Economia se târăște pe drumuri de pământ

Infrastructura precară este unul dintre motivele esențiale pentru care investitorii străini ocolesc România. Nici nu e de mirare de vreme ce în țară sunt mii de kilometri de străzi de pământ numai în mediul urban. Și municipiul Satu Mare stă “destul de bine“ la acest capitol. Se poate mândri cu nici mai mult, nici mai puțin de 57 de kilometri. Din totalul de 113 de astfel de străzi, doar 23 sunt incluse în acest moment în proiecte de modernizare din fonduri europene.

 

Infrastructură de evul mediu: 113 străzi de pământ

Centrul municipiului Satu Mare, atent îngrijit de autorităţile locale, contrastează puternic cu periferia care pare uitată de responsabilii din birourile primăriei. Oamenii de pe 113 străzi, care trăiesc în zone precum Solidarității, Balta Blondă, Dara sau chiar pe Botizului, se confruntă cu aceleaşi probleme, care sunt de neconceput pentru un oraş european: străzi de pământ, mirosuri pestilenţiale de la apele uzate care nu sunt colectate de canalizare, pentru că aceasta lipseşte cu desăvârşire, sau beznă completă după apusul soarelui.

Locuitorii din aceste zone par a se fi resemnat cu gândul că străzile pe care locuiesc vor rămâne în același stadiu ca și până acum. Una dintre sătmărencele care locuiește în cartierul Solidarității, pe strada Cocorilor, unde deja au început lucrările la canalizare, susține că muncitorii se prefac că lucrează. „Abandonează utilajele pe câte o stradă ca să nu observe lumea că ei, de fapt, nu fac nimic. Și atunci când fac, termină câțiva metri în două săptămâni“, mărturisește Elena Szabo. Mai mult decât atât, toți acei sătmăreni care locuiesc în acest zone parcă uitate de oficiali au de parcurs în fiecare zi zeci de metri până la mașinile parcate la capetele străzilor, pentru a evita distrugerea autovehiculelor cu care circulă.

 

 

Investiții de 10 milioane euro pe 23 de străzi

Potrivit datelor furnizate de Primăria Satu Mare, în municipiul reședință de județ există în acest moment un număr de 113 străzi de pământ, cu o lungime totală de 57 de kilometri. Dintre acestea, doar 23 de străzi au fost cuprinse în trei proiecte de modernizare, încă de pe vremea fostului primar Iuliu Ilyes. Valoarea totală a investițiilor care vor fi realizate pe aceste străzi se ridică la peste 10 milioane de euro.

Primul proiect care include modernizarea străzilor de pământ Caragiale, Crivăţului, Orientului, Plevnei, Şoimoşeni și Văii are o valoare de 10.686.662 lei și prevede și dezvoltarea, modernizarea reţelelor tehnico – edilitare de apă-canal în sistem unitar sau divisor, realizarea de canale tehnice îngropate pentru cabluri de joasă tensiune, dar și instalarea semnalizărilor. Potrivit managerului de proiect Andreea Kontz, lucrările propriu zise vor începe în această lună, având ca termen maxim de finalizare luna iulie 2015. În cazul celui de-al doilea proiect, creşterea calităţii vieţii şi asigurarea unor condiţii la nivel european prin regenerarea susţinută a zonei rezidenţiale Solidarităţii din municipiul Satu Mare, lucrările de modernizare a străzilor Albatros, Berzei, Cocorilor, Deltei, Doina, Făgetului, Izvorului, Izvorului+, Lacului, Pescăruşilor și Sălciilor au început deja, termenul de finalizare fiind iulie 2015. Ultimul proiect demarat prevede modernizarea străzilor Axente Sever, Barbu Lăutaru, Emil Racoviţă, Lazarului, Panait Istrati și Teilor și are o valoare de  23.150.056 lei. Andreea Kontz susține că proiectul este licitat, urmând ca semnarea contractului de execuție să aibă loc în perioada august- septembrie, cu termenul maxim de finalizare iulie 2015.

După ce aceste proiecte vor fi implementate, un număr de 90 de străzi vor rămâne în continuare la stadiul lor natural, de pământ. Pentru acestea, edilii municipiului au deocamdată doar planuri la nivel verbal.

 

 


Publicitate

Postaţi un comentariu