„Supraviețuitor”, o nouă premieră a companiei de teatru Create.Act.Enjoy: Despre „atunci” și „acum”, vise și descoperirea sinelui

Foto: Alin Barbir

Ce înseamnă a supraviețui astăzi și ce înseamnă a supraviețui infernului lagărelor României comuniste, aceasta este una dintre întrebările pe care regizorul Alexandra Felseghi și compania independentă de teatru Create.Act.Enjoy o adresează publicului care va lua parte sâmbătă, 28 ianuarie, la premiera spectacolului „Supraviețuitor”.

Performance-ul, al căror protagoniste vor fi actrițele Diana-Elena Tușa și Irina-Maria Barbir, are la bază cartea „Supravieţuitorii. Mărturii din temniţele comuniste ale României” de Anca şi Raul Ştef publicată la Editura Humanitas în 2014, volum care prezintă 20 de mărturii, însoțite de fotografii, ale oamenilor trecuți prin lagărele din România comunistă de la Pitești, Gherla, Periprava sau Aiud.

 „Conceptul spectacolului s-a născut în primăvara lui 2015 când Anca și Raul mă contactaseră cu ideea de a construi un performance sau un moment artistic pornind de la interviurile din cartea lor. Volumul era recent lansat și ne doream să legăm spectacolul de acest context. Am început să citesc din interviuri și, treptat, manifestam tot mai mult interes pentru temă. Am descoperit, astfel, un potențial foarte mare din punct de vedere dramatic. Următorul pas a fost să mă gândesc la modalitatea de a prezenta niște interviuri cu tematică dură și sensibilă unui public tânăr, o tematică despre care generațiile tinere poate nu cunosc foarte multe. Mi-am pus întrebarea cu privire la funcționalitatea și greutatea unui asemenea mesaj prezentat în fața unui public care aparține unei alte generații și am construit un personaj din lumea noastră pentru a exploata ideea de supraviețuire. Ce însemna a supraviețui atunci și ce înseamnă a supraviețui acum?. După ce reguli și valori ne ghidăm astăzi și pe ce valori se baza tineretul de atunci?”, a precizat regizorul Alexandra Felseghi pentru Transilvania Reporter.

Foto: Alin Barbir

Spectacolul se concentrează, în esență, pe un interviu din cartea publicată în 2014, care o are în atenție pe Galina Răduleanu, de profesie medic și care în anii ’60 a fost închisă în mai multe penitenciare din România.

„Această doamnă spunea în interviu că a fost arestată la vârsta de 27 de ani, vârstă pe care și eu o aveam în momentul în care am început să scriu textul. Mi-am pus astfel întrebarea dacă eu aș fi putut să supraviețuiesc unei asemenea experiențe sau ce efect ar fi avut asupra mea. De aceea, am considerat necesar să mai construiesc un personaj pe care să îl pun la celălalt pol pentru a ajuta publicul tânăr să se apropie la nivel mult mai personal de subiect”, a spus Alexandra Felseghi.

Direcția mare a performance-ului este supraviețuirea, respectiv ce implică supraviețuirea pentru fiecare dintre noi. Interviul din carte este adaptat și structurat pe câteva teme mari: credința, relațiile cu familia, visele. Potrivit regizoarei, colaborarea cu cele două actrițe, absolvente ale Facultății de Teatru și Televiziune din Cluj la clasa profesorilor Filip Odagiu și Ferenc Sinkó, a venit la sfârșitul anului 2016, iar documentarea pentru spectacol a fost realizată împreună, de toată echipa.

Foto: Dan Bodea

„Atât pentru Diana, cât și pentru Irina acest spectacol este ceva nou pentru că le oferă ocazia să se apropie foarte mult de public. Aparent este simplu să te uiți în ochii unui om și să îi spui lucruri în care tu crezi, dar munca din spatele acestei ușurințe și simplități e solicitantă pentru un artist, mai ales pentru proaspeții absolvenții ai unei facultăți de teatru. Este un spectacol care va primi mai mare greutate în timp. Este spectacolul nostru și fiecare s-a adus pe sine în el”, a precizat Alexandra Felseghi.

Cu privire la apropierea de public, Diana Tușa declară că în timpul facultății exista tot timpul o anumită distanță față de public și interacțiunea era aproape inexistentă. În momentul în care ești la doi pași de spectatori, însă, situația se schimbă.

„Suntem curioase cum ne vom adapta. La repetiții ne-am simțit destul de confortabil în fața cunoscuților care au venit să ne vadă. Tematica spectacolului nu ne era foarte cunoscută, dar după ce am început să ne documentăm, să filtrăm subiectul prin noi, l-am perceput altfel. Rolul pe care eu îl interpretez nu este de compoziție și, ca urmare, a trebuit să mă pun în situația personajului Galina Răduleanu și să reacționez foarte real și natural. A fost un rol destul de greu”, a spus actrița Diana Tușa.

După ce a terminat facultatea, anul trecut, Irina Barbir a simțit nevoia să se ancoreze de ceva pentru „a se putea trezi dimineața”. Textul Alexandrei Felseghi l-a auzit în 2015 sub formă de spectacol-lectură în interpretarea Dianei Buluga și a Ralucăi Lupan și i-a atras atenția.„Personajul meu nu este ancorat lumii de atunci. Eu sunt cea de acum, sunt eu. Poate de aceea mi-a fost mai ușor să intru în rol. Inspirația mea a venit mai mult din mine decât din anumite evenimente trecute. Pentru că nu am încercat să facem roluri de compoziție și am încercat să ne asumăm textul, am câștigat ceva ce nu am reușit să câștigăm în cei trei ani de facultate. Am avut acum șansa să ne explorăm latura noastră naturală”, a precizat, la rândul ei, actrița Irina Barbir, convinsă că relația sinceră și reală creată cu regizorul Alexandra Felseghi a influențat pozitiv întregul mers al spectacolului.

Actrițele Irina Barbir și Diana Tușa/Foto: Dan Bodea

Actrițele Irina Barbir și Diana Tușa/Foto: Dan Bodea

„Clujul ne oferă multe oportunități de exprimare, mai puțin de angajare. Spectacolul acesta este o șansă pentru noi. A fost foarte important faptul că Alexandra, în calitate de regizor, ne-a oferit libertate de a ne pune pe noi acolo, pe scenă. În momentul în care ne-a oferit libertatea să ne investim pe noi în spectacol, acesta a devenit un atu pentru întreaga echipă”, a concluzionat Irina Barbir.

Spectacolul „Supraviețuitor” va avea premiera sâmbătă, 28 ianuarie, de la ora 19.00, la Scout House, str. Victor Babeș, nr.33.

„Teatrul independent face raportări la trecut și, totodată, încearcă să înțeleagă societatea de astăzi și relația individului cu societatea. Este foarte important ca prin prisma teatrului să înțelegem ce s-a întâmplat în trecut pentru că doar așa putem afla mai multe despre noi. Performance-ul «Supraviețuitor» operează cu două timpuri, atunci și acum și eu îl privesc ca pe o reconciliere cu trecutul. Nu poți să te cunoști pe tine, decât dacă știi ce a fost și înaintea ta”, Alexandra Felseghi, regizor


Publicitate

Postaţi un comentariu