Mai multe locuri în sală şi schimbări de identitate la Teatrul de Păpuşi “Puck”

Puck" se adresează tuturor categoriilor de vârstă şi îi invită pe clujeni să îşi exprime creativ ideile/Foto: Dan Bodea

Teatrul de Păpuşi “Puck” se pregăteşte pentru deschiderea unei noi stagiuni, odată cu venirea toamnei şi începerea şcolii. Recent investit în funcţia de director, actorul Teatrului Naţional Cluj, Emanuel Petran, şi-a propus mai multe schimbări în ceea ce priveşte bunul mers al instituţie, inclusiv mărirea capacităţii sălii de spectacole şi crearea unei noi identităţi pentru teatrul înfiinţat în anul 1950.

Ce-şi doresc copiii

“Stagiunea Teatrului de Păpuşi Puck este în strânsă legătură cu activitatea şcolară, aşadar în data de 15 septembrie când se întorc copiii la şcoală vom începe şi noi. În ceea ce priveşte premierele, acestea nu vor lipsi, însă încă aştept propuneri. Vom organiza un concurs de proiecte, dar nimic nu este bătut în cuie în acest moment. Vor fi reluate spectacolele care au avut succes şi care funcţionează şi, în primul rând, cele care au avut priză la copii. Avem de gând să facem şi câteva sondaje pentru a afla ce îşi doresc copiii”, a precizat Emanuel Petran, într-un interviu acordat cotidianului Transilvania Reporter. Anul viitor directorul va încerca să îndeplinească şi ceea ce şi-a propus pentru acest teatru încă de la început, respectiv realizarea spectacolelor de teatru adresate grupelor de vârstă 10-14 ani, 14-18 ani, cărora nu li se adresează în acest moment nici Teatrul Naţional, nici Teatrul de Păpuşi. „Trebuie mai întâi să stabilesc legături cu profesorii, să găsim căi de discuţii, să aflăm care sunt aşteptările lor şi ce putem noi să le oferim. Vom porni de la ceea îşi doresc spectatorii şi în timp să îi conducem spre zona artistică pe care noi ne-o dorim”, a spus Emanuel Petran.

În căutarea lui Puck

În luna iunie a acesui an, noul director al instituţiei clujene a demarat proiectul intitulat „În căutarea lui Puck”, care să se adreseze tuturor categoriilor de vârstă şi care să caute o formă cât mai bună de a servi pe viitor ca identitate a teatrului. „Puck este personaj în ‘Visul unei nopţi de vară’, de William Shakespeare, foarte greu de definit. Se vor da nişte linii clare, vom invita oamenii să citească ‘Visul unei nopţi de vară’, ca să înţeleagă cine este personajul şi cum arată el şi, în funcţie de aceste informaţii, orice om poate să ni se adreseze. Va fi un premiu de 1.000 de lei pentru câştigător, plus mândria că ideea lui va deveni imaginea Teatrului de păpuşi”, preciza la acea dată Emanuel Petran. Deşi termenul pentru concursul de idei era luna septembrie, acesta s-a prelungit pentru a oferi ocazia cât mai multor doritori să se implice în crearea unei noi identităţi a teatrului. „În luna iunie copiii au plecat în vacanţă şi s-au trimis doar câteva desene şi propuneri.Încercăm să promovăm cât mai mult acest proiect şi să atragem în el toate categoriile de vârstă. Eu sunt total anti-talent la desen şi nu aş putea să vin cu o idee strălucită. Cel care o a face însă, pe lângă cei 1000 de lei pe care îi va primi din partea Teatrului Puck, trebuie să ştie că ideea lui va rămâne pe afişe, pe frontispiciul teatrului şi, de ce nu, în eternitate”, a precizat Emanuel Petran adăugând că prin această iniţiativă a dorit un aer proaspăt, mai puţin figurativ pentru Teatrul Puck. „Copiii sunt atraşi de o imagine clară şi un logo trebuie să fie adresat lor”, este de părere directorul. Juriul va premia cea mai bună lucrare cu Marele Premiu, iar câştigătorul va fi anunţat în cadrul Festivalului Internaţional al Teatrelor de Păpuşi „PUCK”, în perioada 14-18 octombrie 2013.

Mai multe locuri

La Festivalul Internaţional al Teatrelor de Păpuşi „Puck” vor participa 16 trupe şi nu vor lipsi invitaţii internaţionali. „Încercăm ca acest festival să devină uşor, uşor cât mai internaţional. Este important un astfel de festival pentru a vedea cum se raportează şi alţii la cultură. Dacă reuşim să facem un festival de anvergură, vor urma invitaţii şi pentru noi şi astfel ne creşte valoarea”, consideră actorul Emanuel Petran. În ceea ce priveşte bugetul Teatrului de Păpuşi „Puck”, acesta este asigurat de Consiliul Judeţean şi acoperă cheltuielile cu salariile şi proiectul minimal: două spectacole şi o reluare la secţia română şi două spectacole şi o reluare la secţia maghiară. „Restul, dacă mai vrem să facem ceva trebuie să facem din încasări sau din producţie proprie. De aceea doresc să măresc numărul locurilor în sală de la 93, la 130, încercăm să vindem bilete online pentru a ajunge mai aproape de public şi astfel să pătrundem în lumea în care trăim cu toţii”, a declarat noul şef al instituţiei de cultură clujene. Astfel, în sală vor fi desfiinţate scaunele care au spătar pentru a face loc unor bănci capitonate. „Am văzut la Teatrul Ţăndărică o astfel de soluţie şi mi s-a părut excelentă”, spune Emanuel Petran.

Emanuel Petran (stânga) în rolul şefului gării din "Steaua fără nume"/Foto: Nicu Cherciu

Emanuel Petran (stânga) în rolul şefului gării din “Steaua fără nume”/Foto: Nicu Cherciu

În primul rând actor

Deşi în 2011 Emanuel Petran a fost unul dintre fondatorii Asociaţiei Culturale JAD, în prezent este doar membru al acesteia şi joacă în continuare în spectacolele Teatrului Naţional. „Ca actor trebuie să priveşti lucrurile în amănunt, pornind de la detaliile rolului, în timp ce un director al unei instituţii de cultură trebuie să vadă în ansamblu lucrurile. Oamenii pe care îi ai trebuie să dea ce-i mai bun din ce pot ei să ofere. Meseria mea este cea de actor, iar a fi director este doar o întâmplare. În urmă cu patru luni nici nu ştiam că voi fi director. Se va vedea în timp dacă sunt bun pentru asta”, declară Emanuel Petran. Actorul va putea fi văzut pe scenă în stagiunea care urmează în spectacole precum :„Zbor deasupra unui cuib de cuci” sau „Steaua fără nume”.

„A fi director este într-un fel un rol. Trebuie să transmiţi siguranţă. Dacă oamenii se simt în siguranţă, dacă ei văd că există speranţă că poţi să faci ceva, ţi-ai atins scopul. În funcţia asta trebuie să fii cât mai neutru, dar să ai direcţii. Ca actor simţi, faci şi eşti corectat, în schimb ca director lucrurile se schimbă. Responsabilitate există în ambele cazuri. Nu este uşor nici să apari în faţa a o mie de oameni şi să speri să nu iei roşii în faţă, dar nici să conduci un teatru” , Emanuel Petran, directorul Teatrului de Păpuşi „Puck”.

 

Postaţi un comentariu