduce Ioana Varga relaţia între angajaţi este una de respect reciproc. “Ne bazăm pe un management democratic. În peste 90% din situaţii ne consultăm unii cu alţii. Esenţa lucrurilor în orice business este să faci ceea ce îţi place. Fiecare depindem unii de ceilaţi. Avem nevoie de echipă. Programul de lucru începe în jurul orei 8.30, cu timp alocat pentru prânz. Suntem în prezent 20 de persoane şi patru fete avem în maternitate”, precizează Ioana Varga.

“Folosiţi-ne!”

Deşi deschiderea firmei a avut loc în vremea când criza economică era în floare în România, angajaţii nu au resimţit acea perioadă. Firma a crescut de la an, la an, ca cifră de afaceri, ca număr de angajaţi, ca spaţii. În ceea ce priveşte găsirea clienţilor, Ioana Varga spune că oraşul continuă să dispună de foarte multe firme nou înfiinţate, atât de oameni de afaceri români, cât şi străini. “Noi simţim că suntem mai compatibili cu clienţii mai tineri, cu o altă generaţie de antreprenori. Românii încep să fie interesaţi de cum merge business-ul lor nu doar de cât trebuie să plătească la Stat. Contabilitatea este un instrument de management, nu este o ştiinţă abstractă. Clienţii străini ne privesc mai mult ca şi un consultant. În România exprimarea este: am nevoie de un contabil. Noi încercăm să le transmitem că putem fi mai mult decât un contabil, tot la acelaşi preţ. Folosiţi-ne, le spunem clienţilor!”, explică Ioana Vraga. Astfel, un domeniu cheie pe care se bazează firma ei de contabilitate şi consultanţă este este cel al firmelor de soft cu manageri, fie români, fie străini, care ştiu business, care pretind şi care folosesc informaţia.

Contabilul de azi, consultantul de mâine

Trăim într-o perioadă, în care nu doar generaţia de manageri se schimbă, ci şi de contabili, remarcă expertul contabil. “Provocările care ne aşteaptă în viitor cu trecerea la euro va face o diferenţă foarte mare. Acum totul se face informatizat, nu ne mai plimbăm la Finanţe, depunem declaraţii electronic. Cele trei părţi implicate, companii, contabili şi Stat începem încet să vorbim aceeaşi limbă. Când am început eu, bilanţul se scria de mână. Păcat că schimbările politice aduc modificări legislative care se bat cap în cap pentru că sunt făcute ba pentru unii, ba pentru alţii. Nimeni nu cere părerea mediului de afaceri care pune în aplicare ceea ce emit ei. Pe partea aceasta de transparenţă şi claritate a legislaţiei mai este mult de lucru. Ne ţine pe loc, ne obligă să cerem părerea consultanţilor ca să fim cât de cât împăcaţi că am dat cea mai bună interpretare unei legi”, precizează Ioana Varga.


Publicitate

2 Comentarii

  1. Ela spune:

    Cat de frumos este acest exemplu de succes. Un exemplu care ar trebui urmat de cat mai multi tineri din bransa. Nu de alta dar asa cum ei s-ar erija in antreprenori, la fel si viitorii lor clienti fac parte din acelasi aluat, al celor care isi incep propriile afaceri, din ce in ce mai multi, din fericire.

  2. Vasile spune:

    Intr-adevar, de admirat! Un contabil iti da niste informatii esentiale, daca stii sa le folosesti…si, intr-adevar, antreprenorii mai tineri sunt mai deschisi la minte. Va doresc succes!

Postaţi un comentariu