Juriul TIFF: Dacă guvernul din România ar aduce modificări în legislație, ar fi mult mai ușor să se producă film aici

Foto: Cristina Beligăr

Cu doar o zi înainte de premierea celor mai bune filme din Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF), ediția a 16-a, membrii juriului, care vor decide filmul câștigător al Trofeului Transilvania, au fost prezenți la o întâlnire cu presa locală și internațională. Discuția a avut loc nu atât în jurul filmelor din competiție, despre care juriul nu a putut să se pronunțe, cât despre viitorul cinematografiei și potențialul enorm pe care îl are România în industria de film.

În acest an, din juriul Competiției au făcut parte actrița Clotilde Courau, Prințesă de Veneția și Piemont, care poate fi văzută la TIFF în L’Ombre des femmes (r. Philippe Garrel), criticul de film Geoff Andrew (Sight & Sound), selecționer pentru BFI Southbank și consultant pentru London Film Festival, regizorul Marian Crișan, care în 2010, cu primul său lungmetraj, Morgen, a câștigat Premiul Special al Juriului la cea de-a 63-a ediție a Festivalului de Film de la Locarno, Elizabeth Karlsen, care a pus bazele casei de producție Number 9 Films împreună cu Stephen Woolley, în 2002 și care a produs filmul Carol, o adaptare premiată a romanului scris de Patricia Highsmith, în regia lui Todd Haynes, și a coprodus Tinereţe, în regia lui Paolo Sorrentino și Andras Muhi producătorul al cărui film, Despre trup şi suflet, în regia lui Ildikó Enyedi, a câştigat Ursul de Aur la Berlin anul acesta. 

„Festivalurile de film sunt în general despre descoperirea noilor talente. Și chiar și festivaluri de primă mână ca cele din Berlin, Veneția sau Cannes dedică mult din programul lor debutanților. Ca în orice selecție evident există filme care îți plac mai mult sau mai puțin. În cazul meu, 3 sau patru din competiția TIFF le găsesc foarte interesante. Sunt foarte variate și nu doar din perspectiva țărilor din care provin, ci și a stilului, unele mai experimentale, altele mai convenționale. Mă aflu aici pentru că în ultimii ani am susținut cinematografia românească și mi se pare în continuare foarte interesantă, printre cele mai interesante din lume. În ciuda lipsei resurselor, cineaștii români fac filme remarcabile. Din punctul meu de vedere, Sieranevada a fost cel mai bun film românesc anul trecut, iar anul acesta fără discuție, Ana mon amour. Ceea ce îmi place, cred, la cinematografia românească este faptul că vorbește despre realitatea vieților noastre”, a spus criticul de film Geoff Andrew.

Competiția TIFF, în care sunt înscrise 12 filme, este dedicată exclusiv regizorilor aflați la primul sau al doilea film. Dintre cele 12 titluri care concurează pentru Trofeul Transilvania, opt sunt debuturi. Câștigătorul va fi recompensat cu 15.000 de euro.

„Am făcut parte în ultima vreme în jurii de la festivaluri precum Berlin sau Locarno și este întotdeauna o ocazie perfectă să întâlnești oameni din industrie de peste tot din lume. De exemplu, cinema-ul românesc a fost în ultimii 12-13 ani foarte bun și ceea ce aud este că TIFF este foarte bun pentru oraș prin deschiderea multor oportunități pentru cineaști. Festivalurile se organizează și în acest scop. Mi-ar plăcea să vin în Cluj, să stau șase-șapte săptămâni, să stau la discuții cu regizori, cu studenți de la cinematografie și să facem planuri. Cu siguranță ar da roate toate aceste întâlniri”, a spus, la rândul ei, actrița Clotilde Courau.

În cadrul discuției s-a adus vorba și despre importanța modificării legii cinematografiei care să creeze mai ușor posibilități de finanțare pentru cineaști, dar și pentru echipele de producție.

„Cu siguranță România nu duce lipsă de talente și de echipe tehnice profesioniste. Dacă guvernul din România ar oferi mai multă susținere în privința legislației, ar fi mult mai ușor să se producă film aici”, a precizat producătorul Elisabeth Karlsen. La rândul său, regizorul Marian Crișan a precizat că schimbarea trebuie să vină prin modificarea legii cinematografiei. „Eu am filmat trei lungmetraje în România, cu buget redus, fără mă bazez prea mult pe ajutorul statului. În cazul regizorilor români este vorba mai mult de entuziasmul de a face un film, decât despre bani. Legea nu este perfectă, dar sperăm ca ministrul culturii să manifeste interes pentru cinematografie și să se vadă acest lucru în practică”, a declarat Marian Crișan.

„Cred că politicienii de peste tot din lume sunt precum filistenii. Nu sunt interesați decât de politică și de bani. Ar trebui și politicienii din România să știe că lumea întreagă este atentă la cinema-ul românesc și aplaudă faptul că o țară cu resurse puține are profesioniști extraordinari în această industrie”, a spus Geoff Andrew.

Viitorul cinema-ului a fost un alt subiect atins de juriul TIFF.

„Cred că guvernele au o mare responsabilitate și ministrul culturii are un cuvânt greu de spus. Dacă aș putea transmite acest mesaj ministrului culturii și educației din țara mea, aș spune să reintroducă introducă cinematografia ca disciplină în școli. Doar așa putem educa viitoarele generații”, a precizat Clotilde Courau.

Cu privire la modul în care are loc jurizarea celor 12 filme din competiție, producătoarea Elizabeth Karlsen a precizat că de obicei au loc discuții între membrii juriului până se ajunge la o concluzie comună. „Este fantastic să stai la discuții cu cineaști inteligenți și să decizi în favoarea unui film, sau altul. Ca în orice juriu, există voci care domină, dar nu suntem la o întrecere”, a spus Elizabeth Karlsen. „Există și momente de frustrare când nu câștigă filmul tău preferat și nu este ales de colegii din juriu. Am fost în mai multe jurii și am fost mulțumit de rezultat. Fiecare aducem propria noastră sensibilitate și bagaj cultural și psihologic. Personal, mi se pare extraordinar să pot spune de ce îmi place sau nu îmi place un film și să vorbesc de emoțiile pe care mi le transmite”, a spus Geoff Andrew.

„Ca regizor, știu că atunci când primești un premiu ai calea oarecum deschisă pentru o viitoare distribuție a filmului tău în cinematografe. Un juriu are puterea aceasta de a deschide noi drumuri”, a declarat regizorul Marian Crișan.

Cele 12 filme înscrise în competiția TIFF.16 sunt: Tărâmul binecuvântat/ God’s Own Country (Marea Britanie), Familia mea fericită/ My Happy Familly (Georgia, Germania, Franța), Teren de joacă/ Playground (Polonia), Tărâmul celor mici/ Land of the Little People (Israel, Palestina), Zeus (Mexic), Piatră pe inimă/ Heartstone (Danemarca, Islanda), Delfinii înoată spre est/ Las Toninas Van Al Este (Uruguay, Argentina Germania), Vremea crizantemelor/ Chrysantemums Time (Ucraina), Gloria/ Glory (Bulgaria, Grecia), Tortura/Hounds of Love (Australia), Simularea/ Simulation (Iran), Regele fără un ochi/ El Rey Borni (Spania).


Publicitate

Postaţi un comentariu