Floreștiul trece la categoria grea: două centuri în următorii trei ani

Traseul viitoarei centuri a Floreștiului

Afacerile cu imobiliare încă trăiesc în Florești. Chiar dacă puterea de cumpărare a scăzut în ultimii ani de criză și, prin urmare, și prețurile au luat-o la vale, însă cea mai mare comună din România și mai ales localitatea Florești rămân atrăgătoare pentru investitori și nu numai. Și cum în orice loc cu potențial important e, în primul rând, să poți ajunge, primarul Floreștiul pregătește terenul pentru două centuri ocolitoare ale localității.

Chiar dacă la finele anului 2013 era dat în folosință așa numita „Centură Ocolitoare a Floreștiului”, primarul localității, Horia Șulea spune că acel drum nu are nimic de a face cu o centură, un astfel de drum urmând să fie construit în partea sudică a localității dintr-un împrumut bancar.

„Nu mai sunt povești, centura deja devine realitate. A fost licitația, s-au deschis ofertele financiare și suntem în faza în care se evaluează ofertele. Probabil că într-o săptămână va fi stabilit câștigătorul după care, dacă nu există contestații putem demara procedura de proiectare”, anunță primarul Floreștiului.

Potrivit studiului de fezabilitate, centura ar urma să coste aproxiamtiv 12 milioane de euro însă, cum aceste studii iau în calcul scenariul cel mai grav, prețul ar urma să ajungă de fapt la 6-7 milioane de euro la care se adaugă costurile de proiectare ce vor ajunge, potrivit spuselor experților din Primăria Florești, la aproximativ 130 de mii de lei.

„Au existat șase oferte de proiectare, prețurile fiind între 90 de mii de lei și 270 de mii de lei. Diferențele fiind foarte mari trebuie să cerem lămuriri pentru a înțelege de unde vin aceste diferențe. Pentru execuție, din studiul de fezabilitate a rezultat o sumă de aproximativ 12 milioane de euro, dar cred că în urma expertizei tehnice și a studiului geologic prețul va ajunge la 6-7 milioane de euro. Suma de 12 milioane de euro din studiu se referă la scenariul cel mai negru, acolo fiind o porțiune de 270 de metri în care s-a presupus că este posibilă o alunecare de teren dar se pare că problema nu este mare. Există alunecări dar nu sunt atât de mari și lucrările de stabilizare nu sunt atât de profunde precum cele prevăzute în studiul de fezabilitate. Deja am început niște drenări pentru că acolo erau niște izvoare colectate cu niște sisteme care s-au deteriorat în timp”, spune Șulea.

Banii cu care lucrările vor fi finanțate urmează să vină dintr-un credit care, spune primarul din Florești, nu ar trebui să reprezinte o problemă având în vedere actuala situație financiară a comunei.

„Finanțarea vine din împrumuturi. Ne permitem acest lucru pentru că gradul de îndatorare al Floreștiului este 0. Nu avem datorii către nimeni și merită să facem un astfel de împrumut pentru că de la bugetul local niciodată nu vor fi destui bani. Cred că în toamnă ar putea începe în toamna acestui an și în funcție de ce vom pune în caietul de sarcini, cred că într-un an îl putem deschide”, crede primarul.

Șoseaua cu o bandă pe sens va avea o lungime totală de 7, 5 km și va urma ruta Strada Lăcrămioarei (Florești)- Strada Zambilei- Strada Răzoare cu ieșire pe strada Sfântul Ion (Cluj-Napoca), Strada Valea Gârbăului (ieșire pe DN1) și Strada Zambilei (ieșire pe DN 1).

„Acest drum nu este de interes local, și asta nu au înțeles guvernanții. DN1 Florești este un punct negru în ceea ce privește obturarea traficului. Nu am găsit înțelegere la minister decât la doamna Mănescu, dar dânsa a plecat imediat și cu Șova nu m-am mai chinuit”, spune amuzat Horia Șulea.

 

Centura care nu e centură devine centură

După ce o lungă perioadă de timp nimeni nu avea habar de existența ei, „centura” Cluj-Napoca Florești care pornește din strada Donath a început să fie folosită întocmai ca un drum de centură, în ciuda faptului că proiectul inițial o descrie ca „drum de exploatare agricolă”.

„Este un drum de exploatație agricolă pe care acum sunt indicatoare, am avut și o etapă de raliu. Nu e deschis circulației publice la fel cum este o șosea normală. Este un drum de exploatație agricolă al cărui rost este să fie folosit de utilaje agricole. Investiția este una de perspectivă, făcută pe bani europeni. Așa arată pentru ei un drum de exploatație agricolă”, explică primarul.

DSC_0516

Aflat încă în perioada de garanție, drumul cu pricina nu a putut suferi niciun fel de modificări. După ce garanția se va termina însă, Horia Șulea are planuri mari cu respectiva cale de aces și, mai ales, cu întreaga zonă.

„Acel drum are fundație pregătită, are macadamul pus, rigolele și cu alte cuvinte, când drumul iese din garanție și vom avea posibilitatea financiară, noi mai avem de pus un strat de asfalt și totul e rezolvat. Sigurn, drumul nu este extraordinar de lat, are doar 5, 7 metri, nu e o problemă atât de mare pentru că acolo încap două mașini mici.  Foarte multă lume circulă pe acolo și deja i se vede utilitatea. După acei doi ani vom mai face câteva reparații. Noi până se termină garanția nu ne putem apropia de drum dar nici nu putem să-l închidem circulației publice. În viitorul plan urbanistic al Floreștiului, acea zonă este prevăzută ca zonă agricolă cu posiblități mari de introducere în intravilan. Acea zonă este viitoarea zonă rezidențială a Clujului și a Floreștiul. Are o panoramă superbă și are un foarte mare potențial de dezvoltare urbană. Vor fi centre comerciale, case cu curte și multe altele”, concluzionează primarul localității Florești, Horia Șulea.

 

Postaţi un comentariu