Goodbye Expectations, la Visual Kontakt Cluj: Despre lumea IKEA și consumerism

Foto: Dan Bodea

O galerie de artă, o casă și o lume a obiectelor personificate. O incursiune în infinitatea de posibilități pe care marile companii de amenajări interioare, sau care comercializează mobilier casnic, le oferă clienților cu vise mari, dar cu „locuințe mici”, este propunerea pe care Galeria Visual Kontak (Str. General Traian Moșoiu, 41) din Cluj o aduce la sfârșitul acestei săptămâni prin proiectul de tip showroom, Goodbye Expectations.

Preocupată de evoluția și estetica formelor actuale ale consumerismului, artista Oana Clițan reconturează în expoziția care va fi vernisată vineri, 9 iunie, obiectele și funcțiile acestora în context expoziţional, așa cum sunt ele analizate din perspectiva descrisă de teoreticianul Guy Debord în „Societatea spectacolului”, 1967.

Foto: Dan Bodea

O viață sustenabilă începe de acasă!

„Goodbye expectations parafrazează, cu titlu de exemplu, secvenţe ale strategiilor de marketing pe care compania IKEA le construieşte în jurul produselor sale. Casa este un complex de obiecte care se reinventează la nesfârşit şi căreia îi este atribuit, în mod particular, urmând principiul separărilor şi al ideilor prescrise de asamblare, funcţia de „acasă”. Acest principiu promite fiecărui client o gamă extinsă a posibilităţilor de amenajare, aducând în discuţie raportul avantajos calitate–preţ şi un ambient în acord cu cele mai actuale tendinţe. Elementul-cheie pe care strategia de marketing o speculează pentru a menţine o relaţie bazată pe încredere cu publicul-consumator este fondul  minim de timp şi de efort pe care individul îl investeşte pentru a-şi crea un cămin cât mai confortabil, în scopul de a aduce un plus de calitate vieții. Mai mult, IKEA supraestimează capacitatea cumpărătorului de a-şi imagina o infinitate de posibilităţi în amenajarea interiorului, oferind, la rândul său, propuneri armonice în materie de design.

Adaptabilitatea ideologiei marxiste la evoluția piețelor libere și a unei piețe globale, liberalizate a muncii, se află în tandem cu seducția pe care obiectul ca produs finit îl exercită asupra clientului–cumpărător–spectator. Aceasta triadă a termenilor pe care individul contemporan o personifică în decursul vieții de zi cu zi se referă la confortul și obediența ca ingrediente ale societății de consum în care acesta este antrenat și care se perfecționează odată cu progresul tehnic. Individul este parte a acestei societăți, prin dubla sa funcție în colectivitate: cea de producător și de consumator. Nevoile personale sunt antrenate în jocul exigenţelor care se schimbă odată cu mişcările socioculturale sau cu revoluţiile științelor, care modelează şi „personifică” obiectul de consum. Astfel, aspectul și estetica produsului pot fi analizate din perspectiva satisfacției pe care o produc, dar şi din cea a abaterilor de la un set de tradiții, în contextul dinamicii tehnologice globale”, precizează curatoarea expoziției, Olimpia Bera.

Astfel, artista aplică ideea lui Guy Debord pe textele din catalogul IKEA, încercând să le reinterpreteze critic cu imagini și să recreeze, astfel, alte produse. Pentru aceasta folosește colajul cu desen digital sau colajul din poze, în trei spații: o cameră de servit masa, sufragerie și dormitor. Obiectele pe care le folosește sunt achiziționate majoritatea de la IKEA.

Foto: Dan Bodea

„Proiectul de tip showroom mi s-a părut interesant ca mod de prezentare, dar mai ales mi s-a părut interesantă paralela între showroom, casă și galerie de artă. În cartea lui, Guy Debord explică cum mass-media preia orice mișcare critică împotriva sistemului și o transformă într-o formă palpabilă pentru toată lumea. IKEA fabrică mobilă foarte ieftină pentru oameni cu venituri mici, spre medii, dar care să aibă aparența unui mobilier scump și același lucru se întâmplă și în kitsch de obicei. Dar faptul că există mult kitsch în societatea de astăzi nu este neapărat ceva negativ. Sunt doar lucruri puse în altă formă”, a precizat artista Oana Clițan pentru Transilvania Reporter.

Potrivit curatoarei expoziției, proiectul de tip showroom al Oanei Clițan reflectă preocuparea cotidiană pentru aplicarea cât mai eficientă a metodelor de proiecție a lumii obiectelor, prin reprezentarea, cu mijloace accesibile, a unui concept de spațiu locuibil.

„Fenomenul seducției încurajează dezvoltarea unui simț estetic și deopotrivă practic, care aparține tuturor, indiferent de vârstă, sex sau nivel de trai. Paradoxul constă  în consistența producției de masă care, epuizând imaginea obiectului în multiplicarea și combinatorica sa, se pregătește să răspundă chiar și celor mai înalte așteptări”, spune Olimpia Bera.

Oana Clițan, artistă și designer, abordează subiecte precum kitsch-ul și limbajul prin colaje, desene și alte medii artistice. A absolvit Universitatea de Artă și Desgin din Cluj, la secția grafică și are o diplomă de masterat în graphic design obținută în Olanda. În prezent, ea trăiește și lucrează în Rotterdam, Olanda, ca designer și ilustrator cu diferite proiecte personale. În lucrările ei artistice, artista pune accent pe felul în care limbajul este folosit într-un anumit context și modul în care acesta poate fi interpretat folosind predominant imagistică kitsch și pop, recontextualizând acestea într-o nouă perspectivă a culturii contemporane.

Foto: Dan Bodea

Expoziția „Goodbye Expectations” poate fi vizitată la Galeria Visual Kontakt din Cluj până în data de 31 iulie.


Publicitate

Postaţi un comentariu