Începe Temps d’Images. Ce au pregătit organizatorii în primele două zile de festival

A opta ediție a festivalului Temps d’Images începe sâmbătă, 7 noiembrie, cu un spectacol-dans la Sala Radio, urmat de un performance la Fabrica de Pensule și cu lansarea unei instalații. De asemenea, organizatorii îi invită pe spectatori, sâmbătă, de la ora 14.00 la un brunch în comun la Fabrica de Pensule pentru a onora tema ediției trecute ”Ce ne hrănește?” și pentru a iniția propunerea acestui an, „Corpul Comun”. „Printr-un picnic de interior la Fabrica de Pensule, invităm pe toată lumea să își aducă propria mâncare la un bufet comun, unde ne vom cunoaște, vom discuta și ne vom împărtăși reciproc influențele, sursele de inspirație și ceea ce ne pasionează. Totodată, în lumina evenimentelor recente, am decis să anulăm petrecerea de deschidere și să ne concentrăm înainte de toate pe aspectele care fac din Temps d’Images un spațiu de dezbatere a subiectelor sociale și politice care ne privesc în mod direct. Corp comun, tema acestei ediții, va însemna, mai mult decât până acum, solidaritate, responsabilizare civică și găsirea unui confort în comunitate”, transmit organizatorii, Asociația Colectiv A.

Program Temps d’Images

Sâmbătă, 7 noiembrie

La Sala Radio Cluj, de la ora 17.00, Agnés Dru (Martinica) își va folosi corpul pentru a spune o poveste despre spațiile limitrofe ale unor culturi diferite. Spectacolul Balansé e o poveste spusă în limbaj trance, al baletului modern, hip hopului, dansului contemporan sau Ladja (o formă caribiană de capoeira din Martinica), și pe liniile muzicale ale clarinetistului Yann Lecollaire.

Înapoi la Fabrica de Pensule, artistul vizual Ciprian Mureșan prezintă, de la 19.30, Untitled, un performance care pornește de la replici și situații generate în urma unor întâlniri între un grup de copii și cei doi păpușari, Lucian Rad și Enikő Takács. Copiii transformați în marionete sunt manipulați de păpușarii costumați în păpuși gigantice, reamintindu-ne de granița aproape indistinctă dintre libertate și manipulare, și punând totodată în abis convenția reprezentării.

Prima zi de festival se încheie cu lansarea instalației Prosper Center – Social Fiction. Instalația încorporează piese din colecția toamnă-iarnă 2015 și o aplicație mobilă prin intermediul căreia ne invită să ne imaginăm un posibil viitor care nu e nici întoarcere salvatoare în sânul unei presupuse “naturi” pure, nici distopie tehno-capitalistă, ci o a treia variantă, o ficțiune mai optimistă care trebuie proiectată pentru a se putea auto-constitui.

Duminica de 8 noiembrie

Farid_TMZiua a doua de festival începe cu șase reprezentații consecutive ale You Might As Well Have Sung The Swedish National Anthem, performance pentru un singur spectator de gen masculin, realizat de artistul bucureștean Farid Fairuz. În acest one-on-one se pleacă de la tema culturii violenței, pentru a se ajunge la ceea ce o alimentează: fricile și slăbiciunile noastre, dorințele și intențiile fiecăruia, și felul în care lăsăm toate acestea să se intersecteze, să se suprapună și să absoarbă alte logici și agende.

Urmează, de la ora 15.00, o serie de prezentări și dezbateri care fac parte din programul recomandat de artistul invitat al acestei ediții: Alexandra Pirici. În Politica corpului reproductiv: tehnologie, gen, colectivitate, Helen Hester va discuta posibilitățile unui tip de tehnologie – dispozitivul de extracție menstruală Del-em, conceput de feministe în anii ’70 – și va încerca să demonstreze că politicile de gen contemporane încă au multe de învățat de la aceste inițiative timpurii, sugerând în același timp că ele au nevoie de actualizare și astăzi.

Nick Srnicek, în prezentarea intitulată Poate populismul să fie global? va examina condițiile care privesc producția unui corp colectiv – dispersat la nivel global, dislocat de sexism, rasism, colonialism sau naționalism, și totuși, în același timp, tot mai unit de poziția sa proletară.

În final, în prezentarea Ringul de dans al Ariadnei, Raluca Voinea va încerca o arheologie simbolică a ringului de dans văzut ca o platformă pentru manifestarea egalității de gen, a dorințelor, măștilor și crimelor, de la femeile minoice până la Michael Jackson, via Jane Fonda și Grace Jones.

De la ora 18.00, la Cinema Mărăști, are loc vizionarea documentarului realizat de artista Marta Popivoda, din Serbia, Iugoslavia, cum ne-a mișcat ideologia corpul colectiv, un film-eseu bazat pe cercetare, care prezintă o perspectivă foarte personală asupra istoriei Iugoslaviei socialiste, a sfârșitului ei dramatic și a recentei ei transformări în câteva state democratice. Prin acest gest regizoral, Popivoda explorează idei care pleacă de la teza lui Richard Sennett – când ideologia devine o credință, are puterea să activeze oamenii și comportamentul lor social – până la teza Renatei Salecl – la un moment dat, locuitorii Iugoslaviei aveau numai o credință în credință: nu mai credeau în ideologia comunistă, dar credeau că alții încă o făceau.

Statul - Alexander Manuiloff

Statul – Alexander Manuiloff

Lucrarea conceptuală a artistului bulgar Alexander Manuiloff, Statul, este ultimul eveniment al zilei. Bazat pe cazul tinerilor bulgari care s-au auto-imolat în 2013 în formă de protest, textul chestionează felul în care societățile se constituie prin valorile lor comune și de ce este necesar pentru ca oamenii să poată trăi împreună în stat. Acest performance nu are nevoie nici de regizor, nici de actori – ea transformă publicul în co-autori și interpreți ai fiecărei reprezentații.

Programul complet al festivalului care se desfășoară în perioada 7-14 noiembrie poate fi accesat la adresa www.tempsdimages.ro.

Bilet normal:
15 RON preț întreg
10 RON cu reducere pentru elevi, studenți și pensionari

Bilet+:
20 RON preț întreg
12 RON cu reducere pentru elevi, studenți și pensionari

Abonament pentru 5 spectacole:
60 RON


Publicitate

Postaţi un comentariu