Nicolas Cage, la masterclass TIFF: Despre puterea imaginației, gulaș bine condimentat și ce înseamnă să fii relevant ca actor

Foto: Dan Bodea

Actorul Nicolas Cage, invitatul de onoare al Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF) din acest an s-a întâlnit duminică, în a treia zi de festival, cu publicul din Cluj în cadrul unei conferințe de tip masterclass în care a oferit detalii din cariera de aproape patru decenii și a dezvăluit metode și practici ale profesiei de actor de top.

Discuția a fost moderată de directorul artistic al TIFF, Mihai Chirilov, care l-a provocat pe excentricul actor cu întrebări legate de evoluția sa cinematografică și postura de actor de Oscar.

Foto: Dan Bodea

În debutul discuției, Nicolas Cage a precizat că nu a fost deranjat de ploaia din ultimele zile de la Cluj, având în vedere că în America locuiește în Deșertul Mojave, în apropiere de Las Vegas și că în ultimele două zile a încercat să descopere cât mai mult împrejurimile Clujului, vizitând satul Rimetea și Salina Turda.

„Mi-am făcut câțiva prieteni, am mâncat tradiționalul gulaș unguresc. Am fost și la Salina Turda care mi-a amintit de filmul «Călăuza» al lui Andrei Tarkovski. M-am simțit într-o altă dimensiune”, a declarat Nicolas Cage la Cluj.

La provocarea lui Mihai Chirilov, actorul a comentat afirmația făcută recent de un jurnalist al publicației britanice The Guardian care spunea că dacă ar fi să îi atribuie lui Nicolas Cage o melodie care să-i reprezinte personalitatea, aceasta ar fi Bohemian Rapshody de la Queen. „Cred că acea melodie este în sine o călătorie plină de surprize și pot să înțeleg paralela”, a precizat actorul.

„Pentru aceia dintre voi care vor să urmeze o carieră în cinematografie, păstrați-vă vie curiozitatea fără a vă fi teamă de eșec. În termeni de carieră, nu m-am văzut niciodată un om de carieră, ci un om care lucrează”, a transmis Nicolas Cage.

Provenind dintr-o familie intelectuală cu tradiție în lumea filmului, avându-l aproape pe unchiul său, celebrul regizor Francis Ford Coppola, Nicolas Kim Coppola a fost mereu inspirat de familia lui, chiar dacă nu acesta a fost motivul care l-a determinat să devină actor. La patru ani se uita la televizor și era fascinat de ceea ce vedea.

„Am fost norocos să fiu crescut într-o familie în care tata era profesor de literatură comparată și pe la 7-8 ani îmi proiecta filme expresioniste ca «Nosferatus», cu Max Schreck, sau «Cabinetul Doctorului Caligari» și îmi dădeau coșmaruri, dar mă inspirau în același timp. La cinema a fost o perioadă când vedeam «Citizen Kane» sau «Splendoarea Ambersonilor», sau Fellini cu Giulietta și spiritele așa că de la o vârstă foarte fragedă aceste filme s-au fixat în mine. Am simțit și presiunea numelui Coppola și de aceea am ales să mi-l schimb. Când mergeam la audiții pentru un film nu îmi puteam aminti replicile pentru că toată lumea voia să vorbim despre filmul «Nașul». Așa că mi-am schimbat numele în Cage, după numele compozitorului John Cage. Legal am rămas tot Coppola, dar lumea mă cunoaște ca Nick Cage”.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Actorul a încercat la un moment dat să contabilizeze numărul filmelor în care a jucat, însă a pierdut șirul. Cu siguranță, a spus el, sunt mai mult de 100. În privința stilului de actorie pe care l-a practicat în toți acești ani, acesta s-a situat între expresionism german, western kabuki și, recent, șamanism nouveau, stil pe care l-a aplicat în filme de comedie, filme de acțiune și producții horror.

„Filmul mut te obligă să exagerezi expresia feței pentru că, evident, nu dispui de voce. Ca actor tânăr am început să cred tot mai mult în ceea ce numesc sincronicitatea artei. Sărutul vampirului, film în care am jucat în 1988 un personaj care își pierdea mințile, a fost o modalitate de a mă apropia de rolul pe care l-a făcut Max Schreck în «Nosferatu». De fapt mătușa mea, Talia Shire a fost prima persoană care mi-a spus că naturalismul este un stil și pe parcurs am învățat că trebuie să rămâi deschis la diferite influențe și culturi. Eu am fost norocos pentru că majoritatea regizorilor mi-au dat libertate de exprimare și m-au acceptat”, a precizat Nicolas Cage.

Actorul a spus că indiferent de rol, acesta trebuie jucat cu încărcătură emoțională și a vorbit despre conceptul Super 8 feeling, nume împrumutat de la o camera de filmat Minolta Super 8 pe care tatăl lui i-a oferit-o lui și fratelui său în copilărie. „Făceam cu fratele meu filme doar din dragoste pentru această artă. Și acesta este Super 8 feeling, adică cea mai bună metodă de a face un film. Cu acest gând am jucat în «Rasing Arizona» și a funcționat foarte bine. La fel s-a întâmplat și cu filmul «Mandy». Pentru mine este cel mai sincer proces de a face un film”, a povestit Nicolas Cage.

Cu referire la momentul 1996, când a primit Oscarul pentru rolul din „Leaving Las Vegas”, Nicolas Cage a precizat că sunetul aplauzelor nu trebuie ignorat, cum spunea odată Gary Oldman, așa că nu poate să fie decât onorat pentru acea recunoaștere.

„Când am citit eu scenariul acestui film, nimeni nu își dorea să îl producă. Fusese refuzat de toate studiourile. Mi-am spus atunci că nu voi câștiga niciodată un Oscar, așa că nu am nimic de pierdut dacă voi juca în acest film”, a precizat Nicolas Cage.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Mai departe, actorul a oferit câteva „secrete” pe care le folosește pe platoul de filmare pentru a intra în rolul personajelor, dezvăluind inclusiv metoda de a juca un personaj în stare de ebrietate. Nu este un secret că actorul a avut probleme cu alcoolul sau că atunci când a filmat pentru „Leaving Las Vegas” s-a înregistrat în timp ce consuma alcool pentru a-și studia comportamentul. Cage a mărturisit că i-a plăcut rolul de alcoolic pe care Kris Kristofferson l-a făcut în A star is born în 1976.

„Cel mai mare cadou pe care îl ai ca artist este imaginația, precum și abilitatea de a crede în imaginație. Unii dintre noi ne îndoim de această abilitate, dar imaginația poate fi augmentată prin diverse trucuri. Aici intră în joc în cazul meu șamanismul și credința în obiecte simbol. Poate fi un obiect costisitor, sau nu, pe care să îl porți cu tine. Eu port astfel de obiecte pe platourile de filmare. Este vorba de a-ți stimula imaginația. Un alt truc este de a te gândi la situații care te afectează emoțional, fie că este vorba de o poveste dintr-un ziar sau de o întâmplare din viața ta ”, a transmis actorul.

Cage vorbit, în continuare, despre rolurile din „Adaptation” și „Face Off”, inclusiv despre provocarea de a realiza o versiune credibilă a colegului său de platou, John Travolta.

În fața publicului prezent la întâlnire, Nicolas Cage a mărturisit că este total împotriva ideii de celebritate. Nu are conturi pe rețelele de socializare, nu vrea să fie văzut. Cu toate acestea, fanii îl caută și în gaură de șarpe pentru a-i face o poză. „Dacă în ziua de astăzi cultura internetului și a meme-urilor contribuie la ceea ce mă face relevant, atunci accept asta. Dar dincolo de acestea, măcar să vedeți și filmele în care joc și s-ar putea să vă placă”, a îndemnat actorul.

Nicolas Cage a precizat că la bază este actor de filme indie și buget redus și întotdeauna îi va face plăcere să se întoarcă la acele rădăcini.

„Multă lume consideră, cred eu în mod eronat, că dacă apari în filme produse de platforme de Video on Demand nu mai ești relevant ca actor. Adevărul este că tot mai multă lume apelează la acest format de filme pentru că este accesibil din punct de vedere financiar. În plus, ai ocazia să vezi filme independente care au curajul să spună povești pentru care marile studiouri nu își asumă riscuri. Acest tip de povești îmi doresc eu să spun”, a explicat Nicolas Cage.

Actorul american a avut de-a lungul carierei și apariții în filme europene, „Time to Kill” în regia lui Giuliano Montaldo sau „Kick-Ass”, în regia lui Matthew Vaughn fiind două dintre ele. În România, actorul a filmat „Dying of the light” de Paul Schrader și „Ghost Rider: Spirit of Vengeance”, regizat de Mark Neveldine și Brian Taylor. În privința regizorilor alături de care a lucrat și a sfaturilor pe care le-a primit de la ei, Nicolas Cage a făcut referire la cuvintele lui David Lynch, ale lui Francis Ford Coppola sau ale lui Martin Scorsese și John Woo care i-au transmis dragostea pentru cinematografie.

În stilul său caracteristic, Nicolas Cage a povestit publicului prezent la masterclass și episodul în care a scris primul său scenariu. Din păcate, destinul și noul său Ferrari au făcut ca acel manuscris să nu vadă lumina reflectoarelor.

În ultima parte a masterclass-ului actorul american a răspuns și curiozităților publicului. În acest context a mărturisit că și-ar dori să joace într-un film regizat de Christopher Nolan și să îl aibă coleg de platou pe Jack Nicholson. „Majoritatea eroilor mei, cei alături de care aș fi vrut să joc, au murit deja. Cred, totuși, că Al Pacino este un actor pe care aș vrea să îl am coleg într-un film”, a spus Nicolas Cage. Actorul a enumerat și câteva cărți preferate printre care Stranger in a Strange Land, roman SF de Robert A. Heinlein sau Men Without Women de Haruki Murakami. Atunci când nu filmează, Nicolas Cage a mărturisit că îi place să își petreacă timpul alături de băieții lui, să vadă filme, să descopere arta lui Ingmar Bergman și Andrei Tarkovski, să citească și să deguste vinuri bune.

La final, actorul a refuzat propunerea lui Mihai Chirilov de a oferi publicului prezent la masterclass o mostră de actorie „marca Cage” (scena alfabetului din „Sărutul vampirului”).

„Am venit aici să vorbesc, nu să joc. Mastercalss-ul a fost gratuit. Așa că dacă vreți să vedeți o scenă din Vampire Kiss, trebuie să plătiți pentru asta”, a încheiat actorul în aplauzele publicului.

Nicolas Cage a primit sâmbătă seara Trofeul Transilvania pentru Contribuția Adusă Cinematografiei Mondiale în cadrul ediției cu numărul 18 a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), desfășurat la Cluj în perioada 31 mai-9 iunie.

Citiți și:

Nicolas Cage, pe scena de la Cluj: „Iubesc asocierea de cuvinte Trofeul Transilvania. Mă simt foarte apropiat de spiritul acestor locuri”

Postaţi un comentariu