„Land(e)scape”, expoziție-manifest a fotojurnalistului Loránd Vakarcs, vernisată la White Cuib

Foto: Cristina Beligăr

Primul eveniment public al asociației Fotopia a avut loc vineri după-amiază, la White Cuib din Cluj și a constat în expoziția Land(e)scape a fotojurnalistului Loránd Vakarcs, absolvent al Universității de Artă și Design din Cluj și actual fotograf al revistei de cultură și gândire strategică Sinteza.

Urmărind schimbarea și decăderea industriei moștenite din perioada comunistă, în paralel cu oamenii și satele izolate din România, Loránd a încercat să surprindă în imaginile sale relația omului cu spațiu, într-o asociere om-mediu, în manieră realist-documentară. Fotografiile panoramice prezentate în expoziție au fost realizate începând cu anul 2010, până în 2015 din momentul în care fotograful a început să viziteze zone industriale și sate izolate din județele Alba, Hunedoara, Caraș-Severin.

 „Îi mulțumim lui Loránd fiindcă nu a abandonat fotografia și pentru că ne-a dat ocazia să ne adunăm aici. Asistăm la ceva care se împletește între a fi un dar al fotografiei făcute către noi și o lecție de fotografie. Este pus tot sub semnul unei caligrafii care parcă s-ar fi născut undeva în Japonia. Fotografia lui Loránd Vakarcs este stația de tip clepsidră prin care se scurge ceva și revine din nou, o fotografie alb-negru care include poezie, caligrafie și o investigație de ani de zile. Este o stare de frumoasă îngrijorare asupra a ceea ce îi oferă mediul înconjurător și în care Loránd vede și lucrurile care nu merg bine. De aceea expoziția se numește Land(e)scape. Este de fapt o expoziție manifest, în care manifestul este adus în șoaptă și dăruit fiecăruia dintre noi”, a precizat în deschiderea expoziției profesorul Dorel Găină.

Foto: Cristina Beligăr

Foto: Cristina Beligăr

Foto: Cristina Beligăr

Foto: Cristina Beligăr

„Din 2010 am decis să vizitez fostele fabrici construite în perioada comunistă ca parte a unei serii foto pe care nu mi-am dorit-o neapărat jurnalistică. Eu am numit-o fotografie documentară. M-a interesat foarte mult diferența dintre peisajul industrial și cel montan și totodată modul în care oamenii conviețuiesc și relaționează cu spațiul care îi înconjoară. Am ales pentru expoziție 11 imagini din aproximativ 200 și a fost incredibil de greu să mă rezum la acestea. A fost un chin, ca și când aș fi renunțat la ceva din mine. Nu pot să spun că m-a impresionat un peisaj industrial mai mult decât un peisaj montan. Senzațiile pot fi la fel de intense în ambele cazuri. Este un proiect care nu cred că se poate termina datorită faptului că lumea în care trăim tot timpul este în schimbare, la fel și omul și peisajele și construcțiile”, a precizat Loránd Vakarcs pentru Transilvania Reporter.

Cu privire la titlul ales pentru prima sa expoziție personală, Land(e)scape, Loránd a declarat că a optat pentru un titlu care să nu fie foarte rigid. „Am ales un joc de cuvinte care te lasă să te duci cu gândul departe. După cum se vede în imaginile industriale, oarecum fiecare fuge de ceva, inclusiv de sărăcie și în calea lor distrug totul în jur. În contrapunct este peisajul montan unde nu s-au schimbat multe, dar care este pe cale de dispariție”, a mai spus Loránd Vakarcs, membru al asociației Fotopia, înființată recent la Cluj cu scopul de a promova fotografia documentară în România.

Foto: Cristina Beligăr

Foto: Cristina Beligăr

IMG_0888

Expoziția Land(e)scape poate fi vizitată în White Cuib, de pe Strada F.D. Roosevelt, până în data de 26 mai.

 


Publicitate

Postaţi un comentariu