Festivalul Temps d’Images, la final de drum: „Nu mai putem continua în mediul instabil în care funcționează acum sectorul independent”

Foto: Dan Bodea

Festivalul de arte performative Temps d’Images, unul dintre cele mai reprezentative festivaluri din România ale sectorului artistic independent, a ajuns în acest an la ultima ediție, au anunțat luni, 30 octombrie, inițiatorii și organizatorii lui, Asociația Colectiv A din Cluj. Decizia a fost luată ca urmare a eforturilor echipei de a continua festivalul timp de zece ediții chiar și în lipsa validării lui de către instituțiile responsabile cu finanțarea proiectelor culturale.

„Decizia vine în urma faptului că deși am făcut toate eforturile pentru a fi o platformă stabilă, cu conexiuni internaționale importante, aceste eforturi nu au fost dublate de încrederea partenerilor care finanțează proiectele culturale în România. Dacă aproape în fiecare an eram obligați să începem totul de la zero, anul viitor o vom lua de la zero în alte direcții”, a transmis Miki Braniște, directorul festivalului.

Inițiat în anul 2002 de către Canalul de televiziune ARTE din Franța, Temps d’Images  s-a dezvoltat treptat la nivel european printr-un parteneriat cu 10 operatori culturali. Festivalul Temps d’Images din România a avut prima ediție în 2008 și de atunci a evoluat constant, dezvoltându-se inițial ca o platformă interdisciplinară care susține forme artistice inovative, reunind teatru, dans și artă video.

Miki Braniște a mai declarat că, asemenea altor evenimente culturale din sectorul artistic independent, Festivalul Temps d’Images s-a dezvoltat în principal datorită Administrației Fondului Cultural Național și a finanțărilor obținute prin programele acestei instituții.

AFCN-ul este foarte important, este o instituție fără de care nu ar putea exista scena artistică independentă din România. Însă sprijinul pe care îl oferă AFCN este tocmai pentru a reuși să creezi o scenă și să o dezvolți, dar susținerea mai departe, a celor care au deja zece ani de experiență, nu mai poate veni tot de acolo. Ar trebui să existe o altă bază pentru ei asigurată, de exemplu, de Ministerul Culturii. Ori, în cazul României, lucrurile sunt foarte schimbătoare și chiar dacă există o strategie națională pentru cultură, ea nu a fost nici măcar aprobată. Anul trecut, de exemplu, a avut loc un program al Ministerului Culturii care se numea Acces prin care se puteau aloca sume de bani mai mari decât la AFCN, prin concurs transparent. Atunci am câștigat acea finanțare și am putut organiza o ediție cu un buget stabil, anul acesta însă nu s-a mai întâmplat același lucru”, a explicat managerul cultural Miki Braniște.

Spot Temps d’Images #10 from Festival TEMPS D’IMAGES on Vimeo.

Nu doar de la nivel central s-a observat o lipsă a validării, ci și la nivel județean recunoașterea festivalului a bătut pasul pe loc. De exemplu, Consiliul Județean Cluj a sprijinit festivalul în ultimii ani cu modesta sumă de 3.000 de lei deși în cele zece ediții organizatorii au demonstrat relevanța evenimentului prin dezvoltarea unei generații de artiști și a sectorului independent în general.

„Primăria municipiului Cluj-Napoca, în schimb, a făcut eforturi mari să crească finanțarea și tot avântul cu proiectul Capitalei Culturale a produs schimbări de perspectivă în interior. Complicat la Primărie este decontul. În fiecare an se adaugă tot felul de documente și nu știm niciodată ce acte trebuie să pregătim la final de festival”, a precizat Miki Braniște.  

În ceea ce privește atragerea unor finanțatori privați, Miki Braniște a declarat că subiectele abordate în festival nu au fost întotdeauna cele mai plăcute, deși au tratat probleme actuale și stringente din societate, ceea ce i-a ținut departe pe cei care ar fi putut susține financiar evenimentul. Dacă anul trecut, festivalul dispunea de un buget total de peste 300.000 de lei, anul acesta bugetul depășește cu puțin suma de 200.000 de lei (70.000 de lei primiți din partea Primăriei Cluj-Napoca) bani obținuți inclusiv printr-o campanie de crowdfunding derulată în ultima lună.

Ca urmare, toată presiune la care a fost suspusă echipa de-a lungul celor zece ediții nu a făcut decât să o descurajeze că festivalul poate continua în aceleași condiții în viitor.

„E un mediu foarte instabil și fiecare dintre noi merităm să lucrăm în condiții de mai mare siguranță”, a transmis Miki Braniște.

Ediția a zecea, și ultima, a Festivalului Temps d’Images va avea loc în perioada 5-12 noiembrie și va avea ca temă confruntarea dintre Discurs și Realitate. Artistul asociat al festivalului va fi regizorul Radu Jude. Mai multe detalii despre programul festivalului, puteți afla de pe site-ul oficial al evenimentului.

Citiți și:

Miki Braniște, director festival: După zece ediții de Temps d’Images suntem în etapa „descurcați-vă cum puteți”

În seria de evenimente propuse de Temps d’Images 2017, publicul va putea asista inclusiv la două coproducții ale Asociației Colectiv A, S.ocietate cu R.ăspundere L.imitată, cu un concept și regie de Florin Caracala și Sclavi de Theodor-Cristian Popescu. De asemenea, în deschiderea festivalului publicul va fi invitat la performance-ul  37 minutes of make believe, cu Andreea Novac, o coproducție a Asociației Colectiv A Cluj-Napoca în parteneriat cu Centrul Național al Dansului București. Un alt spectacol invitat va fi Familia fără Zahăr, în regia lui Radu Apostol, pe muzica lui Bobo Burlăcianu unde vor fi trecute în revistă toate ipostazele familiei contemporane, de la familia disfuncțională, la comuniunea dintre om și animal, sau chiar relația cu tehnologia. În program va intra și spectacolul Miracolul de la Cluj care face parte din proiectul Exerciții de democrație. Investigarea istoriei recente, realizat de spațiul REACTOR de creație și experiment, urmat de lansarea volumului Teatru Politic 2009-2017 care reunește opt texte de teatru politic și o prefață care contextualizează teoretic și istoric apariția textelor și spectacolelor respective. Coordonatorii volumului sunt Mihaela Michailov și David Schwartz. Un alt spectacol de teatru va fi Țuhaus, realizat de Lorand Maxim care vorbește despre condițiile de detenție și resorturile pe care unii deținuți le găsesc pentru a le contesta. Cine a omorât-o pe Szomna Grancsa? Este o altă propunere din festival, de data aceasta un spectacol de Mihai Lukacs care urmărește povestea unei fete rome de 17 ani din Harghita, care este găsită spânzurată în șura casei părintești. Spectacolele invitate și producțiile proprii vor putea fi văzute în diferite spații din oraș: Fabrica de Pensule, ZUG.zone, Universitatea Sapientia, Casa Tranzit, White Cuib, Galeria Plan B, Sala RAP, Reactor de Creație și Experiment. 

În paralel cu Festivalul Temps d’Images se va desfășura și programul Editing History, respectiv o invitație pe care Asociația Colectiv A Cluj o face între 9 și 12 noiembrie tuturor celor ce vor să redescopere istoria prin filtrul artei. Filmele din program sunt recomandate de regizorul Radu Jude.

Distribuie:

Postaţi un comentariu