Vhils, la Cluj: Fabrica de Pensule poartă începând de azi amprenta unuia dintre cei mai cunoscuți artiști vizuali din lume

Foto: Dan Bodea

Renumitul artist portughez Alexandre Farto, cunoscut în întreaga lume cu numele VHILS, s-a aflat în aceste zile în premieră în România pentru realizarea a trei lucrări murale în Bucureşti, Timișoara și Cluj. După ce a realizat portretul lui Constantin Brâncuşi pe unul dintre pereţii Universităţii Naționale de Arte din Bucureşti, artistul și echipa lui au fost prezenți în Timișoara, iar în acest weekend s-au oprit la Fabrica de Pensule din Cluj pentru o ultimă lucrare executată pe unul dintre zidurile de la intrarea în fabrică.

Tehnica decapării parțiale, crestării și cioplirii în zid este considerată una dintre cele mai inovatoare abordări artistice în ceea ce privește arta urbană din ultimii ani, iar portofoliul lui VHILS este unic în rândul comunității de street art din întreaga lumea. Artistul este considerat un experimentalist și a dezvoltat conceptul de estetică a vandalismului în mai multe medii: de la pictură de tip stencil, la ciopliri în pereți, de la explozii pirotehnice, la modelare 3D, de la instalații, la videoclipuri muzicale ceea ce i-au permis să își extindă tot mai mult granițele expresiei vizuale.

Credit Foto: Andrei Gîndac

Credit Foto: Andrei Gîndac

Născut în Portugalia în 1987, Alexandre Farto a început să facă graffiti pe străzile Lisabonei când avea zece ani și la 13 ani era deja „spaima” trenurilor și a metrourilor. Numele VHILS l-a adoptat pentru că literele care-l compun se scriu cu ușurință atunci când artistul își lasă semnătura. Arta sa a fost remarcată mai întâi în Lisabona datorită tehnicii neobișnuite prin care artistul tăia diferite straturi în posterele lipite pe pereți astfel încât să creeze noi imagini. „Era o metodă de a aduce trecutul în prezent și de a privi înspre viitor. O poți numi și arheologie. Un alt tip de arheologie”, spune artistul. Alexandre Farto a absolvit prestigiosul Central St Martins College of Art and Design din Londra și este reprezentat de aceeași galerie londoneză care se ocupă de Banksy. Are expoziții individuale și de grup, intervenții site-specific, evenimente și proiecte comunitare în 28 de țări ale lumii până în prezent. Ceea ce îl inspiră este modul în care zidurile orașului absorb schimbările sociale și istorice care se petrec în jurul lor.

VHILS a devenit cunoscut în 2008 când a realizat un portret în apropierea unei lucrări semnate de alt artist de renume, Bansky, la Cans Festival din Londra. Un fotograf de la The Times îl surprinse pe VHILS în timp ce își realiza lucrarea și poza a apărut pe prima pagină a publicației.

„Pereții pentru mine reprezintă locuri care absorb istorie. Toate straturile unui perete reprezintă un moment din timp. Astfel un perete pentru mine este un act de distrugere pentru a face vizibil, ceva invizibil. Istoria creează de obicei o nouă istorie și distruge ceea ce a fost înainte. Este de fapt ideea de a aduce trecutul în prezent distrugând strat, după strat. Dacă lucrezi cu straturi, lucrezi cu istoria și întotdeauna încerc să aduc istoria unui anumit loc la straturile de suprafață”, a precizat artistul pentru Transilvania Reporter.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

L-am surprins pe Alexandre în curtea Fabricii de Pensule din Cluj, acolo unde alături de alți trei colegi din echipa lui se afla în plin proces de realizare a lucrării special concepute pentru unul dintre pereții fabricii. Este vorba despre o femeie de la țară, a cărei poză artistul a găsit-o în timp ce se documenta pentru acest proiect și a cărei imagine a vrut să o reprezinte pe perete. Este o femeie obișnuită, nu o personalitate și a fost prima dată, a precizat artistul, când a reprezentat prin tehnica sa unică nu doar portretul ci și o parte a corpului unei persoane.

„Fiecare proiect îl adaptez locului în care mă aflu. De exemplu, la București am realizat portretul lui Constantin Brâncuși pentru că este un artist de referință pentru mine, dar și pentru că am vrut să îl readuc în prezent. Unde începe portretul și unde începe peretele?Cum reușește artistul să se piardă în lucrarea lui și cum amintirea lui se pierde în prezent, pentru ca totodată să fie readusă la viață?Acestea sunt întrebările pe care mi le pun când realizez o astfel de lucrare”, a precizat Alexandre Farto.

La Timișoara, artistul a realizat o altfel de lucrare, respectiv un „ochi” în peretele Filarmonicii Banatul, punând accent asupra importanței artei în societate. „Am umanizat acel loc astfel încât atunci când îl privești să te privească înapoi și să îți amintească de ce este importantă arta în viața noastră”, a explicat artistul.

România este un mediu vibrant pentru arta stradală, spune Vhils, după cele câteva zile pe care le-a petrecut aici. A înțeles din discuțiile cu artiștii locali că este destul de greu ca aceștia să obțină spații să lucreze în oraș dar crede că, pas cu pas,  vocea lor se va face auzită.

„Administrația trebuie să găsească o cale să lase artiștii să se manifeste mai mult în spațiul public pentru că în așa fel pot contribui și ei la imaginea orașului. Arta stradală nu are doar impact cultural și social, ci și un uriaș impact economic. Oferă posibilitatea orașului să își expună subculturile, ceea ce deosebește un oraș de altul. A oferi spațiu acestor subculturi este important pentru crearea unui mediu unde oamenii se pot exprima. În final, chiar dacă fac ceva ilegal, își plătesc singuri vopselele și contribuția lor la bugetul acelei societăți există. Cred că și în România există deschidere din partea unor oameni să facă schimbări în această direcție”, a declarat Alexandre Farto.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

În spatele artistului se află o adevărată echipă de producție, fără de care, spune Vhils, nu ar reuși să onoreze toate proiectele în zeci de orașe din lume. Echipa este formată din șase persoane care se ocupă de logistica proiectelor, de documentare și de tot ce înseamnă schițarea și executarea unei lucrări. „Dacă nu veneau colegii mei nu reușeam să realizăm trei pereți în așa scurt timp”, mărturisește Vhils, în legătură cu cele trei proiecte din România.

Săptămâna viitoare, artistul se va afla la la Madrid pentru un proiect care implică realizarea unui portret al scriitorului José Saramago. „Lucrările mele sunt efemere prin natura lor și îmi place să cred că arta efemeră este mult mai umană decât orice alt tip de artă pentru că se raportează la noi. În final, nimic nu ține o veșnicie. Așa că îmi place arta care este învinsă de trecerea timpului. Uneori lucrările mele pot ține trei luni, alteori zece ani, depinde. Se întâmplă să vizitez locurile unde am lucrat și simt că o lucrare este terminată abia după un an sau doi când simt că are imprimat în ea ceva din prezent”, a precizat Vhils pentru Transilvania Reporter.

„M-au influențat mulți oameni să devin ceea ce sunt astăzi. Printre ei, Banksy și JR. Dar cred că suntem toți suma oamenilor pe care i-am întâlnit. Suntem o succesiune de influențe și asta ne face să fim ceea ce suntem”, Vhils

Foto: DU-NE/București

Foto: DU-NE/București

Foto: DU-NE/Timișoara

Foto: DU-NE/Timișoara

 Vhils și echipa lui au venit în România la invitația asociației culturale DU-NE orientată pe proiecte în zona artelor vizuale.

 „Am fost în contact cu Vhils de trei ani de zile și în sfârșit ne-am sincronizat programul. Ne-am gândit să îl aducem și la Cluj pentru că am mai lucrat aici pe diferite proiecte și am fost siguri că Fabrica de Pensule, ca hotspot al artei contemporane, va oferi suportul pentru o astfel de lucrare”, a precizat Emilia Păunescu, reprezentantă DU-NE.


Publicitate

Postaţi un comentariu