Cum a ajuns pălinca un brand de lux

Sala de îmbuteliere Zetea

Țuica Zetea de Transilvania, unul dintre cele mai cunoscute branduri românești în materie de băuturi spirtoase, își pregătește intrarea pe piețele internaționale non-europene. Dacă până acum exporturile distileriei din Medieșu Aurit, județul Satu Mare, se făceau în mod indirect, prin intermediul unor dealeri, a Ministerului de Externe sau chiar sub formă de cadouri, începând cu acest an firma Zetea se află în proces de perfectare a unor importante contracte de export direct.

Societatea Zetea a făcut de-a lungul timpului investiții importante în logistică, ridicând astfel valoarea capitalului la sume importante. Cel mai valoros bun al societății râmâne în continuare brandul Zetea de Transilvania. „Nu demult am fost contactat de un important concern occidental. Reprezentanții acestuia mi-au făcut o ofertă, care părea de nerefuzat, pentru cumpărarea întregii afaceri. Din discuțiile cu dânșii am aflat că din acea sumă, în euro și cu șase zerouri, aproximativ 70% ar fi reprezentat potențialul brandului și doar 30 de procente ar fi fost evaluarea tuturor bunurilor de care dispune societatea. Deși am considerat că suma oferită este prea mare în raport cu adevărata valoare a afacerii, am preferat totuși să nu vând”, ne-a declarat Silviu Zetea, proprietarul distileriei, care este și primar al comunei din care a lansat brandul. Decizia de a declina oferta concernului occidental s-a dovedit a fi una inspirată. Brandul Zetea de Transilvania reușește să se impună în cele din urmă și pe piețele internaționale prin perfectarea unor importante contracte de export.

Numele scris cu fire de aur
Drumul spre construirea unui brand exclusivist presupune multă exigență și mai ales răbdare. Fiind un produs scump, mai puțin accesibil publicului larg, promovarea trebuie să fie una aparte. Dacă la început participa la târguri şi serbări câmpeneşti pentru a-şi promova produsele, Silviu Zetea a realizat rapid că este necesară participarea în cadrul unor expoziţii, târguri şi concursuri interne şi internaţionale. . „În anul 2000 am creat ţuica de lux, într-o prezentare costisitoare. Eticheta, pe care numele Zetea este scris cu fire de aur incrustate în sticlă, m-a costat atunci cât tot ambalajul folosit anterior. Am riscat mult atunci, mulți mi-au spus atunci că am prea mare curaj”, îşi aminteşte Silviu Zetea. De altfel, în 2001, la Concursul Mondial de la Bruxelles, a venit și prima reușită în acest sens. Brandul a câştigat medalia de argint, ca o confirmare a calității produselor sale. Astfel, Zetea s-a orientat către parteneriate cu locații selecte precum Hotel Marriott din București, Coliba Haiducilor din Poiana Brașov sau Cabana Vânătorilor din Predeal.

Ţuica Zetea a ajuns să fie atât de cunoscută încât acest produs este folosit de România în relaţiile de protocol şi la nivel diplomatic, fiind un produs de lux apreciat în diferitele colţuri ale lumii. Spre exemplu, „Ţuica diplomaţilor” a ajuns să fie cunoscută până în Ţara Soarelui Răsare, fiind oferită, de către reprezentanții României, premierului Japoniei, dar şi altor 43 de ambasadori ai diferitelor țări.

Silviu Zetea

Omul de afaceri sătmărean are totuşi un mare regret şi anume faptul că, la nivel naţional, pălinca nu este bine promovată, iar aceste produse nu există decât în locaţiile cu specific naţional. „Spre deosebire de noi, în localurile din Ungaria băuturile lor tradiţionale au un stand aparte, de onoare. La noi, parcă ne este ruşine cu ele şi le găsim cu precădere în locaţiile cu specific folcloric, când de fapt ar trebui să se afle la loc de cinste în toate barurile sau restaurantele selecte” încheie Zetea.

Prețuri pe măsura brandului
Prețul pălincii Zetea este unul pe măsura brandului. În România, direct de la producător, Țuica Zetea de Transilvania se vinde cu 65 de lei 300 de ml, în timp ce o sticlă de 700 de ml costă 120 de lei. În schimb, un minibar care include o butelie de 0, 7 l, una de 0, 3 l, una de 0, 1 l și șase pahare costă nu mai puțin de 990 lei. În schimb, în magazinele de profil, prețurile sunt duble, în timp ce în hotelurile de lux din capital și nu numai ajunge la 100 de lei 100 de grame. Afară, Țuica Zetea se vinde și cu peste 50 de euro, Silviu Zetea având surpriza să găsească un astfel de exemplar în urmă cu câțiva ani la Paris.

Cu toate acestea, de la distileria din Medieșu Aurit se vând zilnic, în medie, câte 100 de litri de pălincă, cifra de afaceri a societății depășind 500.000 de euro anual.

Peste un secol de tradiție
Oamenii mai în vârstă îşi amintesc de „Zetea bătrânul”, care pe la 1900, pe vremea când Transilvania se mai afla în imperiul austro-ungar, producea ţuică pentru întreaga comunitate. De-a lungul mai multor generaţii, familia Zetea a produs băuturi naturale distilate din fructe la cazane tradiţionale cu foc direct, îmbunătăţind continuu procedeul, dar păstrând totuși caracterul tradiţional. Metoda Zetea constă în tripla distilare, sub un control tehnologic aparte şi conţine o serie de secrete de producţie. Imediat după Revoluţia din 1989, Silviu Zetea a preluat afacerea de la tatăl său, Dumitru, cel care a reușit să-şi păstreze pălincia, chiar dacă era nevoit să plătească deseori taxe de protecţie „în lichide” mai-marilor comunişti. Sătmăreanul a primit de la tatăl său două cazane vechi de ţuică (care momentan sunt piese de muzeu), o reputaţie de invidiat şi, lucrul cel mai preţios, secretul care face din ţuica preparată în Medieşu Aurit o băutură atât de apreciată.


Publicitate

Postaţi un comentariu