Jazz in the Street cheamă artiștii în stradă: Cine sunt cei 24 de performeri (II)

Foto arhivă, trupa Wargas Sound/Foto: Dan Bodea

Seria evenimentelor reunite sub umbrela Festivalului Jazz in the Park continuă în aprilie, de data aceasta, organizatorii pregătind o zi dedicată descoperirii tinerelor talente – muzicieni, performeri și animatori, chiar pe străzile orașului. În 23 aprilie, 24 de tineri artiști deja selectați vor fi prezentați publicului larg într-un eveniment neconvențional ce va avea loc pe străzile din centrul orașului, în cartiere și în parcuri.

În urmă cu o săptămână, Transilvania Reporter i-a prezentat pe primii opt performeri:

Artiștii ies în stradă: 24 de performance-uri, într-o singură zi, la Jazz in the Street

Astfel, arta va anima orașul și va oferi o nouă semnificație spațiului public din oraș, oferind artiștilor posibilitatea să se afirme și să se promoveze. Cum ar trebui înțeles rolul artei după această experiență? Întâlnirea cu cei 24 de tineri talentați va oferi mai mult ca sigur răspunsul. Până atunci, Transilvania Reporter îi va prezenta pe protagoniștii evenimentului Jazz in the Street, precum și răspunsurile lor la întrebările: Care este locul din Cluj unde performance-ul pe care tu îl vei realiza s-ar regăsi cel mai bine și De ce ar avea nevoie Clujul de artiști stradali. În continuare vă propunem să îi cunoașteți pe următorii opt artiști care vor anima orașul la Jazz in the Street:

Balasa group

Format în 2013 cu scopul și dorința de a bucura oamenii, grupul Bălașa Percussion Group și-a atins menirea prin participarea la evenimente naționale și internaționale, cu diferite tematici în contexte precum: sport, modelling, urban, petreceri private, dar și cauze umanitare. Au fost onorați să bată tobele pentru unii dintre cei mai mari campioni mondiali ai României: Gabriela Szabo și Ivan Patzaichin. Trupa de percuție din București activează în spectacole dinamice, fie că este vorba de festivaluri muzicale de stradă, festivaluri sportive, spectacole culturale sau petreceri private corporate. Propunerea lor pentru Jazz in the Street este o paradă cu tobe, care s-ar potrivi perfect ideii de festival de stradă.

„Fără să ne limităm sau să ne impunem bariere, cred că orice manifestare artistică este dată și inspirată de natura însăși. Fiecare stradă, intersecție sau cartier va rezona diferit, va avea altă gamă de sunete și culori în spectrul cromatic. Artiștii sunt creatori de identități, ei personalizând, prin fiecare act sau manifestare, locul spațiului în care se află. Așa au ajuns marile orașe din lume și din Europa să fie cunoscute. Orice oraș trebuie să fie mereu într-o legătură directă cu cei ce sunt „făuritori de frumos’” pentru că, eu cred că arta ne face mai buni, ne poate inspira să ne descoperim alte valențe interioare, ne poate îmbogăți, spiritul, viața”. (Gabriel Bălașa, percuționist)

Blue-Velvet

Blue Velvet

Blue Velvet

 „Blue Velvet” interpretează deocamdată doar cover-uri acustice. Grupul este format din Marieta Manolache, voce, Liviu Ichim, percuție, Szabi Antal (care va pleca din România pe durata festivalului, dar va fi înlocuit de Radu Ariesan), chitară. Trupa s-a format într-una din serile de jamming la Liviu Ichim acasă, aproximativ acum jumătate de an. „Facem ce facem pentru noi, dar daca și alții vor să ne asculte, de ce nu?”, spun artiștii.

„Noi credem că spațiul din Piața Muzeului e cel mai potrivit pentru momentul nostru pentru că e un spațiu viu, tranzitat de oameni de toate vârstele, în același timp fiind un spațiu intim, un spațiu în care copii, îndrăgostiți, tineri, bătrâni, își găsesc un loc de repaus. Fiind o trupă foarte tânără, dorința noastră cea mai mare e ca oamenii să ne asculte, să se bucure alături de noi de minunea care e muzica și să putem interacționa cât mai bine și mai frumos cu cei care ne vor asculta. Clujul are nevoie de artiști stradali pentru că e un oraș în continuă mișcare, în continuă evoluție și credem ca e interes pentru astfel de manifestări artistice. An de an, mii de tineri vin în Cluj, tineri care au nevoie de cât mai multe evenimente artistice și de entertainment. În același timp, e o ocazie uriașă și pentru artiști, pentru a ajunge să fie văzuți, ascultați si, de ce nu, apreciați, de un public care nu ar avea, altfel, posibilitatea de a intra in contact cu arta lor”. (Liviu Ichim)

CerculIntreg-AfromâniaCollective

Cercul Întreg-Afromânia Collective

Cercul Întreg – Afromânia Collective

Proiectul Cercul Întreg s-a născut odată cu centrul cultural Fabrica de Pensule în Cluj Napoca, adică în 2009, coordonat de Bogdan Octav Rakolcza. Acesta, după o întâlnire fatidică cu capoeira ia decizia de a se repatria în România după 17 ani de emigrare pentru a aduce suflu viu culturii românești, folosind elemente și teme din culturi afrodescendente. 7 ani mai târziu, Cercul Întreg înseamnă cel mai nativ colectiv de percuționiști din România, este, totodată, unul dintre proiectele de muzică cu cea mai mare implicație socială și un proiect unic în domeniul educației transformative prin muzică, ritm, dans și capoeira. Pentru Jazz in the Street colectivul afromânesc de la Cercul Întreg propune o călătorie între cultura veche de fluiere și jocuri ciobănești din România, ritmuri și dansuri din Africa și Brazilia condimentate cu sonorități contemporane de muzică electronică. Componența actuală este: Bogdan Octav Rakolcza (fluiere, percuție, voce), Diana Luiza Mocăniță (percuție, voce), Roxana Niculescu (percuție, voce), Bogdan „Gopo” Goția – electronice, Lucian Conțiu (percuție), Pierre Decharte (percuție), Magda Moldovan (percuție).

„Muzica noastră se regăsește cel mai bine în locuri publice unde oamenii se întâlnesc, preferabil cu copaci alături. Toba numită „djembé” derivă ca și cuvânt de la un proverb african bambara care ar fi un îndemn ca oamenii să se întâlnească în spirit de pace. Ne place foarte mult Parcul Central, zona foișorului. Acolo ne puteți întâlni des în timpul verii. Muzica în spațiul public poate crește un spirit al armoniei în care interacționează oamenii între ei. Iar când întâlnirile dintre oameni devin mai armonioase, societatea se schimbă spre ceva mai uman și mai plăcut”. (Bogdan Octav Rakolcza)

Ema Borz&Ilinca Forna

Ema Borz&Ilinca Forna

Ema Borz&Ilinca Forna cântă de mai bine de doi ani împreună, încercând în permanență să aducă inovație pe scenele românești printr-o fuziune de jazz cu muzică clasică. Momentele pe care le produc sunt întotdeauna de natură improvizatorică, stabilind deseori noi orizonturi pentru interpretarea muzicii, având de cele mai multe ori reprezentații ad-hoc, ceea ce le oferă spontaneitate. Încercând în continuare să creeze magie prin frecvențe sonore emise de un pian și o vioară, Ema Borz&Ilinca Forna privesc spre acest domeniu puțin explorat în țară cu entuziasm și mărinimie pentru public.

„Colega mea Ilinca s-a gândit că cel mai bine ca locație s-ar potrivi momentului nostru Piața Unirii, iar eu am sugerat strada Potaissa, lângă graffiti-uri. La cea de-a doua întrebare voi răspunde și din postura de graffer, și din cea de pianistă. Ce poate fi mai frumos decât să fii înconjurat de muzica ce acompaniază sunetul monoton a sutelor de promenade și gânduri colorate pe pereți? Arta stradală dă viață orașului, îl animă și ne dorim cât mai mulți „aliați” cu același țel, și anume decorarea casei noastre vizual, auditiv și spiritual” (Ema Borz)

Zeki-Rum-Ba

Zeki-Rum-Ba

Zeki-Rum-Ba

Robert Guțunoiu, alături de Andra Ștefan și Andreea Bolovan, cu toții absolvenți ai UNATC I.L. Caragiale București, Secția – Actorie Păpuși-Marionete, au decis să realizeze un street-performance non-verbal cu marionete numit „Zeki-Rum-Ba!. După terminarea facultății, toți trei s-au angajat la Teatrul Puck, din Cluj-Napoca. Își doresc ca și publicul adult să descopere arta animației, așa că acest demers de a performa în stradă este o șansă minunată pentru ei. În cadrul acestui performance non-verbal, interacțiunea cu publicul este susținută și de instrumente muzicale (kazoo, tamburină, ukulele și muzicuță) și diverse obiecte la o scară adecvată marionetelor.

„Arta scoasă în stradă e necesară pentru că aduce oamenii în prezent pentru a se bucura de ceva viu care se derulează în faţă lor şi ar mai fi şi faptul că în acest mod arta devine mai accesibilă şi vorbeşte mai direct cu cei cărora li se adresează. Drumul spre job devine un prilej de descoperire, mirare şi bucurie”. (Andra Ştefan)

„De ce teatru în stradă? Pentru că aşa ar trebui să fie natural. Poveştile au nevoie să primească libertatea să fie văzute, să inspire şi să încânte orice trecător. La începuturile sale teatrul de păpuşi aşa a început, în stradă. Păpuşile au nevoie să se manifeste viu, într-un cadru liber şi să aibă acces la un public de toate vârstele, să-i bucure atât pe cei mai mici cât şi pe adulţi, sau cei mai vârstnici dintre trecători. Poveştile pe care le spun sunt universale şi pot reda viul şi magia lor tuturor trecătorilor care o caută. Pentru asta, cadrul cel mai potrivit pentru povestea noastră ZekiRumBa consider că ar fi Piaţa Muzeului. Atât atmosfera cât şi ambianţa spaţiului este în rezonanţă cu personajele noastre”. (Andreea Roxana Bolovan)

„Cred că pulsul străzii defineşte cel mai bine un oraş. Dacă te poţi îndrăgosti de un loc atunci asta se întâmplă datorită unei atmosfere şi unui context prielnic ţie, atunci când îl vizitezi. Să faci o manifestare artistică în stradă necesită curaj. De aici vine şi sursă ideilor creative. Riscul de a nu-ţi face plăcere ceea ce primeşti e mai mic decât într-un spaţiu închis, pentru spectator. Deopotrivă şi pentru artist şi pentru spectator este o întâlnire cu efect terapeutic. Şi tocmai din această confruntarea a artistului cu realitatea în forma ei neşlefuită cred că putem găsi azi esenţele artelor performative şi necesitatea lor. Aşadar, cred cu tărie că arta ar trebui să se manifeste mai des, în stradă.  Ca locaţie am prefera Piaţa Muzeului sau Bulevardul Eroilor”. (Robert Guțunoiu)

Road of Freedom

Membrii trupei cântă muzică stradală de mulți ani în orașe din Europa precum Budapesta, Viena, Praga, Stockholm, sau Dresda. Repertoriul lor cuprinde interpretări de muzică pop, rock, blues, funk sau reggae. În 2015 au câștigat premiul BalconyTV la StreetMusic Festival, Satu Mare.

„Locul unde ne-am dori să cântăm ar fi zona centrală a Clujului, în jurul bisericii Matei Corvin, dar și în zona Casei Matei, respectiv zonele cele mai frecventate de turiști, studenți și localnici. Felicit ideea muzicii de stradă, pentru că astfel muzica poate să ajungă la cât mai mulți oameni, totodată artiștii au ocazia să-și prezinte o bucățică din viața lor muzicală «personală». Am avut ocazia să cântăm și în străinătate, unde am observat că oamenii sunt foarte deschiși și receptivi la un astfel de eveniment. Sunt sigur că și în Cluj-Napoca va fi la fel”.

Showberry

Showberry

Showberry

Acest proiect s-a născut din dorința de a experimenta o formă de libertate și dilatare a ființei printr-o fuziune de arte: muzică și instalații vizuale. Proiectul de artă contemporană, o producție marca Showberry, propune un ambient senzorial, în care simțurile devin fenomene ale imaginarului, iar Universul începe în acel moment și se reproduce la nesfârșit. Stilurile muzicale abordate se încadrează în genul downtempo: de la ambiental, experimental și IDM până la trip-hop și jazz. Acest performance a reușit să înglobeze forme de expresie muzicală și artistică, atât prin instrumente din diferite culturi și sfere muzicale, din trecut și din prezent, cât și prin efecte sonore, metode de sampling și instalații vizuale. Artiști: Avantgarde, Alien, Adriano, Alexandru Nechifor, Ioana Bodale.

„Pentru că ne place să armonizăm contraste, așa cum o facem și în performance-ul nostru, prin îmbinarea de elemente moderne cu elemente clasice și tradiționale, cred că cel mai bine ne-am găsi locul într-un centru istoric frecventat de tineri. Arta stradală este la fel de necesară precum este și cea din sălile de concert și de teatru, din cinematografe, din galerii de artă, din bibliotecile publice sau personale și de ce nu, dintr-un mp3 player atunci când facem o plimbare. Așadar, arta și manifestările culturale sunt indispensabile în orice context și sub orice formă. Arta este un limbaj comun ce are puterea de a transcende timpul, granițele statelor și diferențele dintre oameni. Arta unește”. (Eduard Butucel)

Kero este artist vizual și muralist. Momentan locuiește în Cluj iar anul trecut a experimentat pentru  prima dată evenimentul Jazz in the Park. Crede că ar fi o experiență inedită pentru „public” să vadă un artist de street art-graffiti în acțiune și, ca urmare, propunerea lui este desenarea pe durata evenimentului „Jazz in the street” a unui perete. O experiență similară a avut-o anul trecut la Liceul de Arte Plastice „Romulus Ladea” din Cluj în cadrul unui workshop de street art din proiectul Com’On Cluj.

„Performance-ul făcut de mine va fi de fapt realizarea unui desen graffiti. Aș vrea să excludem din start ideea de a desena pe panouri improvizate. Cred că ar fi mult mai constructiv să abordăm mai serios acest aspect iar cu fiecare eveniment de acest gen să folosim ca suport pereți și nu „foi volante”. În felul acesta s-ar pune bazele realizării unui muzeu de street art pe străzile orașului. Artiștii stradali, pe lângă faptul că animă străzile, ei intervin în itinerarul fiecărui cetățean sau turist aflat în căutarea unei locații, nu neapărat artistice. Printre altele, ei, artiștii stradali creează vad comercial pentru turiștii care cheltuiesc bani în spațiile comerciale impozitate de către autorități” (Kero Zen)

Kero Zen

Kero Zen


Publicitate

Postaţi un comentariu