Cursuri de balet cu Simona Noja și alți coregrafi de renume mondial, la Cluj

Foto: Dan Bodea

Balerina de renume mondial Simona Noja, fostă primbalerină la cele mai cunoscute opere din lume și director managerial al Școlii de balet a Operei de Stat Viena, a revenit la Cluj cu un nou program de pregătire a tinerilor balerini aflați în formare la școala de coregrafie din Cluj.

Proiectul Masterclasses Cluj 2015 în balet clasic și jazz, inițiat de Fundația „Simona Noja” se află la a doua ediție, de data aceasta cu mai mulți profesori, cu mai mulți elevi și cu un program diversificat. Dacă anul trecut elevii au avut parte de cursuri de dans clasic, anul acesta Simona Noja și coregrafii invitați susțin atât cursuri de dans clasic, cât și de jazz. În plus, anul acesta elevii vor prezenta un spectacol de balet la finalul cursurilor. Evenimentul va avea loc la Casa de Cultură a Studenților, în data de 11 iulie, de la ora 18.00.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Potrivit Simonei Noja, dorința Fundației a fost de a aduce aproape de elevi personalități din lumea coregrafiei și de a le înlesni munca cu acești profesori. „În loc să îi ducem pe ei în străinătate, am facilitat aducerea profesorilor la școala lor și accesul la un nivel ridicat de training. Elevilor din Cluj li s-au alăturat copii din Iași, din București sau chiar din străinătate. Grupele le-am format în funcție de vârstă și de nivelul de pregătire al copiilor. Există copii foarte tineri, de exemplu, pe care i-am repartizat în grupa de performanță cea mai înaltă pentru că sunt foarte bine pregătiți. Ideea nu este doar de a-i stimula pe copiii cu talent deosebit, ci și de a crea o platformă de întâlnire între diverse școli, diverse culturi și mentalități”, a precizat Simona Noja pentru Transilvania Reporter, la puțin timp după încheierea unuia dintre cursurile de pregătire.

Astfel, coregrafii de renume internațional care îi pregătesc pe elevii înscriși la cursuri sunt: Simona Noja, în prezent director al Academiei de Balet din Viena, Vasile Solomon, maestru de balet, nume de referință pentru pedagogia dansului clasic în România și coregraf al Operei din Cluj-Napoca, Boris Nebyla (Slovacia/Austria), fost solist internațional activând mult timp la Opera de Stat din Viena, în prezent manager al școlii de balet Dancearts din Viena, Shoko Nejime coregrafă japoneză a școlii Dancearts-Boris Nebyla și Gianpiero Tiranzoni, artist de musical și specialist în repertoriul de jazz. Acestora li s-a alăturat Luminița Toader, profesoară de dans clasic și dans contemporan la Liceul de Coregrafie şi Artă Dramatică „ Octavian Stroia” din Cluj.

Programul se desfășoară la Liceul de Coregrafie și Artă Dramatică din Cluj-Napoca, pe grupe de elevi între 6 și 18 ani, în funcție de nivelul de pregătire, în fiecare zi, cu începere de la ora  8.30. În prima parte a zilei de sâmbătă, 4 iulie, după prima săptămână de desfășurare a cursurilor, am asistat la ceea ce înseamnă derularea unui curs pe care balerina Simona Noja și coregrafii invitați l-au susținut în fața elevilor.

Simona Noja/Foto: Dan Bodea

Simona Noja/Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

„Atenție!” se aude din sala în care Simona Noja a început deja cursul. Tinerele balerine repetă sub supravegherea profesoarei lor, ascultând cu interes fiecare indicație. „Trebuie să existe întotdeauna o coordonare între braț și cap. Nu există ca brațul să facă ceva și capul să nu facă nimic”, le atrage atenția profesoara. Printre cele 11 cursante, o remarcăm pe Anca, o elevă care la doar 12 ani își dorește să devină primbalerină la Opera Națională din București. A început să facă balet de la vârsta de șapte ani, s-a obișnuit cu rutina repetițiilor și cel mai mult îi place acest tip de dans pentru că îi dă sentimentul de libertate. Viața de balerină i se părea cea mai frumoasă din lume, dacă nu ar trebui să țină minte toate dansurile și corecturile. Timpul puțin care-i rămâne între școală și multe repetiții individuale îl folosește pentru a se juca cu cei cinci câini ai ei, patru maidanezi și un Labrador și cu cele două pisici. În rest, doar istoria o mai distrage de la lecțiile de balet, o materie pe care o îndrăgește cel mai mult la școală. „Mama s-a gândit să mă trimită la un curs în afara școlii și a ales cursul acesta de la Cluj. Îmi place baletul pentru că mă face să mă simt liberă, dar și că mă relaxează. Vreau să devin primbalerină la Operă și să lucrez la școala la care acum învăț, dar știu că trebuie să muncesc mult pentru asta nu doar la școală, ci și acasă după ce ajung de la cursuri”, precizează cu maturitate Anca, elevă a Liceului de Coregrafie „Floria Capsali” din București.

Anca Berteanu/Foto: Dan Bodea

Anca Berteanu/Foto: Dan Bodea

Mai jos cu un etaj tocmai s-au încheiat cursurile susținute de Boris Nebyla. Elevii își trag răsuflarea pentru următoarea repetiție, de data aceasta un curs cu ritm de jazz, alături de energicul coregraf Gianpiero Tiranzoni. „De obicei, în perioada verii, profesorii care sunt activi pe plan internațional sunt invitați să lucreze cu elevi din diferite țări. Anul acesta am fost invitat de Simona Noja să predau la Cluj și nu am putut refuza. Aceste două săptămâni pot fi foarte productive pentru un elev al unei școli de balet. Uneori un astfel de stagiu contribuie foarte mult la progresul lor, prin profesorii pe care ajung să îi cunoască și să îi inspire. Cursurile sunt foarte intense pentru că încep cu două ore de balet, apoi repertoriu și jazz, toate acestea timp de 6 zile pe săptămână”, explică Boris Nebyla. Potrivit artistului întotdeauna primele două zile sunt cele mai grele. „În primele două zile știu că ei simt foarte multă durere în tot corpul, dar la sfârșitul săptămânii această durere trece și cu toții lucrăm la o intensitate foarte mare. Am fost mulți ani balerin și îmi dau seama foarte ușor după limbajul corpului cine este obosit și încerc să mă adaptez capacității lor fizice”, a precizat Boris Nebyla. Coregraful a mărturisit că atitudinea elevilor a fost cea care l-a surprins cel mai plăcut. „Este uimitor să vezi dorința cu care acești elevi vor să învețe și setea lor de a acumula cunoștințe. Am mai fost surprins să observ în cazul băieților cu care am lucrat un progres vizibil după prima săptămână și aceasta a fost cea mai mare satisfacție pentru mine. Îmi place foarte mult să îi învăț pe elevi și am început foarte devreme să predau ocazional în diferite școli din Viena, încă de la vârsta de 19 ani și mi-am deschis cu timpul propria mea școală pentru a avea posibilitatea să predau intensiv”, a mărturisit coregraful slovac.

Boris Nebyla/Foto: Dan Bodea

Boris Nebyla/Foto: Dan Bodea

„Toți copiii au potențial și este important să îi lăsăm să încerce stiluri de dans diferite cu profesori diferiți. Nu putem să le interzicem asta pentru că în final experiența este cea care îi transformă în buni dansatori. Nu vei avea niciodată, în nici un teatru sau operă din lume, pe cineva care să te însoțească în toată cariera. Trebuie să iei de la fiecare profesor ceea ce ți se potrivește. Ar fi extraordinar ca profesorii din școlile de dans din România să rămână deschiși la ideea aceasta, de a-i lăsa pe elevii lor să se inspire din astfel de experiențe”, a spus Boris Nebyla.

Gianpiero Tiranzoni/Foto: Dan Bodea

Gianpiero Tiranzoni/Foto: Dan Bodea

O experiență cu adevărat  „electrizantă” pentru tinerii dansatori a fost întâlnirea cu Gianpiero Tiranzoni, un coregraf foarte exuberant și creativ. Secvența din musical-ul Chicago, adaptată pentru ei de coregraful italian, intitulată All that jazz, a fost mai mult decât elocventă pentru a scoate în evidență potențialul pe care îl au tinerii în momentul în care sunt puși în fața unui stil care nu constituie materie de studiu la clasă.

Gianpiero Tiranzoni/Foto: Dan Bodea

Gianpiero Tiranzoni/Foto: Dan Bodea

Gianpiero Tiranzoni nu este pentru prima dată în România și este îndrăgostit de această țară, în special de România mistică, cea a vampirilor și a legendelor sângeroase. „Am venit pentru prima dată în România în urmă cu șapte ani. De atunci am mai fost pentru a susține un spectacol în Sibiu și acum sunt aici să predau aceste cursuri. Îmi place atitudinea elevilor și respectul pe care îl au față de noi, de altfel un respect reciproc, dar mă uimește că nu studiază jazz-ul la școală. Eu m-am format în SUA și aplic tehnica americană pe care am învățat-o în mai multe companii de balet, încercând să aduc în exercițiile noastre cât mai multe influențe. De exemplu, pentru spectacolul de sâmbăta viitoare aduc accente de flamenco și de tangou argentinian. Îmi place foarte mult să predau tinerilor. Nu sunt un profesor distant, îmi place să fiu prietenul lor. Viața de artist presupune să stai foarte mult cu profesorii tăi și mai puțin cu familia și este bine să comunicăm cât mai bine cu ei în toate situațiile. Ceea ce le transmit elevilor este să muncească la fel de mult și bine ca acum și vor ajunge departe. Și, bineînțeles, să nu uite să experimenteze cât mai multe stiluri”, a precizat pentru Transilvania Reporter, Gianpiero Tiranzoni.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

„Stilul meu de predare este mai strict”, aflăm de la profesoara Shoko Nejime, într-una dintre pauze. Într-adevăr, în timpul exercițiilor observasem și noi o anume severitate în vocea și în atitudinea coregrafei. Corecturile pe care le aplică tinerelor balerine sunt ferme, iar fetele o urmăresc pe profesoara lor cu foarte mare concentrare. „Faptul că vin din Japonia îmi influențează bineînțeles și stilul de predare. Când exersăm trebuie să avem o anumită disciplină, care desigur nu implică pedepse, dar care să nu lase loc de relaxare. Când intri într-un studio de repetiții trebuie să îl asociezi cu o scenă și trebuie să ai o anumită prestanță. Am remarcat vigurozitatea acestor dansatoare, au un corp foarte bine construit pentru balet și ceea ce m-a uimit în mod plăcut a fost faptul că înțeleg foarte bine limba engleză, ceea ce este un avantaj foarte mare pentru ele”, a precizat Shoko Nejime, mărturisind că este o mare admiratoare a balerinei românce Alina Cojocaru, membră a Școlii de Balet Regal din Marea Britanie.

 Programul de pregătire al elevilor alături de coregrafii lor se va încheia cu un spectacol, care va avea loc în data de 11 iulie, de la ora 18.00, la Casa de Cultură a Studenților.

Citii și:

Cursuri de măiestrie în balet susţinute de Simona Noja, la Liceul de Coregrafie din Cluj


Publicitate

Postaţi un comentariu