Interviu cu Bogdan Georgescu, autorul spectacolului inspirat din scandalul de la „Șincai”: Sistemul educațional românesc trebuie reinventat

Foto: Pagina de Facebook Antisocial

„Antisocial”, spectacolul inspirat din scandalul care a avut loc Liceul Teoretic „Gheorghe Șincai” din Cluj în luna februarie a acestui an, ajunge și la Cluj prin două reprezentații care vor avea loc astăzi, 2 decembrie, și mâine, 3 decembrie, la Fabrica de Pensule (Strada Henri Barbusse 59-61).

„Subiectul piesei Antisocial vă este, probabil, familiar. Într-un liceu din România anului 2015, la Cluj-Napoca, elevii creează un grup secret pe o platformă de socializare. Profesorii află, se infiltrează și îi demască. Cu ajutorul unor elevi. Bogdan Georgescu, autorul spectacolului, a folosit acest punct de plecare pentru a construi o poveste complexă și provocatoare, care îmbină biografiile reale ale actorilor cu teme actuale. Pentru a duce mai departe întrebările ridicate de spectacol, acesta este urmat de o dezbatere liberă cu publicul”, se precizează în prezentarea spectacolului regizat de Bogdan Georgescu. Pe scurt, Antisocial aduce în discuție controversa care i-a avut în prim-plan pe trei elevi care au înfiinţat un grup închis pe Facebook cu aproape 1.000 de membri, elevi şi absolvenţi de Şincai. Membrii grupului postau fotografii şi colaje fotografice însoţite de scurte texte care ironizau profesori din liceu până în momentul în care profesorii din „Şincai” au accesat- în mod fraudulos, spun elevii- conţinutul discuţiilor din grupul privat de Facebook, fiind declanșată astfel o amplă anchetă.

Spectacolul Antisocial face parte din turneul Manifest pentru Dialog și propune să aducă în sălile de teatru, în fiecare dintre cele 21 de orașe în care producția se va opri, elevi, părinți și profesori, să declanșeze și să susțină o dezbatere între aceștia. Înainte de prima reprezentație dintre cele două care vor avea loc la Cluj, regizorul Bogdan Georgescu a răspuns întrebărilor Transilvania Reporter privind miza proiectului și a spectacolului și nevoia de a aduce în atenția publică nevoia reinventării sistemului educațional.

Din distribuție fac parte actorii: Cristina Blaga, Paul Bondane, Anton Balint, Călin Mihail Roajdă, Alexandra Șerban, Cristi Timbuș, Maria Tomoiagă. Manager proiect: Luminița Puiuleț. Antisocial este produs de Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu în co-producție cu Universitatea „Lucian Blaga”.

Bogdan Georgescu,   regizor/Foto: Lucien Samaha

Bogdan Georgescu, regizor/Foto: Lucien Samaha

Reporter: Care este scopul platformei Manifest pentru Dialog?De ce a intervenit acum această nevoie de dialog manifestată prin teatru social și nu înainte ca astfel de conflicte, cum a fost cel de la Liceul „Gheorghe Șincai” din Cluj, să se întâmple?

Bogdan Georgescu: Această nevoie există în permanență. Sistemul educațional ar trebui să fie unul viu, într-o permanentă transformare și reinventare în funcție de realitate și societate. Am “provocat” dezbateri și platforme de dialog și prin proiecte precum Turenu la țară (2009) – proiect ce-și propunea reconversia căminelor culturale în centre comunitare pentru educație alternativă sau proiectele de intervenție culturală din Rahova – Uranus (2006 – 2012). Povestea de la Cluj a fost un nou pretext de a aduce în atenția publică nevoia reinventării sistemului educațional.

Care este miza spectacolului Antisocial? Cât de îngrijorătoare pentru societatea noastră sunt problemele pe care le ridică?

Îmi amintesc un slogan din timpul protestelor din Marea Britanie în momentul în care se propunea triplarea taxelor pentru învățământul superior. Pe vitrina unui magazin devastat scria: „Spuneți că educația e scumpă?! Ce ziceți de cât costă ignoranța?”. Cred că învățământul e într-un constant proces de degradare. Nu cred că mai suntem în situația de a ne îngrijora. Asta trebuia să se întâmple de mult. E momentul să se ia niște decizii racordate la realitatea de azi, printr-o directă consultare cu elevii, studenții, pentru ca școala să fie despre ei și pentru ei.

În ceea ce privește construcția spectacolului, ce presupun tehnicile de Artă Activă pe care le-ați folosit?

Procesul creativ pe care-l utilizez în proiectele mele îl numesc Artă Activă. Pe de o parte e un proces de activare a unei comunități în jurului unui subiect / problemă / situație, pe de altă parte, procesul de analiză din varii perspective asupra subiectului propus.

Care este părerea dumneavoastră în legătură cu conflictul de la Șincai?A fost un conflict real, sau doar o inflamare a spiritelor suficientă însă pentru a crea „cutremurul” ulterior?

Cred că principala problemă e cea a autorității și a prestigiului. Am terminat și eu un liceu de prestigiu. Asta era cel mai important – prestigiul și imaginea publică a instituției. Și e și normal, în condițiile în care finanțarea e primită pe astfel de criterii greșite. Cred că mai important e procesul de educație propus elevilor / studenților, și nu prestigiul. Prestigiul vine de la sine, dacă procesul de învățământ e unul cu adevărat de calitate. Nu știe nimeni ce-a fost la Șincai, pentru că nu și-a pus nimeni real problema. Tot ce-a fost important a fost salvarea imaginii școlii și mușamalizarea conflictului.

În ultimele trei-patru săptămâni spectacolul Antisocial a fost prezent în foarte multe orașe din România. Au existat reacții diferite din partea publicului?A existat același interes peste tot față de subiect?

Reacții au existat peste tot, diverse, însă există o unanimitate din partea elevilor – școala nu e despre noi, nu ne reprezintă. Ne-am dorit să avem în public atât elevi, cât și profesori și părinți. Îngrijorătoare a fost reacția unor profesori care simțeau neapărat nevoia să se disculpe și să spună – “e o problemă, dar nu în școala noastră”.

Din discuțiile pe care le-ați avut cu publicul, post-spectacol, cine au fost cei care s-au arătat a fi cei mai reticenți la schimbare? Profesorii, elevii, părinții?

Cred că în primul rând trebuie discutat și negociat cu toți cei implicați ce ar însemna acea schimbare și mijloacele cele mai eficiente de implementare a ei. Elevii vorbesc greu, uneori din cauza prezenței profesorilor, unii profesori simt neovia să se disculpe și să demonstreze că schimbarea s-a întâmplat, în timp ce părinții își pun cenușă în cap. Au fost situații în care am avut senzația că spectacolul continuă în public… ceea ce e o problemă.

Un astfel de subiect precum cel discutat în spectacolul Antisocial nu ar trebui să intereseze, poate, mai mult, și scenele teatrelor de stat nu doar scenele independente? Sunt prea instituționalizate aceste teatre pentru a ridica astfel de probleme? Nu ar exista public pentru spectacolele cu implicații sociale?

Antisocial e un spectacol produs de un teatru public – Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu în co-producție cu Universitatea Lucian Blaga din Sibiu. Există deci inițiativă și în teatrele publice de a oferi spațiu de dezbatere și promovare a acestui tip de proiecte care, e-adevărat, de cele mai multe ori au loc în spații independente. Cred însă că Sibiu e o excepție în contextul teatral românesc și că teatrele ar trebui reinventate și programele lor dedicate comunităților din care fac parte.

Ce urmează în cadrul platformei Manifest pentru Dialog după turneul spectacolului Antisocial? Din prezentarea platformei reiese că se caută soluții concrete astfel încât concluziile să poată fi prezentate forurilor competente „menite să dinamizeze definitivarea şi adoptarea unei legi a învăţământului românesc bazate pe valoare, respect şi dialog”.

Un manifest, o listă de propuneri, întrebări, situații. Toate discuțiile cu publicul au fost documentate, iar la finalul turneului vom articula un document cu privire la posibilitățile de reinventare a sistemului educațional, document care va fi public, de asemenea înmânat și autorităților locale și naționale.


Publicitate

Postaţi un comentariu