Teodora Axente, artist plastic: „Nu trebuie să încercăm să fim toți Adrian Ghenie sau Victor Man”

Foto: Dan Bodea

S-a născut în Sibiu, a urmat Liceul de Artă din orașul natal și în 2004 a dat admitere la Universitatea de Artă și Design din Cluj inspirată de renumele departamentului de pictură și de direcția artistică pe care o trasa universitatea în acel moment. A fost destul de ușor să ia decizia de a veni la Cluj, spune astăzi Teodora Axente, care între timp, după patru ani de studii de licență, urmați de studii masterale și doctorale, devine o prezență tot mai constantă în galeriile de artă străine. Recent, a avut expoziții în SUA, Italia, sau Rusia și, ca parte a unei expoziții colective, lucrările ei pot fi văzute în aceste zile și la Galeria Lateral ArtSpace din Fabrica de Pensule din Cluj.

Am cunoscut-o pe Teodora în atelierul ei dintr-o clădire de pe Bulevardul Muncii unde lucrează de aproximativ doi ani de zile. „Nu un anumit loc te face mai talentat sau mai inspirat”, spune Teodora Axente, mărturisind cu aceeași convingere că ideea de a aparține de un grup, în cazul de față „școala de la Cluj” sau Fabrica de Pensule, este uneori greșit înțeleasă de unii tineri artiști care se așteaptă la succes imediat în baza efortului de ani de zile de muncă depus de Adrian Ghenie sau Victor Man.

„De când eram mică îmi plăcea să desenez pe orice hârtie albă prindeam. Mama a studiat inițial desen tehnic și de la ea cred că s-a dezvoltat și în mine talentul acesta. La început, ca tânăr aspirant la ideea de a fi artist, nu ai o impresie foarte clară ce te așteaptă știind că perspectivele în țara noastră nu au fost și nu sunt optimiste pe piața artei. Atunci, cumva, când am dat la facultate, am mers fără o țintă. În acest moment, pot să spun că mă număr printre norocoșii care fac ceea ce le place și care încearcă să trăiască din arta lor”, explică Teodora Axente.

În perioada masteratului pe care l-a urmat la UAD, povestește Teodora, prin intermediul universității, pentru mai mulți studenți de la universitățile de artă din țară s-a deschis oportunitatea de a participa la o serie de concursuri internaționale printre care și un concurs organizat de Muzeul Essl din Viena. Teodora a participat și ea, fără să își propună nimic măreț și a fost selectată dintre mai mulți participanți din România pentru o expoziție de grup la acest muzeu. Această primă realizare notabilă se întâmpla în 2011. Lucrările nu aveau o tematică, ci reflectau ceea ce Teodora a lucrat în timpul facultății. Un an mai târziu, în 2012, a mai avut o expoziție la Viena, ca urmare a aceluiași premiu câștigat, dar de data aceasta acordat de Vienna Insurance Group. „A fost un punct foarte bun de pornire pentru mine pentru că au apărut atunci mai multe articole despre expoziție și în acest fel am fost descoperită și de Ana Cristea Gallery din New York”, precizează Teodora Axente.

Teodora Axente: Cold Lining,   Installation View/Foto: www.anacristeagallery.com

Teodora Axente: Cold Lining, Installation View/Foto: www.anacristeagallery.com

În prezent, tânăra artistă are o colaborare constantă nu doar cu Ana Cristea Gallery, ci și cu galeria italiană Doris Ghetta la care a ajuns prin recomandarea unui pictor italian, cunoscător al scenei de artă clujene. La sfârșitul anului trecut a avut un performance și apoi o expoziție la Galleria Doris Ghetta, în februarie a avut o expoziție de grup în Moscova, la Triumph Gallery, cu o parte dintre artiștii de la Fabrica de Pensule, în 7 aprilie va avea o expoziție de grup într-o galerie din Londra, iar în luna mai o altă expoziție la un muzeu din Belgia.

În România, Teodora a lucrat cu Zorzini Gallery din București însă după un an a întrerupt colaborarea. O altă colaborare în țară a fost cu Muzeul de Artă din Cluj, unde în 2015 a participat la expoziția colectivă „T.A.N.G.O. – turning art now gliding over” în care pictura artistului Ioan Sbârciu a intrat în dialog artistic cu lucrările semnate de mai multe artiste reprezentative pentru noul val în arta contemporană românească: Anca Badea, Anca Bodea, Anca Brânzaş, Ioana Iacob, Oana Năstăsache, Ioana Olăhuţ, Alexandra Ioana Şerban şi Andrea Tivadar.

Cu Fabrica de Pensule nu are o „relație” apropiată, precizează Teodora, în afara colaborării cu Galeria Lateral ArtSpace pentru expoziția de grup Quiet Corner care poate fi vizitată în aceste zile. Întotdeauna i-a plăcut să fie pe cont propriu, mărturisește artista, fără se fie legată de vreun nume sau de vreun brand.

„Ideea ca un grup de artiști să se adune, cum au făcut-o cei de la Fabrica de Pensule și să ducă numele școlii de la Cluj în restul lumii este foarte bună. Din păcate, de aici s-au născut și foarte multe speranțe pentru ceilalți, mai tineri, care cred că dacă ajung în acel mediu sigur va da succesul peste ei. În realitate eu văd lucrurile simplu: dacă lucrezi și ești sincer cu ceea ce faci, reușești să te evidențiezi oriunde te-ai afla. Este important, desigur, să te recomande cineva. Dar sunt și galerii cu diferite scopuri: unele care promovează artistul și nu se uită la rezultatul imediat și unele care preiau artiști deja cu un nume și vor să profite de munca lor. Sunt multe capcane în lumea artei și de aceea mă feresc să aparțin unei „grupări”. Din punctul meu de vedere liderii școlii de la Cluj sunt Adrian Ghenie și Victor Man, care au ieșit și au spart barierele, ori ei sunt singulari și nu trebuie să încercăm să fim toți Ghenie sau toți Victor Man”, consideră Teodora Axente.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Despre tematicile și tehnica abordată în lucrările ei, Teodora precizează că preferă pictura figurativă și inspirația din tematicile biblice.

„Personajele mele creează o lume a absurdului și nu caut să ofer o cheie de interpretare, ci mai mult încerc să las privitorului posibilitatea de a interpreta în cheie proprie o lucrare. Întotdeauna m-au interesat materialitățile și texturile, și de aceea reprezintă pentru mine stări de spirit. Îmi mai place să merg pe dualitatea dintre trup și suflet, dar mai mult exteriorul vorbește de interior. De aceea personajele mele sunt împodobite, deși ascund frământări interioare. Lucrez de obicei cu nuanțe închise și de multe ori mi se spune că picturile mele sunt foarte sobre. Ce mă inspiră mult pe mine sunt artiștii belgieni și mă asemăn la stil cu ei. Dintre marii clasici, Diego Velázquez este preferatul meu, dar și Rembrandt sau Johannes Vermeer”, a declarat Teodora Axente pentru Transilvania Reporter.

În perioada 3-31 martie, 9 lucrări ale Teodorei au putut fi admirate într-o expoziție prezentată la Ana Cristea Gallery din New York. Tematica expoziției Cold Lining s-a axat pe ideea de dualitatea, trup-suflet a personajelor captive în închisoarea trupului, într-un secol al anxietății, al căutării de sine. La Galeria Lateral ArtSpace din Cluj, expoziția The Quiet Corner, în care se află și lucrările Teodorei Axente poate fi vizitată până în data de 8 aprilie. Alături de Teodora mai expun: Dragoș Bădiță, Robert Fekete, Ioana Iacob, Mirela Moscu și Sergiu Toma.

„Cel mai mare pericol pentru absolvenții de astăzi este mirajul devenirii vedetă peste noapte. Toți se visează să fie Adrian Ghenie, să câștige bani și recunoaștere dintr-o lovitură. Foarte mulți tineri consideră că dacă ajung la o facultate de arte plastice sunt deja vedete sau artiști. Dar drumul este foarte lung și incert. Este vorba și de șansă, să ai pe cineva care să te recomande, să fii la locul potrivit în momentul potrivit”, Teodora Axente, artist plastic

[stextbox id=”custom”]

Expoziții personale

2 0 1 5
Art Center Hugo Voeten, Herentals, Belgium
2 0 1 3
Lighting the dark, Galleria Ghetta, Ortisei, Italy
Taxidermy lession, a cura di Adina Zorzini, Zorzini Gallery, Bucharest, Romania
2 0 1 2
Made of matter, Ana Cristea Gallery, New York, USA
2 0 1 1
Paraman, Gallery Casa Matei, Cluj-Napoca, Romania
2 0 0 6
Portret, Gallery Sibiel, Sibiu, Romania

Expoziții de grup
2 0 1 5
T.A.N.G.O., Museum of Art, Cluj Napoca, Romania
Artefiera Bologna, Galleria Doris Ghetta Ortisei
2 0 1 4
Tales of the valley, Galleria Doris Ghetta, Ortisei, Italy
Defaced, BMoCo, Boulders, Colorado, Usa
I‘m an artist, Art Center Hugo Voeten, Herentals, Belgium
2 0 1 3
Scope Miami Beach, Galleria Ghetta, Miami Beach, USA
2 0 1 1
Essl Art Award Cee–Group Exhibition of the Winners, Essl Museum Klosterneuburg, Austria
2 0 1 0
Auswahl junger Rumänischer Künstler, Gallery Prisma, Bolzano, Italy Expo Transilvania, Cluj-Napoca, Romania
2 0 0 9
Expo Transilvania Cluj-Napoca, Romania

[/stextbox]

Distribuie:

Postaţi un comentariu