În Sibiu nu toate blocurile sunt gri: Fosta Capitală Culturală Europeană are primul tur de artă stradală din România

Foto: Sweet Damage Crew

Primul Tur de Artă Stradală din România a fost inaugurat weekendul trecut la Sibiu ca dovadă, în plus, a faptului că în fosta Capitală Culturală Europeană arta vrea tot mai mult să iasă în stradă, că lumea de acolo este în mișcare, că lucrurile se schimbă și că ceea ce era blamat cândva acum este nu numai acceptat, ci și admirat.

Chiar dacă lucrurile se mișcă încet, spun unii, în termeni de acceptare a fenomenului de street art în România, cei peste 900 de m2 de artă pură sub forma a 18 lucrări de artă stradală realizate de 24 de artiști români și internaționali la Sibiu stau mărturie a dorinței unor oameni de a revitaliza orașul prin artă și de a oferi artiștilor un spațiu de exprimare și autoreprezentare. La sfârșitul International Street Art Festival (22-28 august), ca rezultat al muncii a 24 de artiști români și internaționali, cumulată cu munca depusă la ediția anterioară, Sibiul se poate mândri cu 31 de lucrări de artă stradală majoritatea pe clădirile școlilor gimnaziale și a liceelor. Turul va putea fi parcurs cu bicicleta de turiștii care vizitează Sibiul, fiind astfel o ocazie ca aceștia să afle că orașul nu înseamnă doar centru istoric, ci viață de cartier. La baza organizării în 2015 a primei ediții a Sibiu Street Art Festival nu a stat propriu-zis o nevoie, ci mai degrabă dorința de-a vedea mai multă culoare într-un oraș mult prea gri, precum și dorința de a vedea mai multă artă în zone unde clădirile aveau arhitectura monotonă. Festivalul a crescut mult față de anul trecut, declara la începutul lunii august Florina Vlad, organizatoare a Sibiu Street Art Festival, din partea asociației Transilvania ART FACTORY.

Foto: Cristina Beligăr

Foto: Cristina Beligăr

Foto: Cristina Beligăr

Foto: Cristina Beligăr

Astfel, cu trei zile înainte de încheierea celei de-a doua ediții a Festivalului de Artă Stradală din Sibiu am încercat „să luăm pulsul” unor artiști din festival, prinși încă în proiectele pe care le aveau de finalizat până la inaugurarea turului. La Liceul Teoretic „Constantin Noica” i-am cunoscut pe băieții de la Sweet Damage Crew, pe Claudiu Peta și pe John Dot S și am admirat lucrarea lui Radu Pandele realizată cu doar câteva zile înainte de începerea festivalului, la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” am văzut lucrarea lui Francesco Camilo din Portugalia, iar la Colegiul Tehnic Energetic i-am reținut pentru câteva minute din munca lor pe Saddo Raul și pe Fikos, venit din Grecia pentru prima la festivalul de artă stradală din Sibiu.

Claudiu Peta pictează de mai bine de zece ani, dar proiectul pe care l-a derulat la Sibiu, în festival, a fost prima lui lucrare de exterior și o reală provocare. A mai realizat murale de interior, sau picturi pe pânză, „chestii” minore cum le numește el, mai mult sau mai puțin artistice, mai mult sau mai puțin comerciale și a deviat de multe ori de la ceea ce își dorea cu adevărat să facă. „Trebuie să fii multe într-un singur om ca să supraviețuiești”, a declarat Claudiu pentru Transilvania Reporter, mărturisind că Sibiul are o mare problemă pe plan artistic. „Ceea ce simt eu este că orașul nu susține aspectul artistic suficient de mult. Avem un singur liceu de artă și apoi lumea care vrea să aprofundeze studiile trebuie să plece în alte orașe, avem o galerie UAP, care de fapt e magazin și o galerie de artă contemporană care nu se axează pe promovarea artiștilor locali. Suntem cam ultima speță de artiști care sunt băgați în seamă în orașul acesta. Pentru fiecare domeniu există câte un festival, sau chiar două sau trei. Chiar și poezia are festival. Abia acum simțim că a început și arta vizuală să fie băgată în seamă”, a precizat Claudiu.

Foto: Cristina Beligăr

Foto: Cristina Beligăr

Artistul, originar din Sibiu, nu neagă avantajele pe care le-a adus festivalul în oraș, dar consideră că nu este suficient ca doar o mână de oameni să se implice în organizarea lui. Este nevoie și de implicarea comunității. Avantajul direct pe care l-a adus festivalul în cazul lui a fost ocazia de a se întâlni cu alți artiști și posibilitatea de a face schimb de idei. „În cel mai bun caz câștigi notorietate într-un astfel festival. În acest caz mi-a plăcut aspectul condensat dat de participarea unui număr mare de artiști. Am avut foarte multe de învățat de la Sweet Damage Crew, doar privindu-i și discutând cu ei. De fapt, pentru asta vii și pentru asta participi. Să afli care este comunitatea reală, cum își aleg alții un subiect, cum își aleg tehnica de execuție. E o adevărată sub-industrie. Sweet Damage Crew lucrează la un cu totul alt nivel, pentru că fiind mai mulți, ideile lor se discută. Pe cont propriu, cum sunt eu, criticile se triază doar în capul meu și nu întotdeauna iei cea mai bună decizie”, precizează artistul.

În ceea ce privește lucrarea pe care a realizat-o pe unul din pereții Liceului Teoretic „Constantin Noica”, Claudiu a pornit de la tema festivalului, respectiv de la sintagma „Învață să zbori”. A desenat o carte deschisă pe care a numit-o Învățătura, mai multe personaje și un balon cu aer cald. A folosit o tehnică clasică, lucrând cu circa 20 de litri de lavabilă și cu spray-uri de retușuri, câte 8-10 ore pe zi.

„Desenele noastre spun ceva în plus în contextul pereților gri ai școlilor, bătuți de minge. Mi-aș dori să fiu în prima zi de școală să îi văd pe copii cum se miră văzând pereții desenați de noi. În plus, putem spune că este printre primele tururi din Sibiu care nu vizează centrul istoric al Sibiului. Haide să îți arătăm cartierele, haide să îți arătăm Sibiul printre blocuri, haide să îți arătăm că nu toate blocurile sunt gri. Încercăm să arătăm lumii că Sibiul nu înseamnă doar centrul istoric cu care practic am câștigat titlul de Capitală Culturală Europeană în 2007. Sibiu este mai mult de atât și street art-ul asta vrea să spună: noi existăm acolo unde locuim, existăm în parcări, pe străzi, printre blocuri, nu doar în centru. Este nevoie de crearea de spații, de crearea de locuri în care să existe ateliere pentru artiști, este nevoie de o bursă care să susțină artiștii”, a spus Claudiu Peta.

În plus, adaugă artistul, România are nevoie de o legislație care să fie tolerantă cu street art-ul. „Constatăm că lumea ne felicită, ne cere comenzi, constatăm că oamenii nu mai sunt anti-street art, anti-graffiti, anti-artă. Încep să se schimbe generațiile și constatăm că există o cerere, că există o piață, chiar dacă este puțin dezvoltată. Este nevoie, bineînțeles, și de un control al aspectului vizual, pentru că vorbim de artă în spațiul public, dar ca să existe o direcție și o cenzură, trebuie să existe artiști și susținere pentru ei”, declară Claudiu Peta.

Foto: Pandele Radu

Foto: Pandele Radu

Băieții de la Sweet Damage Crew au participat și anul trecut la Sibiu Street Art Festival unde au desenat doi pereți ai Școlii Gimanziale nr.21 și, ca urmare, au fost invitați de organizatori și la ediția a doua ceea ce le-a permis să se abată puțin de la tema festivalului și să vină cu o abordare proprie asupra peretelui. Au luat cam toate elementele reprezentative ale graffiti-ului și le-au introdus în desen, încercând să trimită privitorul cu gândul la libertatea de exprimare a grafferului pentru care arta lui este de fapt un stil de viață. Cei patru membri din grupul lor care și-au adus contribuția au fost Radu Pandele, Lost Optics, Cage și Recis da Grand.

„Ne bucurăm că se întâmplă festivalul și că s-a reușit treaba asta într-un orășel cu 150.000 de locuitori. Te face să te gândești că poate în orașele mai mari ar fi și mai mare deschidere pentru astfel de idei. Sunt multe locuri șterse, moarte, care pot fi aduse în fața publicului într-o manieră artistică și transformate în repere. Faptul că festivalul de la Sibiu se desfășoară în școli este senzațional. Poate a fost bine că s-a „greșit” în primul an când nu s-a putut desena în oraș, pentru că a dus la o nouă orientare a proiectului. Implementarea lui în școli mi se pare incredibilă. Și poate fi un început de proiect care să fie implementat la nivel național. Nu în clădiri istorice bineînțeles, dar în școlile din cartiere, terne, șterse, cu gratii la geam, pot fi realizate astfel de desene și poate atunci școlile nu ne vor mai trimite cu gândul la închisori. Luna trecută am fost cu un proiect la Vaslui, la Penitenciar și nu era mare diferență. Uitându-mă la geamuri în sus mă simt cumva tot cam ca acolo, doar că nu mai e control la poartă. Oricum, mi se pare minunat că tot ce se întâmplă se întâmplă în perioada vacanței și copiii când vin la școală vor avea o asemenea surpriză”, a declarat Cage, din partea Sweet Damage Crew.

Tot pe unul dintre pereții Liceului Teoretic „Constantin Noica”, John.S a realizat o lucrare ca parte a unui proiect personal numit Compounds în care eroi sunt mai mulți omuleți îmbrăcați în aluminiu care spun diverse povestioare. „Desenul este foarte politic, foarte de guerilă și e un stencil art mai old school. Trimite la ideea de a fi cât mai prezenți în viețile noastre, de a fi atenți la ce se întâmplă în jur, de a avea grjiă de planeta noastră, fără a ne bate joc de ea. Mesajele pe care le transmite desenul sunt multe, dar cu siguranță copiii sunt foarte creativi și au un spectru al imaginației foarte larg și se vor duce pe direcții de interpretare la care probabil nici eu nu m-am gândit”, a mărturisit artistul, originar din Ploiești.

Foto: Cristina Beligăr

Foto: Cristina Beligăr

La Colegiul Tehnic Energetic, Saddo Raul și Pren mai aveau puțin până la finalizarea lucrării lor, un mural impresionant „decorat” de numeroase elemente în semn de omagiu aduse zborului: planete, rachete, păsări. „Inițial am vrut să ne limităm la personajul din avion și să îl reprezentăm sub forma unui postcard vintage, dar până la urmă am împărțit peretele în mai multe secvențe gen comic strip. Am vrut să îi dăm și un feeling de ilustrație socialistă prin cromatică și am insistat pe oranjul care trimite la șoimii patriei”, a precizat Saddo.

La câțiva zeci de metri distanță, în curtea aceluiași liceu, alături de Fikos facem o călătorie în mitologia greacă pentru a-i cunoaște pe Belerofon și pe calul său înaripat, Pegas. Spre deosebire de celelalte lucrări pe care le văzusem în acea zi, lucrarea lui Fikos ne-a impresionat puternic nu atât prin culoare, ci prin execuție. „Nu a fost greu să aleg secvența pentru că de multe ori sunt inspirat din mitologia greacă și întotdeauna mi-am dorit să pictez un cal la scară mare. A fost ocazia perfectă. Culorile nu șochează în acest caz pentru că întotdeauna mă inspir din ceea ce mă înconjoară și de fiecare dată când merg într-un loc nou observ nuanțele dominante ale clădirilor de acolo. În Sibiu am văzut că majoritatea clădirilor sunt vopsite în culori de pământ și pastel și atunci a fost foarte natural să apelez la astfel de culori în muralul meu”, a explicat artistul grec ale cărui lucrări pot fi văzute peste tot în lume, din Mexic, până în Elveția, Austria, Cipru sau Barcelona.

Foto: Cristina Beligăr

Foto: Cristina Beligăr

Sibiu International Street ART Festival s-a desfășurat în perioada 22-28 august.

Citiți mai multe despre fenomenul Street Art în România, în numărul 31 al Revistei de cultură și gândire strategică Sinteza și pe site-ul revistasinteza.ro. 


Publicitate

1 Comentariu

  1. Razvan spune:

    Mai sunt desenele de la Scoala Generala nr. 4 facute artistul Alin Trif, Pulsar si de sibianul Ilie Mitrea. Apoi mai este desenul de la Scoala Generala nr. 20 semnat de Treipic, un altul la Scoala Gimnaziala „Regele Ferdinand” semnat de Pisica Patrata si poate piesele de rezistenta pe care le putem admira in lateralul magazinului „Dumbrava”, un desen 3D facut de artistul Cristian Truca si pe o instalatie construita in Piata Huet care reprezinta Constelatia Orion, o lucrare remarcabila semnata de The Orion, un artist tanar din Timisoara.

Postaţi un comentariu