Antreprenori la 17 ani. Doi elevi au primit finanţare pentru ideile lor de afaceri

S-au pus pe afaceri încă de pe băncile şcolii. Mai mulţi elevi ai Transylvania College au demonstrat la ediţia din acest “My Money Week” că au idei de afaceri pe care ştiu, cu ajutor bineînţeles, să le pună în practică. Starp Up Competition a fost noutatea absolută a celei de a patra ediţii a acestui program derulat de Şcoala Internaţională la Cluj-Napoca. Iar premiul a fost pe măsură. Două idei de afaceri au primit de la Banca Transilvania finanţarea pentru un an pentru a deveni cu adevărat afaceri.

“Noi suntem de anul trecut parteneri oficiali al organizaţiei globale Child Youth Finace International având onoarea să fim invitaţi în finala summitului de la Istanbul, unde am şi luat marele premiu. Deci am fost cea mai bună şcoală din lume care a implementat un program financiar. Aşa că ne-am gândit în acest an să încercăm ceva mai cutezător, şi anume să dăm credit unor copii de 16 ani, unii chiar mai tineri, pentru a vedea în ce măsură ideile lor ar putea fi susţinute financiar. Am deschis competiţia acum o lună de zile, am organizat o grupă de mentori şi am avut şapte intrări în competiţie care au trecut de faza de preselecţie. Într-o primă fază copiii au trebuit doar să-şi exprime foarte scurt ideea urmând ca timp de două săptămâni să evolueze sub îndrumarea acestor mentori şi apoi a avut loc jurizarea finală în faţa a 9 membri extrem de severi cu întrebări la obiect, foarte directe. Copiii s-au prezentat foarte bine cu toţii” spune Cornelia Vlad, directorul adjunct al şcolii şi coodonatrul acestui program.

De la suporturi de chei la softuri pentru smartphone

Ideile participanţilor au fost din cele mai diverse. De la un suport pentru organizat cheile cu totul altfel decât ceea ce există pe piaţă, diferenţiat pentru femei şi bărbaţi, la un program de tehnologie modernă care să ajute la gestionarea emailurilor în funcţie de urgenţă sau importanţă, la un nou prototip de vioară electronică cu un design special, sau minicompanii de organizare de evenimente pentru copiii între 11 şi 16 ani. Totul a fost foarte profesionist, iar mentorii şi juriul au fost foarte impresionaţi de tinerii antreprenori. “Ştiam de initiaţiva My money week din anii anteriori şi a fost o surpriză foarte plăcută să descopăr că în acest an focusul este pe antreprenoriat. După prima întâlnire cu echipa de organizare şi cu ceilalţi mentori am realizat cât de reală este competitţia, cât de mult îi provoacă pe elevi să îşi pună în aplicare toate cunoştinţele de business pentru a-şi realiza nişte vise îndrăzneţe. Elevii au intrat în competiţie cu idei foarte variate, care oglindesc cumva interesele pe care le au. Au prezentat însă idei clare, concepte despre care în mod evident au cunoştinţe vaste, dobândite de multe ori din propria experienţă sau din experienţa celor apropiaţi. La prima întâlnire de mentorat cu elevii am fost surprinsă să văd plan de business, specificaţii tehnice, un prototip, o echipă cu portofoliu de clienţi deja. Am discutat cu elevii despre furnizori, strategie de vânzare, concurenţă, elemente pe care de multe ori nu le discuţi la prima întâlnire nici în programe dedicate studenţilor sau absolvenţilor. Echipele participante în competiţie au dat dovadă de ambiţie şi muncă susţinută în documentarea ideii de business şi cred că au şanse foarte bune să devină antreprenori curând”, spune Cătălina Amihăiesi, manager Spherik Accelerator, unul dintre mentori.

“Ideea acestei competiţii mi s-a părut superbă, mai ales că le dă voie elevilor să fie creativi. Suntem un grup de adulţi care vom avea grijă şi îi vom superviza inclusiv financiar , ei neavând voie să creeze propriile firme, ne vom ocupa noi de aceasta pentru ei. Au fost idei valoroase şi am fost foarte impresionaţi, toţi membrii juriului au văzut că elevii au depus un efort foarte mare. Voinţă au, cu ajutor se poate, dar au nevoie de susţinere, pentru că le lipseşte experienţa”, a explicat şi Tiberiu Kovacs, IT trainer, membru al juriului.

Premii de 3.000 de euro donate de BT

Premiile puse în joc au însumat 3.000 de euro, puşi la dispoziţie de Banca Translvania. Locul întâi a revenit la egalitate lui rareş Rus şi Bogdan Buduroiu, ale cărori idei vor fi transformate în afaceri, fiecare primind pentru aceasta 1450 de euro. “Ideea mea a fost o combinaţie între cuţitul elveţian din care poţi extrage cuţite, forfecuţe, şi suportul de chei care există în prezent. Am pornit de la disconfortul de a avea multe multe chei în buzunare. Aşa că în locul cuţielor şi forfecuţelor am pus cheile acolo. Eu cred că e ceva ce ar fi atractiv şi lumea ar considera că e un produs folositor. Şcoala aceasta mi-a oferit mai multe oportunităţi decât mi-aş fi putut imagina. Am învăţăt foarte multe. Eu vreau să merg la business şi management şi la o materie pe care o fac studiez cam 70% din ce se face la facultate”, spune Rareş Rus, care a venit abia de un an din sistemul de stat.
“Ideea mea a fost să pun un pager pe fiecare smartphone astfel ca fiecare persoană dintr-o instituţie să poată fi contactată foarte rapid dacă este o urgenţă. Ideea mi-a venit după ce am văzut că în şcoală profesorii primeau foarte multe emailuri şi nu aveau timp să le citească pe toate şi asta e o modalitate de a diferenţia între aceste emailuri, cele care sunt super importante sau urgente faţă de cele normale. Ideea nu e greu de implementat şi sunt foarte emoţionat de punerea în practică, acum că am câştigat premiul. Cred că va fi nevoie de multă muncă” spune şi celălalt câştigător Bogdan Buduroiu.

My Money Week a ajuns la ediţia a patra

Programul My Money week a fost iniţiat de Transylvania College în 2011. În fiecare an există o tematică în jurul căreia se orgenizează toate evenimentele şi activităţile derulate de copii şi dascăli în cursul acelei săptămâni. Iar tot ceea ce se obţine financiar este donat către o cauză caritabilă. “Şi în acest an tot ce am întreprins în materie de antreprenoriat se va dirija către o operă caritabilă. Noi suntem angajaţi în lupta împotriva cancerului la copii. În cursul acestei săptămâni orarul este altfel, lecţiile se concentrează în jurul tematicii săptămânii prin planificare cross-curiculară, interdiciplinară. Apoi sunt activităţi cu caracter practic, poate acesta este câştigul principal al programului. Copiii vizitează magazine, se întorc şi organizează propriile magazine după modelul pe care l-au văzut, vizitează bănci, se întorc şi la noi funcţionează în interiorul şcolii o bancă virtuală. Cea mai atractivă activitate rămâne funny money. Pentru anumite activităţi stabilite clar copiii ştiu că pot primi ca răsplată aceşti bani, bancnote care au chipurile profesorilor din şcoală. Iar la final să stabilesc câştigătorii. În acest an am avut şi 10 oameni tineri de succes care le-au vorbit copiilor din experienţa lor de afaceri. Am vrut ca aceştia să fie o sursă de inspiraţie şi un model pentru elevii noştri”, spune Cornelia Vlad, director adjunct şi coordonatorul proiectului.

„Această oportunitate pe care au avut-o în această săptămână de a-şi porni propria afacere e extraordinară. Nu am crezut când am auzit că putem face asta. Am fost responsabilă de şcoli din 10 ţări din întreaga lume de-a lungul carierei mele şi niciodată în nici o ţară nu am văzut ca elevii să aibă o asemenea oportunitate. Sunt foarte norocoşi.”, Gillian Greenwood, Directorul Şcolii Internaţionale Cambridge Cluj-Napoca.

 

Distribuie:

Postaţi un comentariu