Amsterdam, orașul tuturor libertăților

Capitala de jure a Olandei are o reputație de destinație ușuratică în România. „Ai fumat [marijuana]?” și „Ai fost în Redlight District [zona prostituatelor]?”, cam acestea sunt primele două întrebări – și poate singurele – pe care le primești când te întorci dintr-o călătorie din Amsterdam. Iar dacă răspunsul este negativ la amândouă, s-ar putea să cazi de prost.

Bineînțeles, Amsterdam este mult mai mult decât o sumă de cofee-shopuri – multe dintre ele la limita salubrității – și de spectacolul destul de trist al prostituatelor din vitrine. Dar, fără exhibarea viciilor în stradă, nu ar fi ceea ce este: un oraș al tuturor libertăților.

Un mușuroi uman al lumii libere este piața din fața Gării Centrale, locul unde se stabilește de obicei primul contact dintre călător și oraș. Tramvaiele glisează pe insula artificială, printre miriade de oameni care foșgăie încolo și încoace. Pe dreapta, e punctul de plecare al vaporașelor, pe stânga și mai în secund plan, dincolo de un ochi de apă, se lăbărțează o biserică gotică. O negresă grasă ține un carton în mână pe care scrie că Iisus ne iubește pe toți. Doi tineri îndrăgostiți, un el și un el, se țin de mână, înainte de a trece strada pentru a porni în explorarea orașului, pe marele bulevard Damrak. Centrul de informații pentru turiști e situat tot aici, într-o clădire cu înfățișare de conac de secol al XIX-lea.

O bună idee e să vă faceți acomodarea cu orașul la bordul unui vaporaș, de-a lungul unei excursii pe canale, una dintre atracțiile „obligatorii” ale Amsterdamului..

Majoritatea croazierelor ocolesc insula gării centrale prin spate, pe râul IJ, și îi aduc pe pasageri în fața unei clădiri de fier care seamănă cu un rechin verde, proiectată de celebrul arhitect italian Renzo Piano. Se numește NEMO și este un muzeu al științei.

Înainte de a intra pe canalele propriu-zise, vaporașul dă o tură și prin fața unei impresionante corăbii de lemn cu trei catarge. Aceasta este replica fidelă a vasului Amsterdam, unul dintre cele mai mari ale Companiei Olandeze a Indiilor Orientale, care s-a scufundat la chiar primul său voiaj, în 1749. Munca de reconstituire a corabiei a durat cinci ani și a fost gata în 1990. De atunci noul velier Amsterdam stă ancorat în fața Muzeului Național Maritim.

Croazierele vaporașelor continuă pe canalele din centrul orașului și se încheie în același loc din fața gării. Ghidajele includ fragmente din istoria orașului, inspirate de clădirile înalte și subțiri care defilează ordonat în stânga și dreapta.

După întoarcerea din croazieră, e vremea să luați orașul la pas. Aici, deja fiecare călător își poate construi propriul Amsterdam, de la pasionați de artă la iubitori de istorie și arhitectură, la amatori de droguri ușoare legale sau amor pe bani, metropola libertății are o ofertă de nerefuzat. Orice ați alege, nu vă veți putea feri de un lucru – spectacolul străzii. Pentru o supradoză din acest drog, petrecți jumătate de oră în Piața Dam, kilometrul zero al Amsterdamului. Simultan, aici puteți găsi un Yoda levitând, o Doamnă cu Coasa fumând „iarbă”, entuziaști care oferă îmbrățișări gratis, tineri care îndeamnă la pocăință sau un scoțian cântând „Amazing Grace”, la cimpoi. Luați-vă porția de artă stradală lângă un corn de hârtie, umplut cu cartofi prăjiți și maioneză – varianta olandeză a fast-foodului.

De aici încolo, fiecare cu Amsterdamul lui. Limita este doar libertatea celuilalt.


Publicitate

Postaţi un comentariu