Filarmonica „Transilvania”, la porțile marelui Orient

Turnurile Petronas, din Kuala Lumpur, construite în anii 1995-1998 şi locul unde a concertat corul clujean

Speculând posibilitatea de a face un prim pas pe această piaţă ofertantă, Filarmonica de Stat „Transilvania” se îndreaptă spre o perspectivă mai mult decât optimistă: aceea de a-şi câştiga un renume în sălile de concert din atrăgătorul Orient şi de a pretinde, cu timpul, ca efortul şi valoare să-i fie răsplătite. „Eu mă mir cum în condiţiile absolut mizerabile pe care ni le-a oferit Casa de Cultură a Studenţilor, noi am reuşit, totuşi, să ne păstrăm forma bună şi nivelul de calitate înalt” afirma dirijorul Corului Filarmonicii de Stat Transilvania la câteva zile de la întoarcerea sa din Kuala Lumpur. Mândru de ansamblul pe care îl conduce încă din anul 1986 şi pe care îl consideră, fără modestie, cel mai bun din România, Cornel Groza speră ca visul său de a dirija corul său într-o sală de concerte profesionistă în Cluj să se împlinească tot atât de repede cum s-a împlinit dorinţa de a vedea zarea îndepărtată a Malaeziei.

În luna aprilie a acestui an, Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania” s-a deplasat pentru prima dată în Orientul Mijlociu, într-un turneu de cinci zile, în regatul arab Bahrain. La mijlocul lunii iunie Filarmonica a dat curs unei noi invitaţii, de data aceasta primite din partea Malaysian Philharmonic Orchestra, în urma căreia Corul a participat, între 17 iunie-1 iulie, la un turneu în Kuala Lumpur. În cadrul acestuia, Corul a susţinut, sub bagheta lui Claus Peter Flor, patru concerte vocal-simfonice (Simfonia a IX-a de Ludwig van Beethoven şi Carmina burana de Carl Orff) şi un concert a cappella, dirijat de Cornel Groza. A fost o premieră pentru ansamblul clujean care s-a aflat pentru prima dată în Asia de Sud-Est şi a avut onoarea de a cânta cu una dintre orchestrele de top ale lumii. Turul de forţă Cluj-Bucureşti-Paris-Kuala Lumpur va rămâne pentru mult timp în amintirea coriştilor clujeni, personaje principale din turneul întreprins în Malaezia.

Corul Filarmonicii de Stat "Transilvania", alături de dirijorul Cornel Groza, în Malaezia

Corul Filarmonicii de Stat „Transilvania”, alături de dirijorul Cornel Groza, în Malaezia

„Importaţi” de Malaezia

Kuala Lumpur, centru cultural şi economic în Malaezia, datorită poziţiei sale de capitală şi datorită mărimii sale, are o populaţie estimată la 1, 6 milioane de locuitori. Dewan Filharmonik Petronas, filarmonica din acest oraş a fost construită în anul 1995, între cele două Turnuri Petronas, în spatele mall-ului care tronează la baza lor. Orchestra acestei metropole este multinaţională, existând nu mai puţin de 24 de naţiuni în orchestră, cu instrumentişti foarte buni. Din precizările dirijorului Cornel Groza, orchestra are printre membri şi doi români, unul din Iaşi şi unul din Buzău. Cum a ajuns Corul Filarmonicii de Stat Transilvania să se facă auzit pe scena Filarmonicii malaeziene nu a fost o pură întâmplare. „Până în anul 1985 corul a mai ieşit în străinătate, însă după 1985 acest lucru nu s-a mai întâmplat. În anii 1991-1992 am ieşit în Europa, apoi ne-am întins spre Israel şi tot prin intermediarii europeni am ajuns şi în Malaezia. La orchestra din Kuala Lumpur este dirijor un elveţian care a colaborat cu noi în urmă cu 19 ani şi am făcut întâmplător acelaşi repertoriu, Carmina Burana şi ne-a apreciat foarte mult. Un alt dirijor remarcabil, Nicolae Moldoveanu, s-a zbătut foarte mult pentru noi şi în urma insistenţelor lui, dirijorul actual Claus Peter Flor a făcut propunerea să ne «importe» pe noi. Ei nu au coruri de calitate, nici măcar de amatori şi astfel invită grupuri din alte ţări”, a declarat Cornel Groza.

Lume pestriţă

Atât pe dirjor, cât şi pe membrii Corului, i-a impresionat cel mai mult faptul în sine de a ajunge în Malaezia: „E o ţară exotică, personal am visat să ajung şi eu undeva în zonele orientale ale lumii şi a fost prima dată acum. Pentru că este o ţară atât de îndepărtată şi costurile sunt atât de mari nu ne-am putut face vreodată iluzia că vom putea ajunge în astfel de zări. Până la urmă vizita nu a fost turistică nu am avut prea mult timp de excursii mari, însă ai un mic şoc când te trezeşti într-o asemenea lume, foarte pestriţă, cu mare parte din populaţie săracă, dar cu o infrastructură controlată şi bine pusă la punct. E frapant!”, mărturiseşte dirijorul. Clujenii au stabilit o legătură de prietenie cu reprezentanţii Filarmonicii din Kuala Lumpur, mergând până acolo încât acum aceştia sunt foarte doritori să vină în România.

Corul şi orchestra Filarmonicii de Stat "Transilvania" pe scena Casei de Cultură a Studenţilor/Foto: Dan Bodea

Corul şi orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania” pe scena Casei de Cultură a Studenţilor/Foto: Dan Bodea

În voia sorţii

O nouă sală de concerte este vitală pentru activitatea Filarmonicii de Stat Transilvania, atât pentru orchestră, cât şi pentru cei 70 de membri ai corului condus de dirijorul Cornel Groza. “Eu mă mir cum în condiţiile absolut mizerabile pe care ni le-a oferit Casa de Cultură a Studenţilor, noi am reuşit totuşi să ne păstrăm forma bună şi nivelul de calitate înalt”, mărturiseşte Cornel Groza la doar două zile distanţă de la întoarcerea din Malaezia. Dintr-un loc în care gălăgia făcută de sirenele Poliţiei şi ale Salvării era aproape de nesuportat şi unde condiţiile de climatizare din sală erau inumane pentru nivelul performanţei interpreţilor, acum Orchestra cântă la Casa Universitarilor, birourile conducerii au rămas la Casa de Cultură a Studenţilor, iar corul repetă la fostul Club CFR, unde gălăgia este într-adevăr mai redusă. “Eu am nevoie de o altă sală de tip amfiteatru pentru a comunica cu toţi membrii corului. Ducem lipsa unui sediu. La Casa Universitarilor intrăm numai când avem concerte, să nu mai spun că nu avem vestiare. Când avem concert vocal-simfonic este o îngrămădeală de nedescris. Sala este mai bună decât la Casa de Cultură a Studenţilor, însă spaţiul este restrâns, iar acustica sălii a suferit deformări. Nu sunt condiţii de concert pentru un oraş cu pretenţiile şi potenţialul Clujului”, declară dirijorul.

Cheia succesului

Cornel Groza şi-a început pregătirea muzicală la Liceul de Muzică din Cluj-Napoca, apoi, a studiat pedagogia muzicală la Academia de Muzică din Cluj. În 1970, a devenit membru al corului de cameră Cappella Transylvanica din Cluj, care, sub conducerea maestrului Dorin Pop a devenit un „centru” coral de marcă. Această experienţă a fost decisivă în alegerea lui Cornel Groza, aceea de a urma cariera de dirijat. În 1972, devine membru fondator al Corului Filarmonicii de Stat „Transilvania”. Din 1978, Cornel Groza predă dirijat la Academia de Muzică „Gh. Dima”, iar în 1986, devine dirijorul permanent al Corului Filarmonicii clujene. Prin tehnica sa dirijorală excelentă, cunoaşterea completă şi stăpânirea cântului coral, prin simţul fin al sonorităţii, Cornel Groza aduce un impuls vital succesului permanent al Corului Filarmonicii din Cluj-Napoca. Lăsând la o parte toată modestia, dirijorul afirmă că acest cor pe care îl conduce, în clipa de faţă, este de departe cel mai bun din România. “Dacă aveam anumite rezerve, acum nu le mai am”, precizează Cornel Groza, adăugând un singur cuvânt defineşte corul Filarmonicii de Stat Transilvania: profesionalismul. „Atunci când îi pui în scenă îţi fac datoria cu tot simţul răspunderii. Sunt foarte convingători. M-am străduit să fie şi tânără formaţia, să fie şi buni cititori, cu şcoală bună de teorie pentru a putea evolua rapid în repertoriu şi cred că am reuşit destul de bine”, mărturiseşte dirijorul. În Kuala Lumpur, corul a fost format din 70 de persoane, plus şase „puncte de sprijin” care au întărit formaţia.

Colaborări şi turnee

Alături de cei mai valoroşi artişti români, corul a avut prilejul de a colabora, în concertele sale vocal-simfonice, cu renumiţi dirijori ca Gary Bertini, Valeri Gergiev, Jànos Ferencsik, Pinchas Steinberg, Alexandr Dmitriev, Michi Inoue, Leopold Hager, Maurice Handford, Edward Tschiwjel, Làszlo Heltai, Donato Renzetti, Lü Jia, Klaus Peter Flohr, David Shallon, Antonello Allemandi, precum şi cu orchestre de talie mondială, ca Israel Philharmonic Orchestra, Orchestra Tonhalle Zürich, Orchestra RTL Luxemburg, Lorraine Philharmonic, Orchestra Filarmonicii , , George Enescu” din Bucureşti, Orchestra Internaţională a Italiei, Jerusalem Symphony Orchestra. Corul a participat cu succes la cele mai importante festivaluri din România – Festivalul George Enescu Bucureşti, Festivalul Toamna Muzicală Clujeană, Festivalul de Muzică Americană Cluj-Napoca, Festivalul Mozart Cluj-Napoca, Festivalul Cluj Modern. Renumele ansamblului a crescut odată cu turneele întreprinse în străinătate, cu prezenţa pe marile scene europene, la Berlin, Düsseldorf, Zürich, Lucerna, Tel Aviv, Ierusalim, Ravello, Pesaro, Macerata, Napoli, Madrid, Barcelona, Cordoba, Luxemburg, Assisi. „Avem mare nevoie de turnee, nu numai pentru cei câţiva bănuţi care vin în completarea salariilor pe care le consider foarte mici pentru ceea ce facem cu adevărat. Performanţa pe care o face corul o reuşeşte foarte puţini oameni în lumea asta. Turneele stimulează foarte mult, mai ales contactul cu o lume exotică. În plus, ne-am făcut cunoscuţi şi chiar ni s-a spus că rar se întâmplă ca publicul să izbucnească în urale. Imediat după turneu ni s-a cerut repertoriul pentru o nouă colaborare. Au fost acolo formaţii din Polonia, din Australia, coruri bune, însă le-a trebuit ceva şi mai bun şi ne-au găsit pe noi”, a spus dirijorul Cornel Groza.

De prim rang

Corul Filarmonicii de Stat , , Transilvania” a fost înfiinţat în anul 1972, în timpul directoratului maestrului Sigismund Toduţă, renumit compozitor clujean şi, în acelaşi timp, şef de şcoală de compoziţie, a cărui iniţiativă şi perseverenţă au avut o mare pondere în reuşita acestui proiect. Formarea ansamblului a fost încredinţată profesorului Dorin Pop, personalitate proeminentă a artei corale româneşti, a cărui competenţă artistică s-a dovedit prin rezultatele spectaculoase ale acestui început de drum: după abia doi ani de la înfiinţare, Corul Filarmonicii clujene a fost recunoscut ca valoare naţională de prim rang, poziţie pe care o păstrează şi în momentul de faţă. Începând cu anul 1976, conducerea corului a fost încredinţată lui Florentin Mihăescu, care l-a secondat pe maestrul Dorin Pop încă de la constituirea corului. Sub conducerea sa, corul marchează primele succese internţionale de răsunet şi înregistrează progrese majore în sporirea potenţialului său expresiv şi repertorial. În anul 1986, ansamblul este preluat de Cornel Groza, discipol al maestrului Dorin Pop.

Pe generic de film

O tendinţă manifestă în preocuparea repertorială a ansamblului este alternarea proiectelor vocal-simfonice cu cele de operă şi a cappella, cu un mare accent pe prezentarea celor mai valoroase lucrări ale compozitorilor români, atât pe scenele din ţară, cât şi pe scenele din străinătate, făcându-se astfel mesagerul artei interpretative şi creaţiei româneşti: prezentarea operei Oedip de George Enescu la Festivalul de la Lucerna, cu ocazia centenarului naşterii compozitorului român sau premiera absolută a operei Meşterul Manole de Sigismund Toduţă în cadrul Festivalului Toamna Muzicală Clujeană, 1986, sub bagheta lui Emil Simon. Colaborările Corului Filarmonicii , , Transilvania” la producţii de operă montate scenic au început deja din anii ‘70-’80, prin colaborările cu Festivalul din Martina Franca şi Pesaro (Italia). Dintre proiectele mai recente, se evidenţiază participările la Festivalul de la Cesarea (Israel), în anul 2000, cu opera Turandot de G. Puccini (în colaborare cu New Israeli Opera Tel Aviv), Ehrenbreitstein (Germania), în 2000, cu operele Nabucco şi Aida de G. Verdi (în colaborare cu Teatrul din Koblenz). În anul 2003, numele corului clujean se regăseşte pe genericul filmului Patimile lui Hristos, în regia reputatului cineast Mel Gibson, cu imprimări realizate la Cluj-Napoca pentru coloana sonoră a acestui film de succes. Înregistrările radio şi TV ale ansamblului sunt numeroase. Înregistrările discografice recente, în cadrul integralei lucrărilor vocal-simfonice de J. Brahms (Recviemul german, Nänie şi Schicksalslied, cu Orchestra Filarmonicii , , George Enescu” din Bucureşti, sub bagheta lui Cristian Mandeal, producţie a casei de discuri Arte Nova) au intrat deja, după lansarea lor, în circuitul internaţional.

„Cel mai important rămâne actul artistic prin care noi am reuşit să îi convingem pe oamenii aceia, acolo la capăt de lume, la peste 12.000 de km, că în România, pe acest plan, lucrurile merg bine. Putem să fim mândri, noi clujenii”, Cornel Groza, dirijorul Corului Filarmonicii de Stat Transilvania


Publicitate

Postaţi un comentariu