Retrospectivă culturală 2017: Cluj, capitala europeană atipică a artei, evoluție promițătoare pentru arta stradală și un an de excepție pentru filarmonică

Foto: Dan Bodea

Concerte extraordinare organizate de Filarmonica de Stat Transilvania, inclusiv în Penitenciarul de maximă siguranță Gherla sau în Sala Mare a Musikverein din Viena, expoziții ale artiștilor clujeni în galerii internaționale și menționarea lor în publicații de renume, premiu național pentru o asociație clujeană de teatru independent, revigorarea unui festival care în urmă cu 20 de ani a dat startul scenei electronice românești, prezența lui Alain Delon la ediția a 16-a a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF) sau întâlnirea cu reputatul filozof Mihai Șora la Festivalul Internațional de Carte Transilvania (FICT), record național pentru artiștii stradali clujeni prin realizarea unei picturi murale de dimensiuni impresionante, astfel se poate rezuma anul cultural 2017 în Cluj.

Mai mult, anul 2017 a venit și cu perspectiva realizării – până în 2020 – a unui Centru European de Artă Contemporană care să studieze, să documenteze și să promoveze artele contemporane din Estul Europei, din ultimii 70 de ani. Din păcate, tot anul trecut, Festivalul de arte performative Temps d’Images, unul dintre cele mai reprezentative festivaluri din România ale sectorului artistic independent, a capitulat din motive perfect întemeiate după zece ani de existență.

Un demers încurajator a venit, totuși, din partea Primăriei Cluj-Napoca prin programul de bugetare participativă, care va oferi în 2018 finanțare substanțială unui număr de 15 proiecte propuse de clujeni pentru orașul lor, printre acestea aflându-se și un proiect de regenerare prin artă a clădirilor instituțiilor de învățământ din Cluj. În ceea ce privește bugetul alocat în 2018 de Primăria Cluj-Napoca pentru proiectele culturale şi de tineret, acesta este de 11,4 milioane de lei.

Mai jos vă prezentăm o selecție a momentelor culturale importante ale anului 2017:

Galeria Richard Taittinger din New York a găzduit la începutul anului 2017 lucrările a nouă artiști reprezentativi ai școlii de pictură de la Cluj, în cadrul unei expoziții care a reunit mai multe generații cu diferite abordări artistice. Expoziția The Wanderers: Contemporary Painting From Cluj a cuprins în jur de 30 de lucrări semnate de Ioan Sbarciu, Cornel Brudașcu, Victor Răcătau, Aurelian Piroșca, Marius Bercea, Robert Fekete, Alin Bozbiciu, Oana Farcaș și Sergiu Toma.

Tot la începutul lui 2017, cele mai recente lucrări ale artistului român Adrian Ghenie au fost prezentate la Pace Gallery din New York. Adrian Ghenie a încheiat anul 2017 cu alte două expoziții personale, de data aceasta la Berlin, în Galeria Plan B și Galerie Judin. Un alt cunoscut artist clujean, Cornel Brudașcu, a avut și el la sfârșit de an o expoziție personală la Berlin, la Galeria Plan B.

A doua ediție a Premiilor Administrației Fondului Cultural Național (AFCN) și-a desemnat la început de 2017 câștigătorii, iar Asociația Reactor de creație și experiment din Cluj a primit Premiul pentru comunicare și mediere culturală pentru proiectul Teen Spirit #2.

Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca a decernat la sfârșitul lunii ianuarie titlul de Doctor Honoris Causa lui Bernard Blistène, directorul Muzeului Naţional de Artă Modernă-Centrul de Creaţie Industrială / Centrul Pompidou, Paris (Franţa), eveniment în cadrul căruia acesta a avut ocazia să-și declare admirația față de mai mulți artiști români reprezentativi ai artei contemporane, printre care Ana Lupaș, Cornel Brudașcu, Mircea Cantor, Adrian Ghenie, Victor Man, Ciprian Mureșan, Dan Perjovschi, Geta Brătescu, dar și să aducă un omagiu lui Constantin Brâncuși pe care l-a numit cel mai reprezentativ sculptor al secolului trecut.

Primul festival care în urmă cu 20 de ani a dat startul scenei electronice românești a revenit în 2017 cu o serie de elemente noi în ceea ce privește amenajarea și genul muzical abordat. Astfel, pentru ediția cu numărul 21, Festivalul Delahoya, în colaborare cu /FORM SPACE a oferit un eveniment desfășurat pe trei scene.

Spațiul de creație și difuzare a artei contemporane Fabrica de Pensule din Cluj a intrat anul trecut într-un amplu proces de renovare. Anunțul a fost făcut de Mircea Filip, Manager General al S.C. Perom SA, proprietarul Fabricii de Pensule, care a explicat motivele care au determinat această reconfigurare a spațiilor fabricii. Potrivit proprietarului, renovarea nu va fi ultramodernă, ceea ce înseamnă că fabrica nu își va pierde „aerul comunist”. De asemenea,  atelierele artiștilor vor fi renovate și amenajate în funcție de nevoi.

Povestea iubirii/ The History of Love, primul lungmetraj în limba engleză al regizorului Radu Mihăileanu a avut premiera oficială în România la cea de-a 16-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF). Totodată, rebelul filmului francez, simbol al cinematografiei europene și unul dintre cei mai iubiți actori ai lumii, legendarul Alain Delon a venit pentru prima dată în România, ca invitat special al aceluiași festival.

Expoziția personală „All Images From a Book…” a artistului clujean Ciprian Mureșan, prezentată în 2017 de galeria americană David Nolan, a fost menționată de publicația The New York Times într-un articol în care sunt trecute în revistă zece galerii de artă care merită vizitate în  în cartierul newyorkez Chelsea, respectiv expozițiile pe care le găzduiesc. Ciprian Mureșan s-a aflat în acel moment la a doua expoziție personală în colaborare cu galeria David Nolan. În același articol, The New York Times a numit Clujul noua capitală europeană atipică a artei care a dat lumii și alți „eroi” precum pictorul Adrian Ghenie sau artistul video Mircea Cantor.

53 de persoane private de libertate, o orchestră compusă din 15 muzicieni și cele patru Anotimpuri de Vivaldi s-au întâlnit la Penitenciarul de maximă siguranță Gherla ca un prim pas pe care Filarmonica din Cluj l-a făcut în direcția proiectelor sociale menite să demonstreze că muzica aparține tuturor, indiferent de categoria socială din care facem parte şi independent de spaţiul în care ea este interpretată.

În 2017 Clujul s-a putut mândri cu cea mai mare pictură murală din România după ce lucrarea artiștilor stradali Kero și Ocu (Omul Micro Macro Cosmos) a fost finalizată cu succes, în cadrul evenimentului organizat de platforma Urbannect, în fostul depozit al Prodvinalco, de pe strada Horea nr.33.

Peste 25.000 de vizitatori au petrecut o noapte albă la muzeele care au participat la cea de-a XIII-a ediție a evenimentului Noaptea Europeană Muzeelor, în creștere cu aproximativ 10.000 față de 2016. Aceasta a fost cea mai amplă ediție a evenimentului desfășurată în județul Cluj, atât prin numărul vizitatorilor, cât și prin numărul spațiilor expoziționale care au participat la eveniment, respectiv 11 instituții și spații expoziționale printre care Cinema Dacia și Institutul Cultural Francez.

Un nou centru dedicat artei și culturii contemporane din Cluj a fost inaugurat în luna iunie, în imediata vecinătate a gării. Centrul de Interes s-a format la inițiativa Federației Artiștilor și Galeriștilor din Fabrica de Pensule și a Asociației Artiștilor din Fabrica de Pensule care s-au desprins de Fabrica de Pensule la sfârșitul lui 2016 și s-au mutat într-un spațiu nou, o clădire industrială de pe strada Fabrica de Chibrituri.

Opera Națională Română din Cluj-Napoca a anunțat că începând cu noua stagiune va avea un director artistic care va coordona artiștii corpului de balet și care, împreună cu actualul manager al Operei, Florin Estefan, va gândi o nouă strategie pentru acest compartiment. Coregraful Boris Nebyla, fondatorul celei mai mari școli private de dans din Viena, „Dance Arts” și balerin de renume al Operei de Stat din capitala Austriei în anii ’90-2000, a intrat în noul său „rol” în toamna trecută. Tot Opera Națională Română din Cluj-Napoca are începând cu stagiunea 2017-2018 un nou director artistic, David Crescenzi, care va încerca să perfecționeze repertoriul italian, dar și să găsească noi soluții pentru atragerea publicului tânăr la Operă.

Electric Castle 2017 a fost cu siguranță cea mai spectaculoasă ediție a festivalului. Suprafața a crescut până la 220.000 de metri pătrați, iar experiența oferită de artiștii invitați a putut fi trăită la maxim de toți participanții, datorită unei scene cu deschiderea de 80 de metri, a unui ecran LED de 600 de metri pătrați cu o rezoluție 8K și a mai multor zone acoperite pentru public.

2017 a fost și anul în care fanii români s-au întâlnit, la Cluj, cu legendara trupă Depeche Mode. Concertul a marcat prima vizită a trupei la Cluj-Napoca.

Cu un foc de artificii, un show de senzație al lui Martin Garrix, 10 torturi în care publicul a „suflat” cu forță după reprezentația excentricului Steve Aoki și alte trei zile presărate cu premiere și noutăți, în 2017 a avut loc a treia ediție a festivalului de muzică electronică Untold

După opt luni de la primul tramvai colorat, artiștii stradali Kero&Ocu s-au întors în depoul CTP Cluj de la capătul Bulevardului Muncii pentru a vopsi un alt tramvai. De data aceasta desenul poartă amprenta și stilul lui Kero și este o reprezentare în viziune proprie a mai multor elemente din mișcarea hippie și nu numai.

Eveniment de referință în fiecare toamnă, cu opt ediții de succes, Festivalul Internațional de Film Comedy Cluj a luat anul trecut o pauză. Managementul festivalului s-a schimbat, iar noua conducere, respectiv Vlad Gliga, a decis amânarea celei de-a noua ediții pentru anul 2018.

Dacă în urmă cu trei ani mișcarea artistică independentă din Cluj se întâlnea la discuții pentru găsirea unor soluții de „funcționare” pe o scenă concurențială, cu finanțare nesigură, în 2017 trei companii independente de teatru și artă performativă, (Reactor de Creație și Experiment, Fabrica de Pensule și ZUG.zone) alături de cele două teatre de stat din oraș s-au solidarizat într-un parteneriat unic din care să aibă atât ele, cât și publicul de câștigat.

Institutul Francez din Cluj-Napoca are începând cu 2017 un nou director  (Xavier Leroux) care va coordona activitățile institutului, preluând astfel locul lui Benoit Bavouset, fostul director al Institutului Francez în ultimii patru ani.

La cei 101 ani pe care îi are, filozoful și eseistul român Mihai Șora a oferit în 2017 o lecție de luciditate tuturor celor prezenți la Festivalul Internațional de Carte Transilvania, desfășurat la Cluj-Napoca în luna octombrie. La cea de-a cincea ediţie a FICT, cititorii s-au bucurat și de prezența poetului sirian Adonis, nominalizat la Premiului Nobel pentru Literatură, unul dintre cei mai importanți scriitori arabi contemporani.

Opera care a revoluționat din toate punctele de vedere arta scenică la final de secol al XIX-lea și care nu a mai fost interpretată integral de o orchestră românească de mai bine de 35 de ani, a putut fi ascultată la Cluj, într-o versiune semiconcertantă, în interpretarea orchestrei Filarmonicii de Stat „Transilvania”. Evenimentul a marcat încheierea Festivalului Toamna Muzicală Clujeană, a 51-a ediție și constituie o premieră pentru filarmonica din Cluj, dar și o ocazie unică pentru public de a vedea un titlu atât de rar interpretat în România: „Das Rheingold-Aurul Rinului”, prima parte a tetralogiei „Der Ring des Nibelungen-Inelul Nibelungului” pe care Richard Wagner a compus-o în urmă cu două secole. De asemenea, Filarmonica din Cluj-Napoca a marcat un moment istoric la sfârșitul anului 2017, la Viena, unde a susținut, după mai bine de jumătate de secol de când o orchestră românească a fost prezentă acolo, un concert în Sala Mare a Musikverein, aceeași sală unde are loc în fiecare an Concertul de Anul Nou al Orchestrei Filarmonice din Viena. Orchestra Filarmonicii de Stat Transilvania a cântat în fața a 1800 de oameni, cu „doar” 1000 mai mulți decât numărul spectatorilor care participă de obicei la concertele din Cluj ale Filarmonicii și care au loc în sala Auditorium Maximum.

Postaţi un comentariu