Richard Peña, specialist în cinema internațional, la TIFF Lounge: Rezolvarea problemei sălilor de cinematograf este vitală pentru România

Foto: Dan Bodea

Richard Peña, unul dintre directorii de programe al Film Society of Lincoln Center şi director al Festivalului de Film de la New York între 1988 şi 2012, a fost prezent sâmbătă la TIFF Lounge, în Piața Unirii, la o întâlnire cu tineri profesioniști din industria filmului, regizori, critici de film și studenți.

Profesorul Universității Columbia, specializat în teoria filmului şi în cinema-ul internațional se află pentru a cincea oară în România, însă pentru prima dată la Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF). Discuția cu publicul a avut-o atât în calitate de membru în juriul competiției Zilelor Filmului Românesc, cât și în cea de iubitor de film românesc. Printre altele, Richard Peña a povestit care a fost primul său contact cu filmul românesc al noului val, amintind și despre întâlnirea pe care a avut-o cu regizorul Dan Pița și cu filmul său din 1982, „Concurs”, care l-a determinat să urmărească de atunci ce se întâmplă în cinematografia românească. Mai târziu, în 1988, Festivalul de Film de la New York avea deja în program producția „Iacob” de Mircea Daneliuc. În ceea ce privește noul val al filmului românesc, Richard Peña și-a amintit că în 2006 a avut loc premiera la New York a filmului „Moartea Domnului Lăzărescu”, în regia lui Cristi Puiu. „De atunci, am încercat să găsesc conexiuni cu cinema-ul pe care eu îl știam în anii ’80. Împreună cu doamna Corina Șuteu, care atunci era directorul ICR New York, am căutat o formulă prin care să aducem cele două cinema-uri alături. Când vorbești despre România, vorbești despre o continuitate, o tradiție în ceea ce privește cinematografia și asta am vrut să arătăm”, a declarat Richard Peña.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Richard Peña a încercat să propună și o soluție la nivel instituțional pentru susținerea cinematografiei în România. „Din ceea ce știu, o problemă în România sunt sălile de cinema, mai precis lipsa lor. Cel mai importat pentru cinema-ul românesc este ca filmele să ajungă în primul rând la publicul din România, iar în lipsa sălilor de cinematograf aceasta este o problemă. În rest, filmul românesc este pe o cale bună”, a spus specialistul în teoria filmului. „Cinematografia românească își asumă riscuri, atât în termeni de context, cât și de conținut. Cinema-ul american a devenit incredibil de previzibil, nimeni nu își asumă riscuri”, a mai precizat Richard Peña. Cum ar trebui să arate o școală bună de film, a fost o altă întrebare la care profesorul Universității Columbia a încercat să răspundă. „Nu sunt realizator sau producător de filme, dar știu că trebuie să le oferi tinerilor alternative din care să aleagă”.

„Festivalul Internațional de Film Transilvania este important din cel puțin două puncte de vedere: este locul unde vii să vezi cele mai noi producții românești din partea unor regizori consacrați deja, precum Cristian Mungiu, Corneliu Porumbiu, Cristi Puiu, dar și filme ale unor regizori aflați la primele lor producții. Suntem în al zecelea an de la momentul noului val în cinematografia românească și în continuare vedem filme proaspete. Pentru această zonă este extraordinar de benefic să aibă un festival care să ofere o platformă de a vedea producții naționale, dar și internaționale”, a spus Richard Peña la Cluj.

În discuția moderată de Mona Nicoară, profesorul Richard Peña a vorbit și despre Festivalul de Film de la New York, cu o istorie de peste 50 de ani, unul dintre festivalurile majore de film din America, găzduite de Lincoln Center. „Există diferite tipuri de festivaluri care nu funcționează în New York, dar genul de festival cum este New York Film Festival, care prezintă în jur 25-28 de filme din întreaga lume în programul oficial, îl face un festival de succes”, a declarat Richard Peña.

La Film Society of Lincoln Center, Richard Peña a organizat retrospective ale marilor nume ale cinema-ului, precum şi evenimente dedicate cinema-ului african, israelian, cubanez, polonez, maghiar, chinez şi arab, printre multe altele. Împreună cu UniFrance, a creat în 1995 evenimentul Rendez-Vous with French Cinema, cel mai important demers de promovare a cinema-ului francez în America. Susţine numeroase prelegeri de film şi este profesor de Studii cinematografice la Universitatea Columbia, unde s-a specializat în teoria filmului şi în cinema-ul internațional.


Publicitate

Postaţi un comentariu