PREMIERĂ „În viitorul apropiat”, a treia producție Teen Spirit, marca Reactor

Foto: Robert Puțeanu

Cea mai recentă premieră a platformei Teen Spirit, inițiată de spațiul Reactor de creație și experiment, vine din nou în întâmpinarea spectatorilor tineri, fără a se limita însă la acest segment de public, de data aceasta cu un spectacol despre Viitor. Ce vei face mâine, ce vei face după ce pleci de aici, sau cum ai vrea să își amintească oamenii de tine, sunt doar câteva dintre întrebările pe care le ridică spectacolul „În viitorul apropiat”, al treilea spectacol al platformei Teen Spirit, după „Dispariția” și „Nu cred că o să îmi treacă vreodată”.

Mesajul pe care îl transmite spectacolul nu se vrea unul moralist, spune echipa care a muncit la realizarea lui, ci invită spectatorii la un dialog reflexiv, necesar în contextul actualității nedorite a expresiei „e sigur că totul e nesigur”.

„În viitorul apropiat” a fost realizat printr-o manieră pe care dramaturgul Petro Ionesco a folosit-o și în cazul unor producții anterioare, respectiv o metodă participativă de scriere a scenariului, numită devised theater, bazată pe improvizație. În procesul de realizare a spectacolului, Petro Ionescu i-a avut alături pe regizorul Cristian Ban și pe actorii Carina Bunea, Zsolt Csepei, Cătălin Filip și Timea Udvari. De asemenea, o contribuție importantă în spectacol au avut-o și elevii din mai multe școli și licee clujene care au fost sursă de documentare pentru echipa artistică timp de mai multe săptămâni.

„Am fost influențată să apelez la această metodă de lucru în multe dintre spectacolele pe care le-am realizat, prin prisma masteratului pe care l-am urmat în Belgia unde am văzut că majoritatea companiilor independente de teatru lucrează pe această metodă. În 2013 am participat ca performer și dramaturg la un atelier de devised theater susținut de regizorul belgian Armel Roussel, în cadrul proiectului european „Cities on Stage/ Villes en scene” (atelier documentat printr-un spectacol prezentat atât la Bruxelles cât și la Sibiu, în Festivalul Internațional de Teatru, n.r.) și am început să înțeleg tot mai mult acest concept. Primul experiment în care am aplicat această metodă a fost la Teatrul FIX din Iași, respectiv spectacolul «Ce am ales să uit», pe care l-am realizat în colaborare cu regizorul Raul Coldea, apoi a urmat «Provizoriu» la Reactor și «Nu cred că o să-mi treacă vreodată», o producție tot Reactor de creație și experiment”, precizează dramaturgul Petro Ionescu.

Ideea spectacolului „În viitorul apropiat” s-a concretizat tot mai mult pe măsura întâlnirilor și a discuțiilor libere pe care echipa le-a avut cu adolescenții clujeni. Din discuție în discuție s-a ajuns la anumite scene care să permită începerea repetițiilor în data de 15 februarie.

„În primele zile, după întâlnirile cu elevii, le-am dat actorilor mai multe situații și i-am lăsat să vorbească. Practic textul a venit de la ei și s-a creat o structură pe baza căreia am început să lucrăm. Până la jumătatea repetițiilor ne-am concentrat să generăm text și material dramatic. A presupus multe reglaje, dar mi-a plăcut că nu a existat un autor pe care trebuia să îl punem în scenă, ceea ce ne-a permis să schimbăm oricând replicile, fiind ale noastre”, a precizat pentru Transilvania Reporter, Cristian Ban, regizorul spectacolului.

Foto: Robert Puțeanu

Foto: Robert Puțeanu


Cu privire la mesajul pe care vrea să îl transmită spectacolul, Cristian speră să nu fie unul moralist. „Am ținut cont și de faptul că elevii au fost foarte realiști legat de viitorul lor, dar și speriați în anumite cazuri. Mulți dintre ei erau blocați când îi întrebam cum văd viitorul și au fost puțini cei care aveau planuri pe termen lung. Cred că și asta am încercat să le transmitem prin acest spectacol, că viața nu li se va lumina când vor ajunge ca noi pentru că și noi suntem la fel de debusolați cu privire la viitor. Cu toate acestea, în spectacol, este păstrat balansul între a fi optimist sau pesimist și vreau să cred că este un spectacol vesel, care dă speranță”, a mai spus Cristian Ban.

Spectacolul nu are public țintă doar liceeni, precizează dramaturgul Petro Ionescu și, ca urmare, accesul publicului nu este limitat la un anume segment de vârstă. Un detaliu important în spectacol este faptul că nu există personaje, ci se mizează pe talentul și personalitatea actorilor Carina Bunea, Cătălin Filip, Timea Udvari și Zsolt Csepei.

 „A fost interesantă ideea de a crea un non-personaj, fără o lume a lui, fără o aură, respectiv ideea de a vedea cum este să fiu eu și să nu fiu eu. E ceva ce ar trebui să existe în fiecare actor. Pentru mine a fost un exercițiu foarte bun să fug de jocul actoricesc clasic care are la bază un suport sau un context și să vin, în schimb, cu propria mea lume care să o întâlnească pe cea imaginată”, a declarat actrița Carina Bunea.

Despre nevoia de a veni în întâmpinarea unui segment de public neglijat de sistemul teatrelor de stat, care nu este preocupat să aducă oferte explicite de spectacole pentru categoria de vârstă de 14-18 ani, echipa spectacolului „În viitorul apropiat” consideră că proiecte precum Teen Spirit pot aduce o schimbare în ceea ce privește formarea publicului de teatru.

„Cei de la Reactor și-au dat seama că este un segment de public care nu este acoperit nici de teatrele pentru copii și nici de teatrele de stat care nu au o nișă pentru publicul adolescent. Așa s-a născut primul proiect Teen Spirit care a fost finanțat de Primăria Cluj-Napoca și prin care s-au realizat primele două spectacole ale platformei: Dispariția și Nu cred că o să-mi treacă vreodată. Văzând că proiectul are succes și că liceenii au început să vină mai des la Reactor nu doar la spectacolele dedicate lor, ci în general la spectacolele din acest spațiu, s-a născut al doilea proiect, finanțat de data aceasta prin fonduri AFCN. Astfel, suntem la al treilea spectacol și cel mai probabil Teen Spirit nu se va opri aici”, a declarat Petro Ionescu.

Cel mai important în acest moment, consideră regizorul Cristian Ban, este dezvoltarea publicului și renunțarea la obiceiul de a merge „cu clasa” la teatru. „Trebuie înțeles că nu este nimic greșit să vii la teatru cu iubitul sau cu iubita, sau cu gașca de prieteni. Și ceea ce vedem noi este că tot mai mulți tineri vin la spectacolele de la Reactor pentru că le place, pentru că sunt pentru ei sau despre ei”, explică regizorul.

Planul Asociației Reactor de creație și experiment este chiar de a avea o stagiune gratuită pentru liceeni, cu producții dedicate lor, atât spectacole, cât și ateliere sau dezbateri.

Spectacolul „În viitorul apropiat” este realizat în parteneriat cu Váróterem Projekt, printr-o finanțare AFCN-Administrația Fondului Cultural Național. Avanpremiera va avea loc vineri, 18 martie, de la ora 19.00, iar premiera duminică, 20 martie, de la ora 19.00, la spațiul Reactor de creație și experiment de pe strada Petőfi Sándor, nr.4.


Publicitate

Postaţi un comentariu