ASTRA Asigurări moare, românii suferă: „Asigurările auto și RCA vor crește cel mai mult”. Ce se întâmplă cu clienții ASTRA?

Aurelia Cristea, deputut (FOTO: Dan Bodea)

Peste 1, 8 milioane de oameni au aflat ieri că firma la care au polițe de asigurare, ASTRA Asigurări, va intra în faliment. După 18 luni de încercări ale Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) de a redresa compania, procedura de faliment nu mai poate fi evitată iar acum asigurările clienților depind de un fond de garantare din care vor fi plătite toate polițele clienților ASTRA. Cum fondul de garantare este „alimentat” de celelalte firme asigurătoare care acum vor fi obligate să crească suma de contribuție, acest lucru se va reflecta în prețul polițelor de asigurare plătite de toți românii, polițe care ar putea crește chiar și cu 10%.

După mai multe luni de negocieri între ASF și acționarii ASTRA Asigurări, falimentul companiei nu a mai putut fi evitat. Deputatul Aurelia Cristea, fost director general al Pool-ului de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale și fost membru al Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor a explicat ce înseamnă acest faliment pentru clienții ASTRA dar și pentru celelalte firme de asigurări care trebuie acum să crească constribuțiile la fondul de garantare.

„Judecătorul sindic se va pronunța cu privire la intrarea în procedura de faliment. Falimentul nu mai poate fi evitat. Marja de solvabilitate minimă este de 1% iar ASTRA este la 0, 03%. Este foarte clar că nimic altceva decât o majorare de capital nu o putea repune pe linia de plutire”, explică Aurelia Cristea.

Ce se întâmplă cu clienții ASTRA Asigurări?

Cu peste 1, 8 milioane de clienți, ASTRA Asigurări era unul dintre cei mai mari asigurători de pe piața românească. Pentru aceștia, salvarea o reprezintă Fondul de garantare de unde vor fi plătite toate daunele.

„Asigurații ASTRA pot cere atât restituirea primelor de asigurare cât și despăgubirile direct la ASTRA, până când judecătorul sindic se pronunță și apoi, după începerea procedurii de faliment, se pot adresa fondului de garantare a asiguraților, creat tocmai pentru astfel de situații”, explică Aurelia Cristea.

La ora actuală, fondul de garantare dispune de aproximativ un miliard de lei, bani care provin din contribuția tuturor firmelor de asigurări. Fiecare firmă contribuie în mod normal la acest fond cu un procent de 2%, însă acum, când banii din fond vor fi utilizați, contribuția va crește și ea pentru a păstra echilibrul și a exista bani în cazul unui alt eventual faliment.

„Toți asigurători contribuie cu 2% și acest procent de contribuție poate crește până la 10% pentru a reîntregi și a asigura această sumă tampon pentru alte situații asemănătoare mai ales că avem probleme la firme precum Carpatica sau Euroins”, explică deputatul.

Procedura de despăgubire va fi și ea mai anevoioasă și mai complicată pentru asigurați.

„Fondul de garantare va publica documentele de care asigurații au nevoie pentru a avea acces la bani. Documentele se trimit prin poștă. Se va complica puțin pentru că acum Fondul de Garantare va trebui să supervizeze cumva fiecare despăgubire și să își formeze o rețea de puncte în care să poată fi contactați, în care să se facă constatările de daune. Asta va dura”, crede Aurelia Cristea.

Plafonul de despăgubire din fondul de garantare este de 100 de mii de euro, iar în acest context fondul poate face față tuturor solicitărilor de despăgubire. Problemele ar putea apărea în cazul unor eventuale accidente în alte țări din spațiul UE.

„Tot ce înseamnă despăgubiri pe carte verde, adică toate evenimentele petrecute în spațiul european unde despăgubirile sunt mult mai mari, de peste 100 de mii de euro, crează probleme. Biroul asiguratorilor de autovehicule din România va  fi obligat să despăgubească  la valoarea solicitată iar în alte țări limitele sunt mult mai sus. Sunt limite de 1, 5 milioane la pagube materiale și 5 milioane la vătămări corporale. Vă imaginați ce s-ar întâmpla în cazul unor astfel de evenimente”, adaugă fostul ministru.

Aurelia Cristea,   deputut (FOTO: Dan Bodea)

Aurelia Cristea, deputut (FOTO: Dan Bodea)

Costurile pentru asigurări vor crește

Cum fondul de garantare este compus din contribuțiile celorlalte firme de asigurări iar falimentul ASTRA le obligă să crească nivelul de contribuții, aceste pierderi ale asigurătorilor vor fi compensate prin scumpirea polițelor de asigurare.

„Polițele ar putea crește cu 7 până la 10%. Celelalte firme au de două ori pierderi: au o o dată pierderea pentru toate aceste despăgubiri pe care le datorează ASTRA direct și au apoi suportarea prejudiciului creat de ASTRA prin contribuțiile la fondul de garantare și prin tot ce va însemna cartea verde. Sigur că cele mai mari creșteri de prețuri sunt la polițele auto și cele RCA”, explică Aurelia Cristea.

Falimentul ASTRA, un dezastru iminent

Problemele cu care Dan Adamescu, acționarul majoritar al ASTRA Asigurări, se confrunta nu erau o noutate însă abia refuzul de a colabora cu ASF pentru salvarea companiei a adus și falimentul companiei.

„Era iminent acest dezastru. Nu poți merge la nesfârșit cu prime de dumping, nu poți fi permanent cel mai ieftin, nu poți amâna la nesfârșit plata de daune pentru că aici ajungi. Au mai fost experiențe asemănătoare în anii 2000. Acționarii ASTRA au crezut că banii asiguraților sunt banii lor personali cu care pot face ce vor. La ASTRA nu a existat o politică de reasigurare niciodată. Dacă ar fi existat o solicitare de daune care să depășească capacitatea lor de despăgubire nu ar fi putut face nimic pentru că ei erau reasigurați la tot felul de off-shore-uri”, explică Aurelia Cristea.

Nici politicul nu a ajutat prea mult la redresarea firmei de asigurări.

„ASF-ul încearcă de 18 luni redresarea companiei tocmai pentru că este o comapnie mare. Dar nu a existat nicio colaborare a acționarilor, astfel că au eșuat toate demersurile. Au fost carențe și în activitatea de supraveghere dar și o presiune extrem de mare din partea mediului politic în ceea ce privește protecția de care s-a bucurat acționarul majoritar al ASTRA. Putem înțelege așadar că este profund dăunătoare orice intervenție a politicului în orice domeniu”, spune deputatul clujean.

Ce este Fondul de Garantare a Asiguraților?
„Este similar cumva cu fondul de garantare care funcționează pe piața bancară. Fondul de garantare are capacitatea și limita maximă de despăgubire la 100.000 de euro indiferent că este vorba despre persoane fizice sau juridice. Intenția a fost de a proteja în primul rând persoanele fizice care nu analizează atât de mult atunci când aleg un asigurător”, explică Aurelia Cristea.  

Publicitate

1 Comentariu

  1. Toma Arnautu spune:

    ” este profund dăunătoare orice intervenție a politicului în orice domeniu”, spune deputatul clujean.”

    Deci, și numirile (în funcții publice) pe criterii politice, nu ?

    Pe de altă parte, povestea cu Astra e foarte veche ! Imaginați-vă că, acum 3 ani ( de ex. ) acest “asigurator” își asigurase o creanță de 5 miliarde lei vechi în decursa de un an față de unul din service-urile din Cluj ! Doar unul din multele unități de reparații din țară ! La amenințările cu judecata, impricinații au venit cu soluția : Achitarea, în termen de 24 ore, a 60% din datorii, restul, rămânând lor ! Asta da, mod de a face business ! Și da, politicul știa dar, avea de incasat dividente, prime și salarii, probabil !
    Și, încă ceva !
    În primii 3 ani de aplicare a asigurării obligatorii a clădirilor impotriva dezastrelor, s-au adunat sume frumușele ! Unde sunt banii ? La ce s-au folosit ? Sedii, salarii, prime…?

Postaţi un comentariu