Regizorul Cristi Puiu, la Astra Film Festival: „Eu cred că am fost trimis pe Pământ pentru a-i salva pe actori”

Foto: Astra Film Festival

De ce Sieranevada este film de ficțiune și nu documentar, de ce nu îl interesează aspectul comercial al filmelor pe care le realizează, sau de ce crede că a fost trimis pe Pământ pentru a-i „salva” pe actori, au fost doar câteva dintre explicațiile pe care cineastul Cristi Puiu le-a oferit în fața publicului, în timpul discuției moderate de jurnalistul Mihnea Măruță la Astra Film Festival din Sibiu. Regizorul Cristi Puiu este membru în juriul Astra Film Festival 2016 și autorul filmului Sieranevada care a deschis luni 17 octombrie cea de-a 23-a ediție a festivalului de film documentar de la Sibiu.

Acțiunea din „Sieranevada” are loc la trei zile de la atentatul din redacția hebdomadarului parizian, Charlie Hebdo și la patruzeci de zile de la moartea tatălui său, când Lary, un medic trecut de 40 de ani, urmează să își petreacă ziua de sâmbătă însoțit de tânăra lui soție, în sânul familiei, reunite cu ocazia comemorării celui dispărut. Evenimentul, însă, nu se derulează conform așteptărilor. Pentru acest film, Cristi Puiu a avut ca punct de plecare parastasul tatălui său la care a asistat în urmă cu câțiva ani

„A fost suprarealist ce s-a întâmplat la parastasul tatălui meu. Mie nu-mi vine să plâng la parastasuri. Moartea deja este un pumn suficient de puternic astfel încât parastasul să mai însemne mare lucru. Am făcut acest film pentru că mi s-a părut foarte comică situația. Mi se pare că oamenii sunt foarte comici, și aici mă includ și pe mine, atunci când trebuie să facă ceva pentru că «așa se face»”, a spus Cristi Puiu. Ceea ce a declanșat interesul pentru povestea asta și dorința de a face filmul a fost posibilitatea de a aduna în același loc mai mulți oameni, a mai spus regizorul. „Pe vremuri îmi doream să pot imagina personaje, să le definesc cât se poate de bine. Acum am reușit să fac asta”.

Întrebat de jurnalistul Mihnea Măruță, Cristi Puiu a explicat de ce Sieranevada este un film de ficțiune și nu unul documentar:

„Există impresia că filmul documentar ajunge la adevăr. El ajunge la un soi de adevăr, dar și filmul de ficțiune face asta. Există formula aceea care spune că diferența dintre filmul documentar și filmul de ficțiune este dată de faptul că în cazul filmului documentar, regizorul este Dumnezeu, iar în cazul filmului de ficțiune, Dumnezeu este regizorul. În filmul documentar, așa cum îl înțeleg eu, trebuie să stai la pândă să se întâmple lucrurile și ești obligat să faci cu ceea ce ți se oferă. În filmul de ficțiune le pui tu acolo. Pe mine mă interesează să lucrez cu actori, profesioniști sau neprofesioniști și mă interesează ca ei să ajungă să se elibereze pentru fragmentul acela scurt în care joacă, lucru care nu este posibil în cazul filmului documentar. Mă interesează să ajung să obțin fragmente de adevăr care țin de spațiul intim al individului și ele nu pot fi obținute decât dacă cel care este în poziție să ți le ofere acceptă propunerea”, a spus cineastul.

„Când faci un film documentar”, a mai spus Cristi Puiu, „te duci să descoperi lumea, în timp ce eu, când fac un film de ficțiune pun pe masă ceea ce cred eu despre lume”. „Sunt obligat să construiesc o poveste susceptibilă de a putea prinde în interiorul ei fragmentul acela de adevăr pe care socotesc eu că este important să îl transmit celorlalți. De aceea nu gândesc în termen de film, ci de experiență cinematografică și din cauza asta poate neglijez chestiunile legate de durată și aspectul comercial”, a precizat regizorul. Din punctul său de vedere, a face un film implică o mare responsabilitate, pentru că autorul  răspunde în fața propriei sale conștiințe în primul rând. „Socotesc că autor este cel care se pune pe sine în pericol, nu cel care îi pune pe ceilalți în pericol. Povestea pe care o spui, trebuie să fie povestea ta”.

Foto: Astra Film Festival

Foto: Astra Film Festival

La provocarea publicului, regizorul a exclus varianta că filmul Sieranevada este feminist și a explicat, de asemenea, cum toate personajele au ceva din propria lui persoană.

„Mă acoperă toate, dar eu nu acopăr nici un personaj de la un capăt la celălalt. Partea cea mai importantă a personajelor vine de la actori, nu de la mine. Ei au adus din ceea ce sunt ei. Eu chiar cred că regizorul trebuie să vadă filmul din sală, alături de ceilalți spectatori. Lucrurile cele mai importante care există în filmele mele sunt lucrurile pe care nu le-am pus eu acolo. Pentru mine este o experiență. Eu sunt spectatorul propriilor mele filme. Meseria de regizor ar trebui să se suprapună cu cea de psihoterapeut. Pentru o vreme ești un fel de tătuc al popoarelor acolo,   pe platourile de filmare, dar nu neapărat pentru că vrei tu. Steven Spielberg spunea că cel mai greu lucru de făcut ca regizor este să te dai jos din mașină. Și avea dreptate. Când știi ce te așteaptă, că ești piaza rea, nu îți vine să te dai jos din mașină. De-asta ești regizor, ca să spui nu, nu să spui da. Când faci un film, pe durata producției este stare de război”, a declarat Cristi Puiu la Sibiu.

Așa cum declarase în repetate rânduri, pentru Cristi Puiu meseria de actor nu există. În schimb, este de părere regizorul, există competențe și fel de fel de nevoi care generează meserii.

„Mulți tineri sunt ținuți departe de actorie, iar cei care ajung nu sunt toți făcuți pentru asta. Dacă ajungi în poziția de actor este de dorit ca tu să fii competent. Dar nu se întâmplă întotdeauna așa. De altfel, cei mai mulți actori sunt proști. Spre foarte proști. Dar asta se aplică și medicilor și profesorilor. Pentru mine există misiunea de actor. Adică tu, pe durata realizării filmului, ocupi această poziție și ești acolo pentru a face posibilă întâlnirea spectatorului cu adevărul. Nu există actori profesioniști și neprofesioniști. Există oameni inteligenți și sensibili. Eu cred că am fost trimis pe Pământ pentru a-i salva pe actori”, a concluzionat Cristi Puiu la Astra Film Festival.

Foto: Astra Film Festival

Foto: Astra Film Festival

Sieranevada îi are în distribuție pe actorii Mimi Brănescu, Dana Dogaru, Sorin Medeleni, Ana Ciontea, Judith State, Marin Grigore, Rolando Matsangos, Cătălina Moga, Ilona Brezoianu.

Potrivit anunțului făcut de Centrul Național al Cinematografiei (CNC) filmul „Sieranevada”, în regia lui Cristi Puiu, este propunerea României la Oscarul pentru cel mai bun film într-o limbă străină. „Sieranevada” a avut premiera națională în luna iunie în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), unde a fost distins cu premiul de popularitate. „Eu percep acest film ca fiind o comedie, la fel cum am perceput și filmul «Aurora». Este un film care va ține departe pe foarte mulți oameni, pentru că relația pe care o are fiecare cu cinema-ul diferă. Dacă pe mine mă interesează mai mult viața decât filmul, voi alege întotdeauna să văd acest tip de filme, dar dacă pe cineva interesează mai mult cinema-ul, atunci va sta departe de filmul meu”, preciza regizorul Cristi Puiu la TIFF.

Sieranevada este cel de-al 4-lea lungmetraj regizat de Cristi Puiu, după Aurora, Moartea Domnului Lăzărescu și Marfa și banii. Filmul a deschis competiția oficială a celei de-a 69-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (11-22 mai 2016).

„Ceea ce se vinde, ceea ce funcționează, sunt produsele care au legătură cu divertismentul, cu evadarea, cu relaxarea. La acele filme publicul va merge întotdeauna. Dar nu toate sunt cinema, produsele acestea audio-vizuale. Unele sunt terapii. Te duci ca la sala de fitness. Dacă pe mine mă interesează festivalului de film de la Cannes, de la Berlin, Locarno, Toronto sau Sundance este pentru că așa ajunge filmul meu în lume. Pentru ca un film românesc să ajungă pe piața internațională trebuie să treacă prin filtrul festivalurilor”, Cristi Puiu, regizor

 


Publicitate

Postaţi un comentariu