FOTO Sete de cultură: Clujenii au umplut Teatrul Național în Noaptea Porților Deschise

Foto: Dan Bodea

Sute de clujeni au participat sâmbătă seara la a doua ediţie a Nopţii Porţilor Deschise organizată de Teatrul Naţional clujean. O noutate absolută a evenimentului a constituit-o atelierul de machiaj teatral susţinut de actriţa Melania Ursu, moment care a fost savurat cu interes de publicul care a umplut foaierul drept al clădirii Teatrului. Sesiunea de întrebări şi răspunsuri cu actorii Miriam Cuibus, Elena Ivanca, Ionuţ Caras şi Cristian Grosu, care a avut loc pe scena Sălii Mari, a fost de asemenea unul dintre evenimentele cele mai gustate de vizitatorii Teatrului, care au ocupat toate locurile din sală doar pentru a-i cunoaşte „la scenă deschisă” pe cei patru actori.

 Arta machiajului

 „Machiajul scenic se referă strict la machiajul care e cerut pentru un anume spectacol de către regie, iar actorii, prin machiaj, trebuie să execute și să dezvolte tema cerută”, astfel şi-a început actriţa Melania Ursu lecţia privind machiajul scenic, având alături de ea şapte studenţi ai Facultăţii de Teatru şi Televiziune din Cluj-Napoca din clasa profesorului Miklós Bács şi pe Camelia Curuţiu, asistentă în cadrul aceleiaşi Facultăţi. „Fardurile scenice nu seamănă cu fardurile din magazinele de cosmetice din oraș. Sunt mult mai dense, pe bază de uleiuri vegetale, nu se alterează. Am farduri și de zece ani în trusa mea procurate pe sub mână pentru că în România nu avem fabrici care să producă fard scenic”, a precizat Melania Ursu. Studenţii care au luat parte la workshop au realizat fiecare machiajul unei măşti, chiar sub ochii publicului: O mască kabuki, una de întinerire, o mască foarte complexă a unui cap de mort, o mască de clovn, o față rănită, masca morții dintr-un film Romeo și Julieta, masca îmbătrânirii şi o mască ce a reprezentat rasa mulatră. „Să fiți calmi pentru ca execuția să fie curată”, acesta a fost sfatul pe care l-au primit studenţii de la profesoara lor la începutul demonstrației.

Actrița Melania Ursu,   în timpul atelierului de machiaj scenic/Foto: Dan Bodea

Actrița Melania Ursu, în timpul atelierului de machiaj scenic/Foto: Dan Bodea

„Pe sub mână”

 „De obicei actorul ajunge la cabină cu o oră înainte de începerea spectacolului. În clipa în care actorul e machiat conform cerințelor spectacolului, își poate intra în rol. Pentru masca kabuki, masca de clovn și masca de mort trebuie anulate sprâncenele, re-pictate și tratate cu fond de ten pentru a fi desenate alte sprâncene conform măștii”, a explicat Melania Ursu în timpul excerciţiului. „Ținând cont că am făcut școala la București cu un mare profesor de machiaj, Ioan Romaniță, care atunci era un bun machior și de teatru și de operă, am traversat toate temele posibile pe care la rândul meu le predau acestor studenți. O mască destul de complicată este cea a capului de mort, respectiv realizarea craniului descărnat. La fel de dificilă este masca îmbătrânirii”, a precizat Melania Ursu. Actriţa a insistat asupra importanţei ştergerii mâinii în timpul machiajului pentru a nu se risca mânjirea măştii. De asemenea, aplicarea fondului de ten pe obraz se face punctiform pentru ca fardul să se încălzească la temperatura obrazului, iar verificarea machiajului se face obligatoriu în oglindă. „Arta machiajului la ora actuală, mă doare inima să o spun, s-a cam neglijat. În teatru nu mai avem machiori şi de aceea studenții trebuie să învețe să se machieze singuri şi să se lupte să obţină farduri scenice”, a precizat actriţa, adăugând că demachierea se face cu vaselină petrolieră, care se procurează, de asemenea, „pe sub mână” din farmacii.

Una dintre măștile realizate în timpul atelierului de machiaj scenic a fost masca kabuki/Foto: Dan Bodea

Una dintre măștile realizate în timpul atelierului de machiaj scenic a fost masca kabuki/Foto: Dan Bodea

 

„Depinde de personaj, dar ca să lucrezi calm, fără nervi îţi trebuie o oră să te pregăteşti pentru personajul cerut de regie. Studenții au datoria să capate viteză şi să înveţe cât mai corect tehnica machiajului. Examenul constă în nişte bilete pe care scrie: rase umane, îmbătrânire, întinerire, clovn, kabuki, cap de mort. Studentul trebuie să le ştie pe toate pentru că nimeni nu vine să îl machieze”, Melania Ursu, actriță

„Cap de mort„ și „clovn”,   două dintre cele mai complexe măști scenice/Foto: Dan Bodea

„Cap de mort„ și „clovn”, două dintre cele mai complexe măști scenice/Foto: Dan Bodea

Melania Ursu a explicat publicului venit să asiste la lecția sa deschisă cât de importantă este arta machiajului pentru un actor și cât de „ignorat” este acest domeniu în Facultățile de Teatru. „Eu fac treaba asta din mare pasiune pentru că am avut talent la desen când eram puștoaică şi am rămas cu patima fardării. Fiul meu, care este pictorul scenograf Cristian Rusu, aici în Teatru, mi-a moştenit talentul. Vă mărturisesc că toate fardurile le-am procurat eu pe banii mei din diverse surse. Când aveam turneu în Europa, aduceam farduri de acolo. Datoria mi-o fac faţă de studenţi, dar când eu nu voi mai fi nu ştiu ce va fi. E prima oară când Teatrul s-a gândit să ofere o demonstraţie de machiaj în faţa dumneavoastră”, a mărturisit Melania Ursu.

„Pe scenă luminile sunt date de reflectoare şi dacă intri pe scenă nemachiat, faţa ta în lumina reflectoarelor pare a fi bolnavă. Noi, actorii, trebuie să ne machiem în orice împrejurare pentru a prinde lumina reflectoarelor pe faţă. Este de neconceput ca un actor să aibă fața nemachiată”, a precizat Melania Ursu.

Față în față cu publicul 

Noaptea Porților Deschise la Teatrul Național a continuat în Sala Mare cu sesiunea de întrebări și răspunsuri care i-a avut ca protagoniști pe actorii Miriam Cuibus, Elena Ivanca, Ionuţ Caras şi Cristian Grosu. Actorii au fost întrebați de spectatorii din sală despre momentul care i-a determinat să devină actori și inclusiv dacă cred în posibilitatea ca Teatrul să se închidă. „Teatrul nu se poate închide. Se poate închide clădirea, dar Teatrul nu. Oricum, câțiva dintre noi am găsi o cale să o redeschidem. În perioada pe care o trăim teatrul se face în multe locuri, în multe feluri, sub tot felul de forme. Ar fi ciudat să nu pot intra aici. Atunci când sunt plecat la Iași sau în altă parte, primul loc în care revin este acest spațiu. Se întâmplă ceva de zece ani de când tot vin aici că indiferent ce aș păți înainte, în momentul în care intru în Teatru toate problemele dispar”, a răspuns actorul Ionuț Caras.

Cristian Grosu,   Miriam Cuibus,   Elena Ivanca și Ionuț Caras,   față în față cu publicul/Foto: Dan Bodea

Cristian Grosu, Miriam Cuibus, Elena Ivanca și Ionuț Caras, față în față cu publicul/Foto: Dan Bodea

„Aș putea să fiu arhitect, poet, lăptăreasă, aș putea să fiu o femeie cu bani, fără bani. Când eram în clasa a doua am vrut să fac matematică, în clasa a șaptea am vrut să fac arhitectură, m-am dus la balet, în clasa a zecea am vrut să fac istoria artelor plastice, m-am dus la teatru, în anul întâi am vrut să fac filozofie. Am fost deschisă spre foarte multe și cred că la întrebarea dacă v-ați mai naște o dată, nu-i așa că ați fi tot actriță?Aș zice nu, pentru că asta am încercat-o o dată. Aș încerca de fiecare dată altceva, cred. Teatrul nu are cum să se închidă atâta timp cât va exista un actor pe lumea asta”, a spus Miriam Cuibus în fața sutelor de spectatori. „Mie mi-ar plăcea să fac tot actorie, dar poate alt gen de actorie. Mi-ar fi plăcut să fiu preot”, a precizat Cristian Grosu ca răspuns la întrebarea «Ce ar face dacă nu ar fi actor».

La provocarea publicului actorii au vorbit și despre importanța premiilor pe care le-au obținut până acum în cariera lor pe scenă.„Eu de felul meu sunt un pic cam patetică. Am făcut eforturi teribile să schimb câte ceva, mare lucru nu am reușit și premiile pe care le-am luat am început să le resimt cu adevărat prețioase atunci când am avut cui să le dăruiesc. Și le-am dăruit părinților mei”, a spus Elena Ivanca. „Pentru mine un premiu foarte mare pe care mi l-a dăruit viața a fost să împărtășesc din ce știu, atâta cât știu, din «meseria» asta, studenților de la Facultatea de Teatru”, a mărturisit actorul Cristian Grosu, care a câștigat, printre altele, Premiul pentru Debut la Galele UNITER, pentru rolul Graham din spectacolul „Purificare” de Sarah Kane în 2007.

 „Actorul prin natura lui are o predispoziție spre nefericire. Eu cel puțin. Îmi caut cu lumânarea, uneori, o neliniște, și dacă îmi e prea bine încep să mă îngrijorez de ce îmi e prea bine. Dacă visăm mereu la un rol pe care nu vom ști niciodată dacă îl vom juca, vom fi cu adevărat nefericiți. Nu cred că un actor își impune o țintă. El așteaptă cu bucurie ceea ce i se întâmplă și primește cu tristețe ceea ce nu i se întâmplă. Nu pot trăi toată viața cu dorința să o joc pe Julieta”, a mărturisit Elena Ivanca.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Actorii au mai răspuns curiozităților publicului privind cele mai „amuzante” accidente scenice de care au avut parte, actrița Miriam Cuibus relatând momentul în care „și-a tăiat venele” în timpul spectacolului Marat/Sade de Peter Weiss în care o interpreta pe „nebuna” Charlotte Corday. Tot Miriam Cuibus a vorbit și despre modele pe care le-a avut în timpul vieții, ca actriță: „Am avut modele dar mi le-am schimbat de-a lungul vieții. Unele au fost modelele adolescenței, când eram mai renascentistă, în același timp eram îndrăgostită de Mircea Eliade, dar mereu am iubit școala de teatru britanică pentru că pe ei i-a crescut Shakespeare. Faptul că zilele acestea Radu Beligan împlinește 95 de ani și se află încă pe scenă este pentru noi un mare model”, a precizat Miriam Cuibus.

Pe parcursul întregii seri spectatorii au mai putut asista, pe lângă alte evenimente, la spectacolul „Votați partidul nehaliților” în interpretarea lui Ruslan Bârlea, la Concertul de colinde cu Ioan Bocşa şi Ansamblul de Muzică Tradiţională Românească „Icoane, dar și la fragmente din spectacolul-concert Cântece de Iarnă pentru toate anotimpurile, al Adei Milea.

Mai jos puteți urmări o serie de fotografii realizate de fotograful Dan Bodea la Noaptea Porților Deschise:

[nggallery id=326]

Distribuie:

Postaţi un comentariu