Tudor Lucanu, actor și regizor în spectacolul „Emigranții”: Migrația nu trebuie privită doar ca lucru negativ

Foto: Nicu Cherciu

După premiera pe care a avut-o la începutul lunii iunie în Studio-ul „Art Club”, spectacolul „Emigranții” revine pe scenă la ediția a cincea a Întâlnirilor Internaționale de la Cluj, care se desfășoară în aceste zile la Teatrul Național „Lucian Blaga”. Astfel, piesa care are la bază textul polonezului Sławomir Mrożek, poate fi revăzută astăzi, 8 octombrie, de la ora 18.00 în Studio-ul „Art Club”.

„Emigranții” este un spectacol în care experiența marginalizantă a propriului exil a fost transpusă în duelul dintre doi protagoniști, unul fiind însuși regizorul spectacolului. Povestea celor doi exilați se petrece într-un subsol aglomerat, în care țevi groase de la canalizarea zgomotoasă a imobilului servesc și de locuri pentru spectatori. Două paturi incomode și o masă din scândură noduroasă completează spațiul sărăcăcios în care partiturile dificile sunt susținute de actorul Matei Rotaru și regizorul Tudor Lucanu.

Foto: Nicu Cherciu

Foto: Nicu Cherciu


„Ideea de monta acest text nu a fost provocată de migrația oamenilor de pe continentul african sau din Siria. Să nu uităm că popoarele au migrat dintotdeauna și au existat numeroase momente în istorie care ne spun asta. Migrația nu trebuie privită doar ca lucru negativ. Germania s-a dezvoltat și s-a refăcut tot datorită emigranților după al doilea Război Mondial. Din punct de vedere economic, migrația a funcționat dintotdeauna. În spectacol nu asta m-a interesat. Toată lumea se naște și toată lumea migrează. Toți plecăm de undeva. Că plecăm dintr-un oraș în altul, plecăm la facultate, la un job în alt oraș, tot migrație este. Și sora mea este plecată în Germania, este căsătorită acolo și are un job bun, dar știu că nu i-a fost ușor până s-a integrat complet. Asta a fost în cazul spectacolului punctul de plecare: cum te poți reintegra, cum poți să-ți găsești locul. O altă problemă importantă din text este gândul la întoarcere și gândul de a nu aparține unui anumit loc. E vorba de apartenență. M-a interesat, de asemenea, ideea de a fi sclav al banului, de a avea mai mult și mai mult, o dorință a naturii umane care nu ține de avariție și am insistat și pe ideea de a fi sclavi nu doar a lucrurilor materiale ci a propriilor idei”, a precizat regizorul Tudor Lucanu pentru Transilvania Reporter.

Spectacolul a prins viață în urmă cu un an, fiind gândit inițial pentru actorii Anton Tauf și Matei Rotaru. „Când în cazul domnului Tauf au intervenit niște probleme de sănătate a trebuit să schimb radical povestea și am intrat eu cu Matei”, a precizat regizorul. Dacă în contextul actual, al crizei refugiaților din Europa ar schimba ceva la spectacolul pe care l-a montat la Cluj, Tudor Lucanu precizează că în continuare l-ar interesa latura umană și mai puțin cea politică a textului. „Când am montat spectacolul în urmă cu câteva luni, problemele refugiaților nu mi se păreau foarte acute. Textul era scris despre două personaje care pleacă dintr-o țară comunistă, ceea ce nu mai era cazul în Europa noastră. Ne-am gândit la un moment dat îi transformăm pe protagoniști în musulmani, dar am zis că este prea mult. Ar fi putut să fie plauzibil, dar trebuia să modific textul mai mult decât o făcusem deja”, a declarat regizorul afirmând că într-adevăr situația refugiaților este una acută, dar România nu este și nu ar trebui să fie afectată de numărul lor. „Chiar dacă vin 2000 sau 10.000 de oameni nu este prea mult. Problema este că sistemul pe care îl avem nu permite integrarea lor. Asistența socială este la pământ și normal că oamenii aceia vor să ajungă în locuri unde pot primi măcar pentru început asistență socială. Vor să meargă în locuri unde știu că banii pe care îi vor câștiga le va asigura un trai decent”, a spus Tudor Lucanu.

Foto: Nicu Cherciu

Foto: Nicu Cherciu


Rolul dublu pe care l-a avut în spectacolul „Emigranții”, acela de regizor și actor i-a adus aminte de facultate, spune Tudor Lucanu. „A fost o altfel de comunicare între noi, nu a trebuit să ne spunem foarte multe lucruri, asta și pentru că mă cunosc foarte bine cu Matei Rotaru. Am construit spectacolul împreună, dar eu aveam ultimul cuvânt (râde). Propunerile veneau și din partea lui, au fost foarte multe căutări până am ajuns la o formă finală. Nu ne-am gândit la spectaculozitate, ci cum ne modifică pe noi acest text, ceea ce ne-a apropiat foarte mult. Deși este vorba despre două personaje complet diferite, un intelectual și un proletar, cu idealuri diferite, din această opoziție s-a născut o relație interesantă între ei doi. Cum reușesc ei să meargă mai departe într-o lume străină, într-un spațiu deloc primitor”, precizează Tudor Lucanu.

Spectacolul „Emigranții”  a fost selectat și la Festivalul Național de Teatru care se va desfășura între 23 octombrie și 1 noiembrie la București.

„Spectacolul este jucat într-un spațiu foarte închis, claustrofob chiar, iar ca spectator te face să te simți și tu un emigrant. E un text care invită la foarte mult dialog cu spectatorii. M-a interesat povestea din spatele acestor doi înstrăinați de țară și cum reușesc ei să se reintegreze”, Tudor Lucanu, regizorul spectacolului „Emigranții”

La Festivalul de Teatru Scurt de la Oradea din luna septembrie, actorul Matei Rotaru a fost premiat cu Premiul pentru cel mai bun actor pentru rolul din spectacolul EMIGRANŢII de Slawomir Mrožek, iar Tudor Lucanu a primit Premiul pentru cel mai bun regizor, pentru aceeaşi montare.Festivalul de Teatru Scurt este parte a Festivalului Internațional de Teatru de la Oradea şi s-a aflat, în acest an, la cea de-a XXI-a ediţie.


Publicitate

Postaţi un comentariu