Un spațiu cultural din inima Romei, inaugurat cu o expoziție a artiștilor Geta Brătescu, Adrian Ghenie, Ciprian Mureșan și Șerban Savu

Foto: artemagazine.it

Unul dintre cele mai noi spații culturale din Roma, dedicat creativității contemporane, este inaugurat în aceste zile cu lucrările artiștilor români Geta Brătescu, Adrian Ghenie, Ciprian Mureșan și Șerban Savu, în încercarea de a promova creația lor pe scena artistică italiană.

Fundația Nicola Del Roscio prezintă proiectul cultural non-profit La Fondazione, un spațiu nou în inima Romei, deschis spre oraș și concentrat pe scena de artă globală cu scopul cercetării și sprijinirii artelor contemporane. Centrul, adăpostit într-o splendidă clădire din anii 1920, este situat între Piazza di Spagna și Via del Tritone și se va deschide cu o expoziție comună, curatoriată de Pier Paolo Pancotto și alcătuită din lucrări semnate de artiștii români Geta Brătescu, Adrian Ghenie, Ciprian Mureșan și Șerban Savu, aceștia din urmă fiind reprezentanți ai Școlii de pictură de la Cluj și trei dintre artiștii contemporani de referință pe scena internațională.

Cu proiectul La Fondazione, Nicola Del Roscio, președintele fundației care îi poartă numele, și Fundația Cy Twombly din New York, își propun să aducă în oraș un spațiu nou în care să promoveze și să prezinte creativitatea contemporană într-un mod inovator.

Programul prevede organizarea unor expoziții originale semnate de artiști de renume internațional, mai puțin cunoscuți în Italia, împreună cu un calendar de evenimente care oferă detalii privind evoluțiile unor arte precum filmul, muzica și literatura. O atenție deosebită va fi acordată temelor legate de știință, mediu și biodiversitate, o zonă tradițională de interes pentru Fondazione Nicola Del Roscio, care s-a angajat de ani buni în administrarea Grădinii Botanice din Monte Orlando, în Gaeta, un fascinant experiment italian în aclimatizarea și conservarea florei subtropicale, în special a palmierilor și conservarea speciilor de plante care se află pe cale de dispariție în locurile lor de origine.

La Fondazione/Daniele Molajoli

Centrul La Fondazione se află situat în centrul Romei, pe Via Francesco Crispi, nr. 18, într-o clădire care datează din anii 1920, cu o suprafață de aproximativ 700 de metri pătrați. Din anii 1930 până în anii 1960, aceasta a fost sediul Teatro Florida, un spațiu multifuncțional dedicat producțiilor teatrale, cinematografiei și vieții de noapte. Persoana aflată la conducerea activității culturale a La Fondazione este curatorul Pier Paolo Pancotto, care propune un program care include organizarea a patru expoziții pe an, precum și numeroase alte inițiative care să ilustreze creativitatea contemporană în termeni de arte vizuale, cinematografie, muzică, activitate editorială sau științe naturale.

„Intrarea în contact cu spațiul fizic al instituției și atmosfera Romei sunt cerințe fundamentale pentru organizarea proiectelor originale concepute special pentru La Fondazione. Artiștii, protagoniști ai scenei internaționale care sunt rareori văzuți la Roma sau în Italia, uneori deținând primul lor show expozițional într-o instituție din această țară, sunt invitați să se lase inspirați de spațiu și de oraș”, precizează Pier Paolo Pancotto în comunicatul transmis presei.

Pier Paolo Pancotto este curator independent și a organizat numeroase expoziții printre care Art Club (Académie de France à Rome, Villa Medici, 2016-prezent) și La Fortezzuola (Museo Pietro Canonica, Roma, 2016-18), precum și proiecte expoziționale  pentru Palais de Tokyo, Paris; Mairie du 4ème, Paris; Estorick Collection of Modern Italian Art, Londra; National Museum of Fine Arts, Tirana; Castel Sant’Elmo, Napoli; și în Roma, la Galleria Nazionale d’Arte Moderna, Museo H. C. Andersen, Museo Carlo Bilotti, și Complesso Santo Spirito în Sassia.

Spațiul La Fondazione va fi inaugurat de o expoziție comună care prezintă lucrările a patru artiști contemporani de renume: Geta Brătescu (Ploiești, 1926 – București, 2018), Adrian Ghenie (Baia Mare, 1977), Ciprian Mureșan (Dej, 1977) și Șerban Savu (Sighișoara, 1978).

Expoziția va fi deschisă publicului de vineri 20 septembrie 2019 până sâmbătă 11 ianuarie 2020 și poate fi vizitată de marți până sâmbătă, între orele 11 și 18, fără taxă de intrare.

La deschidere, joi, 19 septembrie, La Fondazione va prezenta, de asemenea, un eveniment care include lucrări ale lui Mateusz Choróbski (Radomsko, 1987) în spațiile private ale centrului de pe Via Crispi. De asemenea, La Fondazione intenționează să aducă un omagiu memoriei și operei artistului american Cy Twombly, amintindu-și legătura profundă cu Roma, orașul în care alesese să-și petreacă mare parte din timp, considerându-l un fel de a doua casă. Printr-un amplu program de evenimente, publicul va putea aprofunda creația acestui artist care a jucat un rol fundamental în istoria globală a artei secolului XX. În octombrie, va avea loc o proiecție a filmului din 2018 dedicat lui Cy Twombly, Cy Dear, scris și regizat de Andrea Bettinelli.

Adrian Ghenie, Ciprian Mureșan și Șerban Savu au avut fiecare propriile experiențe în capitala Italiei, iar expoziția este un proiect original care rezultă dintr-o interacțiune de referințe încrucișate continue dintre cei trei artiști și contextul istoric și cultural în care își desfășoară activitatea. Lor li se alătură regretata Geta Brătescu, geniul tutelar al celor trei artiști, ale cărei opere provoacă un schimb de experiență suplimentar: între artiști și creațiile Getei Bărtescu dar și între artiștii înșiși.

Foto: artemagazine.it

Foto: artemagazine.it

Foto: artemagazine.it

Dinamismul răspunsurilor la stimulii care provin din spațiul expoziției și relația cu celelalte lucrări au ca rezultat o călătorie vizuală concertată specifică locului care stabilește un schimb dialectic între picturile lui Adrian Ghenie și Șerban Savu, între desenele sculpturile și video-urile lui Ciprian Mureșan și câteva exemple mai puțin cunoscute din opera Getei Brătescu. Patru artiști care folosesc mijloace diferite pentru a se exprima, dar care împărtășesc nu numai originea comună a Europei de Est, dar și aceeași abordare a meșteșugului artistului, centrat pe conceptul de disciplină creatoare.

În practica fiecărui artist, tema are un caracter expresiv diferit, dar întotdeauna se transformă în jurul unor motive recurente: studioul, înțeles ca microcosmos ideal; greutatea istoriei și a tradiției culturale; relația cu maeștrii trecutului; rolul artistului în societate și afinitatea electivă care le leagă în moduri diferite.

„În ciuda diversității lor, ei împărtășesc o atitudine comună față de lucrarea de artă și, stimulați de o necesitate subiectivă autentică, dar și spontană, interpretează toate posibilele nuanțe semantice, lăsându-se absorbiți pe deplin în exercițiul acesta. Cu alte cuvinte, munca este, pentru ei, inspirație, talent, intemperanță și impuls creativ, dar și meșteșug, vocație, regularitate și metodă. Pe scurt, un fel de marcaj care delimitează simultan profilul lor individual și artistic”, explică Pier Paolo Pancotto, curatorul La Fondazione.

Tablourile lui Adrian Ghenie, care cercetează istoria, contopind antichitatea și actualitatea, întâlnesc imaginile enigmatice ale lui Șerban Savu care înfățișează o societate contemporană suspendată în atmosfere atemporale. Experimentele grafice, sculpturale și filmice ale lui Ciprian Mureșan deconstruiesc lucrările din trecut, transformându-le în platforme pe care grefează mai multe referiri la contemporan.

În cele din urmă, în corespondență cu aceste serii de reflecții asupra prezentului bazat pe o reinterpretare a trecutului se află grupul de lucrări semnate de Geta Brătescu care include fotografii, lucrări grafice și filme. Una dintre cele mai influente artiste ale vremii sale, Brătescu a avut rol fundamental în conturarea identității unei întregi generații născute în ajunul căderii regimului comunist, se precizează în comunicatul transmis presei de La Fondazione.

Expoziția va fi însoțită de un catalog cu eseuri critice și reproduceri fotografice ale lucrărilor expuse.

Postaţi un comentariu