Regizorul Tompa Gábor, despre titlul de Capitală Europeană a Culturii: În Timișoara, dialogul interetnic este mult mai deschis decât la Cluj

Foto: Dan Bodea

Cluj-Napoca și celelalte trei orașe aflate pe lista scurtă a competiției pentru obținerea titlului de Capitală Europeană a Culturii în 2021 se află la doar câteva zile distanță de a afla care dintre ele va fi desemnat oraș câștigător.

Ultima etapă a competiției se va derula în perioada 15-16 septembrie 2016, prin audierea celor 4 orașe care au trecut de faza de preselecție în cursa pentru obținerea prestigiosului titlu: Baia Mare, București, Cluj-Napoca, Timișoara. Înainte de această etapă, însă, în perioada 8-14 septembrie, au loc vizite ale juriului competiției în cele patru orașe preselectate. La sfârșitul lunii august, Florin Moroșanu, președintele Asociației Cluj 2021 Capitală Culturală Europeană, preciza pentru Transilvania Reporter că fiecare oraș va avea nouă ore la dispoziție pentru a arăta juriului ceea ce este reprezentativ în oraș, în corelație cu programul și strategia prezentată în proiectul de candidatură.

La conferința de presă organizată joi, 8 septembrie, cu ocazia începerii noii stagiuni, directorul Teatrului Maghiar de Stat Cluj, Tompa Gábor, a precizat că titlul de Capitală Culturală nu trebuie perceput ca un merit, ci ca o nevoie.

„După părerea mea, există și alte orașe care au la fel de bune șanse ca și Clujul să obțină titlul de Capitală Culturală Europeană, orașe unde dialogul interetnic este mai deschis. Am lucrat la Teatrul German din Timișoara și am văzut ce înseamnă asta în contextul în care s-a vorbit mult despre segregarea comunităților în Cluj pe bază etnică și religioasă. De exemplu, un oraș mic din Slovenia a primit acest titlu pentru a soluționa o mare problemă acolo, respectiv poluarea orașului. A fost închisă o fabrică, dar au apărut alte probleme cum ar fi șomajul. Nu trebuie să ne uităm la Capitală Culturală ca la un merit, ci ca la o posibilitate de a ne ajuta să soluționăm unele probleme existente. De fapt, de Capitală Culturală avem și nevoie și nu e vorba doar de bani, ci de o circulație de idei, de oameni care ar putea ajuta la apropierea mai mare în interiorul comunității clujene. Asta vrea și Festivalul Internațional de Teatru Interferențe pe care îl vom avea în toamnă, între 24 noiembrie-4 decembrie și care va avea tema Odiseea Străinului”, a spus regizorul, totodată membru al Asociației Cluj-Napoca 2021 Capitală Culturală Europeană.

 

Distribuie:

Postaţi un comentariu