În Cluj se conturează un muzeu al colecțiilor de artă: Artistul Radu Oreian deschide seria expozițiilor în palatul baroc deținut de Adrian Ghenie

„The Last Agora”| Radu Oreian/ Foto: Cristina Beligăr

Micul palat baroc de pe strada Avram Iancu nr.1 din Cluj-Napoca, achiziționat în urmă cu câțiva ani de artistul Adrian Ghenie și unde în viitor va funcționa activitatea Fundației Plan B, a găzduit vineri seara o primă expoziție. Mai exact, una dintre încăperile clădirii a oferit cadrul pentru expunerea lucrării „The Last Agora”, realizată de artistul Radu Oreian, o pânză de cinci metri pictată în tehnici mixte prin care artistul a urmărit felul în care memoria creează aglomerări abstracte, acolo unde faptele copilăriei nu sunt bine fixate.

În realizarea acestei expoziții, atât artistul cât și coordonatorul ei, cofondatorul Galeriei Plan B din Cluj-Napoca și din Berlin și reprezentant al mai multor artiști contemporani, Mihai Pop, au pornit de la ideea de improvizație având în vedere că locul în care avea să fie expusă lucrarea a rămas mult timp o necunoscută.

„Lucrarea lui Radu este ca o hartă mentală foarte stranie. Are tot ce vrei. Publicul se poate regăsi, sau nu, în ea. Artistul parcă și-a pictat subconștientul. Așa că era necesar să îi găsim un spațiu unde ea putea fi reîncastrată. Se spune despre pictură că rămâne mediul cel mai modern pentru că a fost primul mediu care s-a desprins de arhitectură. În condițiile acestea ne-am văzut nevoiți să îi găsim locul potrivit, respectiv în viitorul sediu al Fundației Plan B. În spațiile acestea nerenovate, încă fantomatice, aici rezona cel mai bine acel subconștient pictat de el. Deși e o imagine statică, ceva acolo se întâmplă. Mergi pe un coridor întunecos și ajungi în burta acestei case, unde pictura îți dă sentimentul că te afli în interiorul unei ființe. Tencuiala, cărămida, praful de pe jos, toate sunt în logica lucrării”, a declarat Mihai Pop pentru Transilvania Reporter.

Detaliu „The Last Agora”| Radu Oreian/ Foto: Cristina Beligăr

Detaliu „The Last Agora”| Radu Oreian/ Foto: Cristina Beligăr

Astfel,  cei doi s-au plimbat prin oraș cu imaginea lucrării în minte într-un fel de vagabondaj, fără a găsi alt loc mai potrivit decât ceea ce oferea deja spațiul de pe strada Avram Iancu. Odată găsit locul, a urmat tot procesul de realizare a unei expoziții, cu precizarea că spre deosebire de expozițiile „pretențioase” aceasta a fost pusă cap la cap într-un ritm mult mai lejer.

„Îmi era dor de atmosfera expozițiilor din anii ‘90 în spații neconvenționale, unde accentul era pus în egală măsură atât pe lucrare, cât și pe public. Lucrarea aceasta era pentru Cluj și pentru toți prietenii lui Radu de aici. Dar trebuie văzută expoziția și în relație cu marketizarea scenei de artă din Cluj, care e așa de „cool”, mai nou, și de fals profesionistă”, a adăugat Mihai Pop.

La o privire atentă, pânza cu reminiscențe de peisaj dezvăluie 12 personaje extrem de bine camuflate în textura ei. Ca structură, artistul a imaginat jocul Lapte gros, de fapt o metaforă pentru lumea din ziua de astăzi și pentru confuzia în care trăim.

„Aproape un an de zile am lucrat la această pânză, însă când am ajuns săptămâna trecută la Cluj cu lucrarea, nu aveam un spațiu anume de expunere pentru ea. Ne doream un loc care să se potrivească cu această pânză. Efectul cromatic pe care îl împrumută lucrarea se camuflează într-un fel în spațiul clădirii. E ca un ecran într-o sală de cinema pe care îl vezi de departe. Am folosit o tehnică mixtă în realizarea ei, în principiu ulei pe pânză, dar și alte tehnici în care am insistat pe multă textură. Era important să fie organică. Am lucrat jumătate din timp la Mediaș, orașul din care provin și jumătate la Marseille, unde am terminat-o la lumina din sudul Franței”, a precizat Radu Oreian.

La începutul acestui an, Radu Oreian a participat cu patru desene la expoziția de grup „Vânatorul de imagini”, la Musée de la Chasse et de la Nature din Paris, alături de Mircea Cantor, Marius Bercea, Corneliu Brudașcu, Dan Beudan, Mi Kafkin, Alin Bozbiciu, Sorin Câmpan, Gheorghe Ilea, Ciprian Mureșan, Eugen Roșca, Șerban Savu și Gabriela Vanga. O expoziție solo majoră a avut în 2018, în Mumbai, India, intitulată Farewell to the Thinker of Thoughts’. Artistul născut în 1984 la Târnăveni a urmat timp de doi ani studiile Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, secția grafică și le-a încheiat la Universitatea Națională de Arte București. O primă expoziție în Cluj a avut în anul 2013, la galeria Lateral Art Space din Fabrica de Pensule. A mai avut expoziții personale în Franța, Cehia, Germania și a participat la numeroase expoziții de grup. Reidențe de creație a avut în cadrul Gallery Nosco, Marsilia, Franța și la Meet Factory, în Praga, Republica Cehă.

Foto: Cristina Beligăr

Monument de categoria A și B, datorită turnului și zidului care au făcut parte din vechiul zid al orașului, micul palat baroc de secol XVIII de pe strada Avram Iancu, colț cu Republicii, va găzdui expoziții ample și va fi spațiul Fundației Plan B. Va reuni colecții ale artiștilor sau ale colecționarilor și cel mai probabil va avea ca structură două expoziții mari pe an.

„Vrem să devină acest loc echivalentul unui mic muzeu al colecțiilor de artă, nu neapărat echivalentul unei galerii de artă. Valorile în artă, pe scena din România mai ales, nu sunt așezate și există încă confuzii. Acest loc va urmări să rebalanseze aceste confuzii, să aducă mai mult context. Vom vedea cum va arăta un mic muzeu din perspectiva unor artiști. Fundația este veche, de la începuturile Galeriei Plan B și acum cred că este momentul să își intre în atribuții”, a declarat Mihai Pop pentru Transilvania Reporter.

Foto: Cristina Beligăr

În perioada următoare clădirii îi va fi refăcut acoperișul, urmând ca spațiile din interior, pivnița, podul și grădina, inclusiv terasa și turnul medieval să fie amenajate în vederea punerii lor în valoare.

Galeria PLAN B

În 2005, la doar câțiva ani după ce au absolvit Universitatea de Artă şi Design din Cluj, tinerii Mihai Pop şi Adrian Ghenie au devenit conştienţi că scena artistică din România avea nevoie de un Plan B. Mai concret, ideea Plan B, s-a creat din întâlnirea lui Mihai Pop cu Adrian Ghenie, la îndemnul lui Victor Man, coleg cu Adrian de facultate. Un rol în apariţia galeriei a avut şi colecţionarul de artă Mircea Pinte care i-a ajutat la început cu partea financiară. Galeria a funcționat mulți ani în spațiul de cultură Fabrica de Pensule din Cluj și în 2008 și-a deschis un sediu și la Berlin.

Adrian Ghenie

Proprietarul clădirii în care își va desfășura activitatea Fundația Plan B, artistul Adrian Ghenie, a fost recent decorat de președintele Klaus Iohannis cu Ordinul Naţional „Pentru Merit” în grad de Cavaler, în semn de „apreciere pentru talentul artistic, pentru rolul important avut la promovarea şcolii româneşti de pictură în lume”. Născut în Baia Mare în 1977, Adrian Ghenie a studiat la Universitatea de Artă și Design din Cluj Napoca înainte de a se stabili la Berlin în 2013. În ultimii zece ani, Adrian Ghenie a devenit tot mai cunoscut la nivel internațional, lucrările sale fiind prezentate în expoziții majore și în cele mai vizitate muzee. Picturile sale sunt incluse în colecțiile Centrului Pompidou din Paris, Muzeul de Artă Contemporană din Los Angeles, Muzeele de Artă Modernă din New York și Antwerp și în multe alte instituții din întreaga lume. În 2016, Adrian Ghenie a reprezentat România la ediția 56 a Expoziției Internaționale de Artă-Bienala de la Veneția.

Citiți și:

Artiștii Adrian Ghenie și Constantin Flondor, decorați de președintele Iohannis

1 Comentariu

  1. Buzdugan Simona spune:

    Felicitari și mult succes tuturor , dar în mod deosebit lui Radu! Sunt mandra de nepotul meu cu care mi-am petrecut ceva timp cind era mic și care împreună cu fiul meu adormeau bobocii de reta (de tot )!! Poate multe din jocurile copilăriei de la Tarnaveni se regăsesc în acest tablou!FelicitariRaducule!!!

Postaţi un comentariu