Românii, cei mai puţin interesaţi dintre europeni de activităţile culturale

Foto: Dan Bodea

Între 4-6 noiembrie s-a desfăşurat la Palais des Beaux-Arts din Bruxelles un nou Forum al Culturii Europene. Evenimentul a reunit artişti, profesioniști şi decidenţi în domeniul culturii, şi a pus în discuţie unele dintre cele mai interesante subiecte ale momentului. Forumul a cuprins o varietate de activităţi, cum ar fi discuţii aprofundate în plen, sesiuni scurte de informare pe diferite subiecte interesante, o sesiune specială de informare privind programul Europa Creativă și nu numai. Cu ocazia Forumului, la începutul acestei săptămâni, Comisia Europeană a dat publicităţii şi cel mai recent eurobaromentru privind implicarea cetăţenilor Uniunii Europene în activităţile culturale. Ultimul astfel de raport a fost publicat în 2007.

Comisia Europeană a lansat acest eurobarometru cultural cu întrebarea dacă în acest moment cultura europeană are de suferit, iar concluzia a fost că din ce în ce mai puţini europeni sunt angajaţi în activităţi culturale sau participă la evenimente culturale.

Ofertă “săracă”

Românii se numără printre cei mai nemulţumiţi din UE în materie de activităţi culturale sau de calitatea slabă a acestora în localitatea de reşedinţă, explicaţie oferită în numeroase cazuri ca motiv pentru faptul că în ultimele 12 luni nu au mers la muzeu sau la cinema, nu au participat la un spectacol de teatru sau de balet sau nu au citit o carte. Eurobarometrul privind implicarea în activităţile culturale în Europa arată că cele mai populare sunt în acest sens urmărirea unui program cultural la radio sau televiziune, nu mai puţin de 72% dintre respondenţii la sondaj indicând că au făcut acest lucru cel puţin o dată în ultimele 12 luni, în scădere cu 6% faţă de 2007. Pe locul doi este lectura unei cărţi, cu care s-au îndeletnicit 68% dintre europeni, în scădere cu 3% în ultimii şase ani, urmată de mersul la cinema şi vizitarea unor monumente sau situri istorice (fiecare cu 52%). Pe de altă parte, cele mai puţin populare activităţi culturale s-au dovedit a fi mersul la operă, balet sau un spectacol de dans (18%).

Dacă europenii nu ajung la teatru, operă sau spectacole de dans pentru că nu au timp (50%), 30% dintre români nu au fost în ultimul an la o astfel de activitate culturală pentru că așa ceva nu există în zona în care locuiesc.

Dacă europenii nu ajung la teatru, operă sau spectacole de dans pentru că nu au timp (50%), 30% dintre români nu au fost în ultimul an la o astfel de activitate culturală pentru că așa ceva nu există în zona în care locuiesc.

Situaţia se prezintă în mare parte la fel şi în România, unde cea mai frecventă activitate culturală este urmărirea unei emisiuni de profil la radio sau TV, lucru făcut de 59% dintre români cel puţin o dată în ultimul an, urmată de lectura unei cărţi (51%) şi de vizitarea unui monument sau sit istoric (33%). Diferenţa intervine când vine vorba de mersul la cinema, doar 20% dintre români afirmând că au mers la cinema cel puţin o dată în ultimul an, mult mai puţin decât europenii (52%). Mai populare din acest punct de vedere s-au dovedit a fi în România vizitarea unui muzeu sau galerii de artă (21%) sau mersul la un concert (25%). De asemenea, doar 17% dintre români au intrat într-o bibliotecă în ultimul an şi doar 15% au fost la teatru, faţă de 31% şi, respectiv 28%, media UE.

Din 2007 și până astăzi, s-a înregistrat o scădere de 16 procente în ceea ce privește numărul de români care folosesc radioul și TV-ul pentru a asculta/viziona emisiuni culturale (59% în 2013, față de 75% în 2007). Totuși, mass-media rămân modalitățile preferate de culturalizare ale românilor, teatrul, opera și baletul fiind cele mai nepopulare.

Din 2007 și până astăzi, s-a înregistrat o scădere de 16 procente în ceea ce privește numărul de români care folosesc radioul și TV-ul pentru a asculta/viziona emisiuni culturale (59% în 2013, față de 75% în 2007). Totuși, mass-media rămân modalitățile preferate de culturalizare ale românilor, teatrul, opera și baletul fiind cele mai nepopulare.

Situaţia este mult mai gravă din punctul de vedere al participării la activităţi culturale din alte ţări europene, doar 15% dintre români urmărind în ultimul an o emisiune radio-tv dintr-un alt stat UE şi doar 4% participând la un festival, expoziţie sau altă activitate culturală dintr-un alt stat membru. În termenii frecvenţei participării la toate tipurile de activităţi culturale, de la citit până la vizitarea unui muzeu, ţările nordice au cele mai mari scoruri – Suedia (43%), Danemarca (36%) şi Olanda (34%) – în timp ce la polul opus se află Grecia (5%), Portugalia şi Cipru (6%), România şi Ungaria (7%) şi respectiv Italia (8%). În plus, 34% din populaţia UE susţine că nu a participat niciodată sau aproape niciodată la activităţi culturale, o creştere de 4% din 2007. Aceste segmente de populaţie au crescut cel mai mult în unele ţări precum Ungaria (54%, +26%), România (55%, +14%) şi Grecia (63%, +8%).

Cea mai mare rată de participare activă în activităţi culturale se întâlneşte în Danemarca (74%), Suedia (68%), Finlanda (63%) şi Olanda (58%), iar cele mai scăzute în Bulgaria (14%), Malta (18%), Italia (20%) şi Ungaria (21%).

Numai 12% dintre europenii participanţii la sondaj susţin că au fost implicaţi în realizarea unei fotografii sau a unui film, cu 14 puncte procentuale mai puţini decât în 2007, în timp ce 13% susţin că au dansat şi 11% că au cântat în public în ultimele 12 luni. În România, 74% dintre respondenţi au răspuns că nu au fost implicaţi direct într-o activitate culturală, în timp ce 23% au oferit un răspuns afirmativ. Cei mai mulţi români au preferat să cânte (14%), să danseze şi să realizeze fotografii sau să se implice în turnarea unui film (câte 7%) sau au cântat la un instrument muzical (4%). În ceea ce priveşte barierele în calea participării la activităţi culturale, întrebare la care au răspuns cei care au invocat lipsa de interes, de timp, de bani sau de alegeri pentru neparticipare, românii au indicat ca motiv în cel mai mare procent din UE ‘alegerile limitate sau calitatea scăzută a acestei activităţi în localitatea de reşedinţă’.

Răspunsul a fost oferit şi în ceea ce priveşte motivul pentru care nu au citit o carte în ultimele 12 luni (14%), dar şi în ceea ce urmărirea unei emisiuni culturale radio-tv (16%), mersul la un concert (30%), la un spectacol de balet, operă sau dans (30%), la teatru (29%), la cinema (29%), la un muzeu sau o galerie de artă (26%) sau la o bibliotecă (23%).

De asemenea, Forumul a găzduit şi ceremonia de acordare a premiului pentru proiectul pilot “@diversity EU”, care a onorat 12 idei invatoare în sectoarele culturale şi creative din Europa. Premiile au fost acordat următoarelor proiecte: ReWalk Europe! (Marea Britanie),  SMartART (Italia), SonicPaintings (Olanda), StoryGuides – Europe Through Legends (Slovenia),  HE/DE la guía a la ciudad amueblada (Spania), WIKI RAIL (Germania), Yugo (Slovenia), DEAF MAGAZINE (Germania),  PoetryCloud (Marea Britanie), Narrated Film Downloads (Marea Britanie), Travelling Hospitals (Franţa), museofabber.com – Access to printable museum collections (Grecia).

Chiar dacă internetul mustește de cultură, doar 6% dintre românii chestionați îl folosesc pentru a cumpăra cărți sau bilete la teatru. În același timp, 27 % dintre cetățenii din restul UE au declarat că internetul le este util pentru a achiziționa cărți, CD-uri sau bilete la spectacole.

Chiar dacă internetul mustește de cultură, doar 6% dintre românii chestionați îl folosesc pentru a cumpăra cărți sau bilete la teatru. În același timp, 27 % dintre cetățenii din restul UE au declarat că internetul le este util pentru a achiziționa cărți, CD-uri sau bilete la spectacole.

Distribuie:

Postaţi un comentariu