Starea jurnalismului din România, dezbătută la Conferințele APPC: Jurnaliștii nu sunt procurori, dar au puterea să schimbe un sistem defect

Foto: Dan Porcuțan

Prima ediție a Conferințelor Asociației Profesioniștilor din Presă Cluj (APPC) a avut loc duminică, 8 mai, la Centrul de cultură urbană Casino din Parcul Central și i-a adus în fața jurnaliștilor și a puținilor studenți la Jurnalism din Cluj prezenți la eveniment pe Dragoș Pătraru, realizatorul emisiunii „Starea Nației”, Petrișor Obae, dezvoltatorul site-ului Pagina de media și Vlad Tăușance, specialist în comunicare, jurnalism și training.

Timp de mai bine de șase ore, cei trei au vorbit despre lipsa educației media în România și capcana autocenzurii, despre televiziuni ca cele mai importante platforme de comunicare, despre viitorul jurnalismului online și modul în care publicațiile pot renunța la promovarea învechită pentru a se adapta soluțiilor actuale.

„Din păcate, totul se va rezolva în România când noi vom avea un sistem educațional care să îi ajute pe oameni ca atunci când ies din școală să știe ce au de făcut, cum să-și procure informațiile, pe cine să creadă și pe cine nu. Singura strategie națională care funcționează de 26 de ani este că nimeni nu vrea ca educația din România să fie performantă pentru că 26 de ani votul s-a cumpărat”, a precizat jurnalistul Dragoș Pătraru. Realizatorul a vorbit, printre altele, despre experiența pe care avut-o în ultimii doi ani la emisiunea Starea Nației, difuzată pe TVR 1, despre audiență și zecile de ore de muncă necesare pentru 48 de minute de emisie. „Cred că foarte puține redacții acordă atenție legăturii cu publicul. Lipsește în România ideea de a construi audiență în cunoștință de cauză. Noi, ca jurnaliști, nu reprezentăm o corporație, nu reprezentăm o instituție a statului, vrem să vă reprezentăm pe voi, publicul. Asta ar trebui să le spunem oamenilor”, a precizat Dragoș Pătraru. „La Starea Nației facem informare, facem educație, cultivăm spiritul critic, dar facem toate astea distrându-i pe oameni. Este nevoie de o repoziționare a televiziunilor de știri, care să facă lucrurile și altfel nu doar să cultive mizeria. Cred că în acest moment televiziunile se transformă în bine pentru că și societatea se însănătoșește. Misiune publică nu are doar TVR-ul în țara asta. Misiune publică are orice jurnalist”, a spus Dragoș Pătraru care după aproape trei ani de emisie își va încheia colaborarea cu TVR în acest an.

Foto: Dan Porcutan

Foto: Dan Porcutan

Dezvoltatorul site-ului Pagina de media, Petrișor Obae a afirmat, la rândul său, că România de astăzi a ajuns într-o situație în care nu se mai știe ce înseamnă jurnalismul, o situație în care se pune semnul egal între ce apare în spațiul public și jurnalism. „La noi nu există educație media. Un jurnalist știe să organizeze informația, știe să o adapteze, știe să o pună într-un context, știe să o construiască cu gândul la cel care o citește. Asta nu va face niciodată un blogger sau cineva care pune o postare pe Facebook”, a spus Petrișor Obae. Acesta a vorbit și despre importanța anchetei derulată de jurnalistul Cătălin Tolontan în cazul dezinfectantelor diluate din spitale ca moment cheie în istoria jurnalismului din România. „Este o anchetă care a scos oamenii în stradă și dovada că oamenii mai au o fărâmă de încredere în presă. De aici vine restartul. Dacă o mână de oameni au ieșit în stradă pentru că tu ai scris ceva, înseamnă că ei au încredere în ce ai scris tu. De aici pornește baza jurnalismului, relația dintre public și cel care scrie pentru el. Încrederea s-a făcut praf în ultimii 20 de ani și acum începem să o recuperăm. Această anchetă este importantă cu atât mai mult cu cât are putere să schimbe un sistem defect, fiind cea mai importantă din ultimii 20 de ani. Jurnaliștii nu sunt procurori sau polițiști. Efectul vine prin intermediul sistemului”, a precizat Petrișor Obae la Cluj.

Diferența dintre jurnalismul „adevărat” și ce se aude, dintre calomnie și opinie, cât de mare este nivelul de autocenzură al jurnaliștilor și cât de slab pregătiți sunt absolvenții de jurnalism în ceea ce privește regulile gramaticale și cele de citare, au fost celelalte câteva subiecte atinse de Petrișor Obae.

Foto: Cristina Beligăr

Foto: Cristina Beligăr

Vlad Tăușance a vorbit despre principalii „concurenți” ai jurnaliștilor de astăzi și care ar putea fi uneltele și practicile care să ajute la creșterea audienței. „Din păcate totul este redus la marketing”, a spus Vlad Tăușance. „Totul trebuie gândit astăzi pentru variantele mobile. Gândiți pentru mobil în termeni de versiune a site-ului, în termeni de pluginuri, în funcție de dimensiunea textului. Nu mai gândiți site-ul cu zeci de secțiuni, renunțați la publicitatea cu bannere. Atingeți un anumit grup țintă”, a recomandat specialistul în comunicare.

Distribuie:

Postaţi un comentariu